محمد باریکانی: ۱۲۰۰ سایت اینترنتی خدمات گردشگری در ایران فعالیت دارند که با تصمیم سازمان میراث‌فرهنگی و تلاش معاونت گردشگری تاکنون ۱۴ سایت به‌دلیل نداشتن صلاحیت از سوی معاونت گردشگری با دستور پلیس فتا فیلتر شده‌اند.

صبح ديروز نيز فهرست 80سايت مجازي گردشگري كه اقدام به ارائه خدمات گردشگري بدون احراز صلاحيت از سوي معاونت گردشگري مي‌كنند از سوي پليس فتا به اين معاونت ارجاع شد تا هشدارهاي لازم براي احراز صلاحيت به آنها داده شود تا از فيلترينگ درامان بمانند.

اماحدود 700سايت خدمات گردشگري نيز از بين 1200سايت فعال در اين حوزه در 2هفته اخير در سامانه تي نماد معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي ثبت نام كرده‌اند تا آنطور كه مديركل ارزيابي و نظارت خدمات گردشگري به همشهري گفته است، صلاحيت‌شان براي داشتن‌اي‌نماد از سازمان توسعه تجارت الكترونيك تأييد شود.

فيلترينگ سايت‌هاي گردشگري زماني خبرساز شد كه يكي از 14سايت مجازي خدمات گردشگري كه به رزرو آنلاين هتل مي‌پرداخت موضوع فيلترينگ را مطرح و پس از آن نيز چندين سايت ديگر از سوي معاونت گردشگري با دستور پليس فتا فيلتر شدند. مديران برخي سايت‌هاي گردشگري مجازي كه به ارائه خدمات گردشگري آنلاين پرداخته‌اند اما به همشهري گفته‌اند كه اين اقدام سازمان ميراث فرهنگي غيرقانوني و موجب اخلال در فضاي كسب و كار اينترنتي است.به اعتقاد فعالان بخش گردشگري در حوزه مجازي ورود مستقيم سازمان ميراث فرهنگي و معاونت گردشگري در حوزه كسب و كار نيازمند مصوبه مجلس و در حوزه اختيارات مجلس است.

  • فيلترينگ‌ها قانوني است

ولي تيموري، مديركل نظارت و ارزيابي خدمات گردشگري در معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي اما در گفت‌وگو با همشهري فيلترينگ سايت‌هاي گردشگري را اقدامي قانوني و منطبق با قانون توسعه صنعت ايرانگردي و جهانگردي مصوب سال 70و همچنين آيين‌نامه مصوب هيأت دولت در سال 80اعلام كرد و گفت: براساس اين 2قانون و آيين‌نامه هر فرد حقيقي و حقوقي كه بخواهد در حوزه صنعت گردشگري كشور فعاليت و اقدام به كسب و كار در اين حوزه كند بايد از سازمان ميراث فرهنگي مجوز داشته باشد و صلاحيتش احراز شود.

بخش خصوصي اما همچنان معتقد است كه سازمان ميراث فرهنگي اجازه ورود به فعاليت مجازي در حوزه كسب و كار اينترنتي و به‌تبع آن سايت‌هاي مجازي گردشگري را ندارد و دخالت معاونت گردشگري و سازمان ميراث فرهنگي در اين بخش‌غيرقانوني است.
مديركل نظارت و ارزيابي خدمات گردشگري مي‌گويد: سازمان ميراث فرهنگي و معاونت گردشگري به‌عنوان نهاد مسئول بايد پاسخگوي اقدامات غيرقانوني برخي سايت هاي گردشگري باشد.

ماجراي‌اي نماد و تي نماد در نهايت به فيلترينگ سايت‌هاي گردشگري ختم شد.‌ اي نماد براي كسب و كار اينترنتي در فضاي مجازي و از سوي كارگروه توسعه كسب و كارهاي مجازي سازمان توسعه تجارت الكترونيك ارائه مي‌شود، فعالان مجازي صنعت گردشگري اما معتقدند معاونت گردشگري فعاليت موازي دارد و به آنها گفته است كه متقاضيان فعاليت اينترنتي صنعت گردشگري بايد نماد تي داشته باشند.

اين برداشت منجر شد تا ولي تيموري مديركل نظارت و ارزيابي خدمات گردشگري به همشهري بگويد: معاونت گردشگري نماد ارائه نمي‌كند و تي نماد نام سايت اين معاونت براي ثبت نام و احراز هويت متقاضيان كسب و كار اينترنتي در فضاي مجازي حوزه گردشگري است.

  • الزام معاونت گردشگري

به گفته تيموري، همه فعالان صنعت گردشگري چه در فضاي مجازي يا فضاي حقيقي ملزم به احراز صلاحيت از معاونت گردشگري هستند تا با اين اقدام بتوان جلوي اقدامات غيرقانوني و بعضا مجرمانه در حوزه گردشگري را گرفت. بنابراين اگر فعالان اين حوزه در فضاي مجازي براي احراز صلاحيت به معاونت گردشگري مراجعه نكنند سازمان ميراث فرهنگي مكلف است آنها را به نيروي انتظامي ارجاع دهد تا جلوي فعاليت غيرقانوني گرفته شود.

مديركل نظارت و ارزيابي خدمات گردشگري درخصوص فيلترينگ برخي سايت‌هاي مجازي خدمات گردشگري گفت: مطابق قانون و آيين‌نامه دولت صلاحيت كسب وكار گردشگري بايد از سوي ما احصا شود.ولي تيموري تأكيد كرد: معاونت گردشگري به درخواست فعالان صنعت گردشگري كه پيش‌تر مجوز دفاتر گردشگري اخذ كرده‌اند و سرمايه‌‌شان را در اين راه گذاشته‌اند اقدام به فيلترينگ سايت‌هايي كرد كه شرايط دريافت صلاحيت براي ‌اي نماد را مراعات نكرده‌اند.

تيموري گفت: متقاضيان كسب و كار اينترنتي در فضاي مجازي براساس توافق معاونت گردشگري با سازمان توسعه تجارت الكترونيك بايد براي احراز صلاحيت به معاونت گردشگري مراجعه و پس از آن براي دريافت نماد معرفي شوند. وي با اشاره به تلاش معاونت گردشگري از يك‌سال و نيم گذشته براي متقاعد كردن دارندگان سايت‌هاي اينترنتي خدمات گردشگري براي تأييد صلاحيت گفت: به 80سايت گردشگري كه فهرست آنها براي فيلترينگ از سوي پليس فتا به معاونت گردشگري ارائه شده هر سه‌ماه يك‌بار براي احراز صلاحيت تذكر داده شد كه اگر بازهم بي‌توجهي كنند سايت‌شان فيلتر مي‌شود.

به گفته تيموري، معاونت گردشگري و سازمان ميراث فرهنگي به هيچ‌وجه قصد ايجاد انحصار و ايجاد اخلال در فضاي كسب و كار ندارند و تنها خواسته‌ اين است افرادي كه متقاضي ايجاد كسب و كار در فضاي مجازي صنعت گردشگري هستند ابتدا براي تأييد صلاحيت تخصصي به معاونت گردشگري مراجعه كنند و درخواست خود را در سامانه تي نماد اين معاونت ثبت كنند تا به آنها اجازه دريافت‌اي نماد داده شود.