آمار‌ها نشان می‌دهد در بهار امسال جمعا ۴۲ هزارو ۲۴۰ میلیارد تومان انواع اوراق بهادار و کالاهای فیزیکی در ۴ بورس فعال بازار سرمایه ایران دادوستد شده است که این مقدار نسبت به سال قبل ۵درصد کاهش نشان می‌دهد.

 به گزارش همشهري، ركود طولاني مدت در بورس سرمايه‌گذاران را از بازار خارج كرده و ارزش معاملات را به پايين‌ترين حد خود رسانده است، در اين ميان به غيراز كاهش حجم معاملات بازار سهام، معاملات بازار اوراق بدهي هم نسبت به سال قبل كاهش يافته است. اين در حالي است كه سال قبل بازار سهام تحت‌تأثير معاملات اوراق بدهي قرار گرفته بود به‌طوري كه حتي بانك مركزي موفق نبودن سياست‌هاي مربوط به كاهش نرخ بهره را به گردن نرخ سود اوراق بدهي و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري انداخت. سال قبل نرخ سود اوراق بدهي حتي از مرز 26درصد هم گذشت.

  • معاملات بهار

تازه‌ترين اطلاعات نشان مي‌دهد در بهار امسال جمعا 42هزارو 240ميليارد تومان معادل 11.5ميليارد دلار در بازار سرمايه دادوستد شده است كه اين مقدار نسبت به سال قبل 5درصد افت نشان مي‌دهد. در بهار سال قبل حجم معاملات 44هزارو 330ميليارد تومان بود. در بهار امسال 15هزارو 765ميليارد تومان اوراق بهادار در بورس تهران خريداري شده است كه اين مقدار نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 12 درصد كاهش نشان مي‌دهد. در همين مدت در فرابورس 10هزارو 189ميليارد تومان اوراق بهادار مورد مبادله قرار گرفته است كه اين مقدار نيز نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 9درصد كاهش نشان مي‌دهد. اما در مقابل ارزش كل معاملات بورس كالا با 9درصد رشد در سال قبل به 16هزارو 286ميليارد تومان معادل 4.5ميليارد دلار رسيد.

  • معاملات بازار سهام

بخش عمده كاهش معاملات بازار سرمايه ناشي از كاهش معاملات در بازار سهام بوده است.در سه ماهه نخست سال در بازار اول بورس تهران 8300ميليارد تومان سهام خريداري شده است كه اين مقدار نسبت به سال قبل از نظر ارزش 14درصد افت نشان مي‌دهد. در بازار دوم بورس هم معاملات با 10درصد نزول همراه بود. همين رويه در فرابورس هم حاكم بود. در بهار امسال در بازار اول فرابورس كه مربوط به معاملات سهام است 4هزارو 960ميليارد تومان سهام خريداري شده كه نسبت به بهار پارسال 15درصد كاهش نشان مي‌هد. در بازار دوم نيز معاملات با 20درصد كاهش به 2300ميليارد تومان رسيده است اين در حالي است كه سال قبل در همين مدت 3هزار ميليارد تومان اوراق بهادار دادوستد شده بود.

  • اوراق بدهي

معاملات اوراق بدهي هم نسبت به سال قبل با افت چشمگيري مواجه بوده است. در دادوستد‌هاي بهار امسال 4300ميليارد تومان اوراق بدهي از طريق تالار فرابورس مورد دادوستد قرار گرفت كه اين رقم نسبت به سال قبل 18درصد كاهش نشان مي‌دهد سال قبل در همين مدت سرمايه‌گذاران 5300ميليارد تومان اوراق بدهي خريده بودند. همين رويه در بورس تهران نيز تكرار شده است. امسال جمعا 1850ميليارد تومان اوراق بدهي در بورس تهران خريداري شده است كه نسبت به سال قبل 26درصد كاهش نشان مي‌هد ارزش معاملات بهاري اوراق بدهي در سال1395 بيش از 2500ميليارد تومان بود.

  • كاهش معاملات صندوق‌هاي قابل معامله

به غيراز معاملات سهام و اوراق بدهي معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله كه از آنها به عنوان ‌اي‌تي‌اف نام برده مي‌شود نيز در بورس با افت مواجه شده‌اند. معاملات اين صندوق‌ها نيز تابعي از معاملات بازار سهام و بازار اوراق بدهي است. اطلاعات آماري نشان مي‌دهدكه در سه ماهه نخست سال‌جاري 194ميليارد تومان از واحد‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس و 270ميليارد تومان در فرابورس خريداري شده است كه معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در فرابورس با يك كاهش ملموس دست‌كم 42درصد افت كرده است. سال قبل در همين مدت 464ميليارد تومان از واحد‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در فرابورس خريداري شده بود.