بی‌تردید یکی از جالب‌ترین جلسات دوره چهارم شورای شهر تهران را می‌توان جلسه ۱۸ تیر ماه دانست.

آنها در طبقه اول ساختمان اصلي باغ كتاب تهران، جلسه علني خود را برگزار كردند و سپس گشت‌‌و‌گذاري در اين مجموعه بزرگ داشتند. آنطور كه به‌نظر مي‌رسيد جذابيت و تنوع در باغ كتاب باعث شده بود تا چند عضو شورا هم تصميم بگيرند پيش از آنكه همه بخش‌هاي مختلف را بازديد نكرده‌اند،

مجموعه را ترك نكنند. بنابراين پا به پاي مهدي چمران، رئيس شورا به طبقات و اتاق‌هاي گوناگون رفتند و از نزديك با كاركردهاي امكانات فراهم‌شده در باغ كتاب آشنا شدند. اگرچه سرانجام چمران گفت: «با چندبار بازديد هم نمي‌توان متوجه شد چقدر امكانات متنوعي در اين قطب گردشگري و فرهنگي نهفته شده است.»

به هر ترتيب سيصد و پنجاه و هشتمين جلسه شوراي شهر تهران روز گذشته با حضور شهردار پايتخت در جديدترين پروژه فرهنگي اراضي عباس‌آباد برگزار شد. چمران رئيس شورا در ابتداي جلسه، بهره‌برداري از مجموعه باغ كتاب را قابل تقدير دانست و سپس گفت: «اين مجموعه به‌گونه‌اي طراحي شده است كه قابليت تغيير و به روز شدن در آن وجود دارد. بايد از نظرات متخصصان همچنان استفاده كرد تا باغ كتاب تكميل‌تر شود.» در ادامه جلسه طبق روال هر جلسه نوبت به تذكرات و پيشنهاد‌هاي اعضاي شوراي شهر تهران رسيد. در اين ميان چون دستور جلسه‌اي از نظر ارائه طرح يا لايحه‌اي در كار نبود، همه اعضا نظرات خود را در مورد باغ كتاب بيان كردند.

معصومه آباد، به‌عنوان نخستين فرد، از برگزاري جلسه شورا در باغ كتاب به مناسبت روز قلم و كتاب و كتابخواني كودكان و نوجوانان تقدير كرد و گفت: «زماني كه از غرفه‌ها بازديد مي‌كردم، متوجه شدم اينجا تنها به كتابخواني اختصاص ندارد بلكه باعث مي‌شود تا بچه‌ها براساس تجربه و خودآموزي، ياد بگيرند.» وي اظهار اميدواري كرد كه در برنامه‌هاي بعدي مديريت شهري همچنان زيرساخت‌هاي فرهنگي را در شهر نهادينه كنند.

مجتبي شاكري، عضو بعدي شورا بود كه در مورد باغ كتاب پيشنهادي را ارائه كرد. وي گفت: «مي‌توان ‌بخشي از اين مجموعه را در اختيار نويسندگان قرار داد چراكه ما در نوشتن و فرهنگ‌مان عقب هستيم و اين مجموعه مي‌تواند اين عقب‌ماندگي را جبران كند.» وي به هنرمندان عرصه تصويري مژده داد كه مي‌توانند از ظرفيت‌هاي باغ كتاب براي نمايش آثار اقتباسي بررسي شده طي يك دوره 10ساله در سيمافيلم استفاده كنند.

  • كوچ نخبگان از شورا

ديروز اعضاي شوراي شهر تهران، همگي در اظهارنظرهاي خود، بهره‌برداري از باغ كتاب پايتخت را قابل تقدير دانستند و بر لزوم راهكارهايي براي استفاده مناسب‌تر شهروندان از ظرفيت‌هاي آن تأكيد كردند؛ آنطور كه اقبال شاكري ايجاد يك‌ذخيره فرهنگي با 10هزار مترمربع زيربنا را تبريك گفت و افزود: «باغ كتاب بايد يك‌مسير گردشگري فرهنگي شود؛ چنان‌كه يكي از مقاصد تورهاي فرهنگي باشد.» وي در ادامه 2پيشنهاد ارائه كرد؛

نخست اينكه فكري براي رفت‌وآمد راحت خانواده‌ها به باغ كتاب شود، دوم اينكه فرصتي به‌وجود آيد تا در هيأت امناي مجموعه، اركان‌هاي مهم فرهنگي و ارزشي كشور حضور پيدا كنند. رئيس كميته عمران شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه طي تذكري گفت: «اين روزها شاهد كوچ نخبگان از شوراي شهر هستيم و آنها داراي پتانسيل‌هاي زيادي هستند كه شوراي پنجم نيز مي‌تواند از اين افراد استفاده كنند. بايد نيروهاي توانمند شورا حفظ شوند چرا كه ذخيره‌هاي ارزشمندي هستند كه نبايد آنها را از دست بدهيم.»
ابوالفضل قناعتي، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران هم در اين جلسه بر وجود يك‌پيوست ترافيكي براي كل مجموعه‌هاي عباس‌آباد تأكيد كرد. وي با بيان اينكه 3بزرگراه اين محدوده را احاطه كرده، گفت: «پر‌واضح است كه در پيك ترددي اين بزرگراه، شهروندان نيز مي‌خواهند از باغ كتاب بازديد كنند. پس بايد به اين مسئله، تردد آسان مراجعه‌كنندگان و پاركينگ موردنياز توجه شود.»

  • دعوت از رهبر معظم انقلاب

محسن پيرهادي، ديگر عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران هم ديروز ضمن درخواستي از رئيس شورا، آماري را درخصوص ايجاد زيرساخت‌هاي فرهنگي در تهران ارائه داد. وي با بيان اينكه مجموعه باغ كتاب استفاده امروزي دارد و با توجه به اينكه معجزه پيامبر ما كتاب بوده است، بايد به حوزه كتاب بيشتر توجه شود، گفت:

«‌اميدواريم رئيس شوراي اسلامي شهر تهران شرايطي را فراهم كند تا مقام معظم رهبري نيز بازديدي از اين باغ‌هاي متعددي كه در تپه‌هاي عباس‌آباد ايجاد شده داشته باشند تا دغدغه ايشان نسبت به اين فضا رفع شود.» به گفته وي ايجاد 5ميليون متر مربع زيرساخت فرهنگي- اجتماعي در پايتخت طي 12سال اخير، ظرفيت مناسبي است تا انديشمندان و هنرمندان فكر خودشان را به ظهور برسانند. وي افزود: «مجموعه باغ كتاب، كار بزرگي است و بايد اين مجموعه به افرادي سپرده شود كه دغدغه فرهنگ را دارند.»

  • تشكر بدون احتياط از قاليباف

درحالي‌كه ديروز اغلب اصلاح‌طلبان شورا در جلسه غايب بودند، اسماعيل دوستي، عضو اصلاح‌طلب پارلمان شهري گفت: «شايد اين روزها افراد از شهردار تهران و معاونين وي با احتياط حرف بزنند اما من روشن و شفاف از زحمات آقاي قاليباف و نيروهايش در اين مدت تشكر مي‌كنم.» وي ادامه داد كه آقاي قاليباف بايد به‌خودش ببالد و خدا را شكر كند كه توفيق خدمت در اين شهر را داشته است. عضو كميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر تهران با انتقاد از برخي اظهارات مطرح شده درخصوص هزينه پروژه باغ كتاب ادامه داد: برخي از دوستان اعلام كرده‌اند كه اين پروژه خيلي هزينه داشته و بنده در توضيح صحبت‌هاي آنها گفته‌ام كه متوجه حرف‌هايشان نمي‌شوم، چراكه بنده در شهرداري بوده‌ام و مي‌دانم اينگونه پروژه‌ها چه هزينه‌اي دارند.

الهه راستگو، ديگر عضو شورا نيز با اشاره به اقدام يك‌زوج كتابدار مريواني كه هزينه ازدواج خود را به كتابخانه روستاي خود اختصاص دادند و مقام معظم رهبري نيز با هديه يك‌جلد قرآن از اين كار تشكر كردند، خواست تا طي برنامه‌اي از دست‌اندركاران مجموعه باغ كتاب به‌خاطر تلاش‌هاي انجام شده تشكر شود. پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي هم كتاب را نماد تمدن و فرهنگ جامعه دانست و گفت: « قطعاً مقام معظم رهبري از افتتاح اين مجموعه بيش از هر پروژه ديگري خوشحال شده‌اند.»

وي در ادامه اظهار كرد: «يكسري افراد، اصحاب نق هستند و نگران فرداي تهران‌ كه نتوانند كارنامه درخشاني ارائه كنند و دست به تخريب مي‌زنند.» به گفته وي مشخص نيست كه چگونه برخي از افراد براي اين مجموعه برآورد هزينه كردند كه اين مجموعه گران احداث شده است؟ به اعتقاد سروري اين ادعاها در راستاي تلخي كام مردم براي افتتاح چنين پروژه‌هايي محسوب مي‌شود. وي بر اين نظر بود كه باغ كتاب سخت‌افزاري است كه نرم‌افزار نياز دارد تا سرانه مطالعه و كتابخوابي افزايش يابد. رضا تقي‌پور، ديگر عضو شورا هم پيشنهاد داد طرح جامعي براي كاركردهاي مختلف اين مجموعه تهيه شود و در ضمن مدل اقتصادي براي تثبيت و تضمين استمرار كار مجموعه پيش‌بيني كنند.

  • درددل‌هاي چمران در مورد عباس‌آباد

ديروز پيش از آنكه نوبت به مجيد حسيني، مديرعامل مؤسسه نشر شهر و مدير باغ كتاب براي ارائه جزئياتي از اين مجموعه برسد، مهدي چمران، سفره دل خود را از بي‌توجهي‌هايي كه ديگر دستگاه‌ها به اراضي عباس‌آباد كرده‌اند، باز كرد. وي از اصرار وزارتخانه‌ها در دولت‌هاي مختلف براي احداث ساختمان‌هايي گفت كه اصلا با كاركرد عباس‌آباد منطبق نبوده‌اند.

به گفته وي در پي ديدار مرحوم كازروني، وزير مسكن وقت با رهبر انقلاب، دستور كتبي مقام معظم رهبري براي تبديل عباس‌آباد به مركز سبز كلان و مراكز كلان فرهنگي صادر و جلوي كار وزارتخانه‌ها گرفته شد، اگرچه ساختمان نيمه‌كاره راه‌آهن با مقاومت مسئولانش، تكميل شد و سپس بانك سپه را ساختند تا وصله ناجوري در كنار مراكز فرهنگي باشد. وي اضافه كرد: «از آن وصله ناجورتر هم ساختمان بانك مركزي است كه آدم بدش نمي‌آيد آن را منفجر كند چراكه يك زائده است و چه ربطي به عباس‌آباد دارد؟»

  • دولت درآمدهاي پايدار شهري را نابودكرد

شهردار تهران هم با حضور در جلسه روز گذشته كه در باغ كتاب برگزار شد، يكي از موضوعات مهم در هر جامعه و دولتي را آگاهي‌بخشي به مردم دانست و گفت: «در 2تا 3 دوره شوراي شهر و مديريت شهري هم اقداماتي مبتني بر انسان‌محوري انجام شده و آگاهي‌بخشي اساس كار بوده است.» به گفته محمدباقر قاليباف محله‌محوري در اين دهه در شهرداري تهران اساس بوده است اما در ديگر شهرها اصلاً محله‌محوري وجود ندارد.

وي افزود: «با وجود اين متأسفانه طي بخشنامه جديد انتخابات دوره بعد شوراياري‌ها برگزار نمي‌شود.» قاليباف يادآور شد: «در سراهاي محله براي كودكان و نوجوانان مكان‌هايي تعبيه شده است كه مي‌توانند با حضور در آنجا خدمات لازم را دريافت كنند.» وي در ادامه خاطرنشان كرد: «براي بعضي از افرادي كه آمال و آرزوهايشان خارج است نيز مي‌گويم اگر فلان شخصيت خارجي وارد كشور مي‌شود، مي‌گويد تهران قابل مقايسه با شهرهاي خاورميانه نيست و بايد با شهرهاي اروپايي مقايسه شود، حال اگر تهران را سوخته بدانند، پس چه چيزي را تحويل خواهيد داد؟» وي اعلام كرد كه پيش از مديريت شهري فعلي، تهران 73كتابخانه داشت و الان 400كتابخانه دارد كه 75تاي آنها شبانه‌روزي است.

شهردار تهران در ادامه با بيان اينكه مي‌گويند برج ميلاد ساخته شده است به چه دردي مي‌خورد؟ ما پل طبيعت را هم ساخته‌ايم، گفت: «وقتي كه وارد شهرداري شديم، يك ميله نصفه را ديديم ولي آن ميله نصفه در تفكر آنها بنا شد و پل طبيعت با تفكر ما بود. اين افراد زمان را برعكس مي‌كنند.» وي ادامه داد: «در لوازم آرايشي چرخش ريالي آن حدود 20هزار ميليارد تومان است ولي در حوزه كتاب و انتشار هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود.»

شهردار تهران بخش ديگري از اقدامات مهم را نوسازي بافت فرسوده عنوان كرد و گفت: «اكنون عوارض نوسازي در 3هكتار بافت فرسوده تهران به‌صورت صد درصد رايگان است.» وي همچنين گفت كه اگر تصاوير هوايي و گوگل 15سال پيش تپه‌هاي عباس‌آباد را ببينند و امروز نيز مشاهده كنند متوجه خواهند شد چه اتفاقاتي در اين حوزه صورت گرفته است. شهردار تهران با اشاره به اينكه چون مديريت يكپارچه شهري نيست، شهر چالش دارد، گفت: «مهم‌ترين چالش شهر درآمد پايدار است كه دولت نيز ارزش افزوده و درآمد پايدار شهري را منهدم كرد.» قاليباف بيان داشت:‌ «در مديريت شهري آينده و شوراي شهر پنجم درصورتي‌كه بخواهند تجربيات خود را در اختيار آنها قرار مي‌دهيم تا بتوان مشكلات شهر را حل كرد.»

  • از مثال 8200فروشگاه لوازم آرايشي تا يادگاري بر ستون باغ كتاب

جلسه ديروز شوراي شهر تهران با حضور 14عضو (آقايان مهدي چمران، ابوالفضل قناعتي، محسن پيرهادي، رضا تقي‌پور، مجتبي شاكري، اقبال شاكري، احمد دنيامالي، اسماعيل دوستي، هادي ساعي، حبيب كاشاني، حجت‌الاسلام عبدالمقيم ناصحي و پرويز سروري و خانم‌ها معصومه آباد و الهه راستگو) برگزار شد. گفتني است از ميان 17عضو غايب، 11عضو اصلاح‌طلب و بقيه اصولگرا يا مستقل به‌حساب مي‌آيند.

  • اسماعيل دوستي، هنگام اظهارنظر خود گفت كه وي پيشنهاد برگزاري جلسه در باغ كتاب را ارائه كرده و از عدم‌حضور تعدادي از اعضا متعجب است.
  • معصومه آباد با بيان اينكه انزجار را در مدرسه و كنكور بين دانش‌آموزان با پاره‌ كردن كتاب و جزوات پس از پايان امتحان مشاهده مي‌كنيم، پيشنهاد داد فضايي در باغ كتاب ايجاد شود تا دانش‌آموزان به جاي پاره كردن كتاب‌ها، آنها را آنجا تحويل دهند و به جاي آن يك‌بازديد رايگان هديه بگيرند.
  • مجيد حسيني، مدير باغ كتاب در چند كليپ نمايشي گزارش كاملي از بخش‌هاي مختلف مجموعه ارائه داد. وي ضمن انتقاد نسبت به وضعيت آموزشي، گفت كه بايد ابتدا مصرف را بالا برد تا سرانه مطالعه افزايش يابد. وي وجود 8200مغازه لوازم آرايشي در تهران را به‌خاطر تقاضا مثال زد و گفت: «اين درحالي است كه 1200كتابفروشي در شهر داريم و با همه حمايت‌ها اما سرانه مطالعه پايين است.» وي باغ كتاب را يك‌بازيگاه فرهنگي دانست و آخرين دستاورد مهم در ساخت آن‌را خود آموزشي كودكان دانست. وي تأكيد كرد كه رقيب كتابفروشي‌هاي انقلاب نيستند و ناشران و كتابفروش‌ها باغ كتاب را از خود بدانند.
  • برخي اعضاي شورا پس از پايان جلسه به همراه حسيني و عليرضا جعفري، مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهر تهران از بخش‌هاي مختلف باغ كتاب مثل باشگاه روباتيك، باغ علم كودك، تالار علم نوجوان، باشگاه نجوم، كافه كتاب، فروشگاه كتاب خردسال، گذر خيالستان، كافه هنر و... بازديد كردند.
  • مهدي چمران هنگام بازديد از طبقه اول، روي پنل ديجيتال يكي از ستون‌ها كه مي‌توان به‌صورت الكترونيكي يادگاري خود را ثبت كرد، يادگاري نوشت. به گفته مجيد حسيني، اين ابتكار سبب مي‌شود تا كودكان تخليه شوند و ديگر هوس نكنند روي هر چيزي به‌خصوص آثار تاريخي يادگاري بنويسند.
  • برخي از اعضاي شورا و مديران شهري هنگام بازديد، ابزارهاي موجود مثل ساز چنگ ليزري و اسلحه ليرزي را مورد امتحان قرار دادند و در بخش باغ علم كودك، دقايقي به تماشاي يك انيميشن سه‌بعدي نشستند.