صنعت خودرو با برخورداری از ۳۸شرکت، جزو ۱۰ صنعت برتر بازار سرمایه است که در این میان، ۲شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا، از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار هستند.

 در ادامه به گفت‌وگو با «سعيد مستشار» مديرعامل گروه راهبران اقتصادي آرمان نشسته‌ايم كه آن را مي‌خوانيد:

  • وضعيت سايپا و ايران خودرو را از لحاظ سود و زيان نسبت به پنج سال گذشته چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

براساس گزارش‌هاي منتشر شده، آمار توليد خودرو در شركت ايران خودرو از حدود 365هزار خودرو در سال 92به حدود 643هزار دستگاه در سال 95رسيده كه اين روند، رشد قابل توجهي را نشان مي‌دهد. شركت در سال‌هاي 91و 92زيان ده بود و از سال 93تاكنون موفق به كسب سود شده است.

اين موضوع نيز از بهبود وضعيت عملكردي و مالي شركت ايران خودرو حكايت دارد. البته اين نكته را هم بايد مدنظر داشت كه روند سودآوري شركت مذكور در سال‌هاي مورد اشاره، با نوسانات قابل توجهي همراه بوده و حاكي از ريسك سهامداران اين شركت است.

  • اوضاع در سايپا چطور است؟

درخصوص شركت سايپا نيز تقريبا با شرايط مشابهي مواجه هستيم، به اين معنا كه شركت مذكور نيز طي سال‌هاي 92تا 95، موفق شده، ميزان توليد خود را از حدود 255هزار خودرو در سال، به بيش از 435هزار دستگاه برساند. همچنين بهبود وضعيت فروش در كنار اقدامات قابل ملاحظه‌اي كه شركت سايپا در راستاي اصلاح ساختار مالي انجام داده ومنجر به بهبود روند سودآوري اين شركت در سال‌هاي مورد اشاره شده است؛ به‌طوري كه شركت سايپا در سال 92شركتي زيان ده بود و در سال 93به سود دهي رسيد.

  • آيا شاخص‌هاي آماري هم اين موضوع را تأييد مي‌كنند؟

بررسي شاخص‌هاي كليدي اين صنعت طي سال‌هاي اخير هم از بهبود شرايط صنعت خودروسازي كشور حكايت دارد.رشد 37درصدي ميزان توليد خودرو در كشور در سال 95در مقايسه با سال 94، تداوم روند رو به رشد توليد و فروش خودرو در سال 96و همچنين بهبود روند سودآوري اين صنعت در كنار تعاملات جديد صنعت خودروسازي با خودروسازان مطرح دنيا براي همكاري‌هاي مشترك، مي‌تواند نشانه‌هاي قابل اتكايي از حركت صنعت خودروسازي كشور در مسير بهبود باشد. بنابراين در پاسخ به اين سؤال مي‌توان پيش‌بيني كرد، صنعت خودروسازي كشور در سال‌جاري نيز روندي مثبت را در پيش داشته باشد.

  • اقبال سهامداران به اين دو خودروساز؛ با توجه به لغو تحريم‌ها درطول 3سال گذشته، چگونه بوده است؟

بررسي روند ارزش و حجم معاملات صورت گرفته روي دو نماد شركت خودروساز بزرگ، يعني ايران خودرو و سايپا و ارزش روز اين شركت‌ها طي سال‌هاي 93، 94و 95بوده و نشان‌دهنده بهبود نسبي وضعيت اين دو شركت است. اما در مجموع با شرايط مطلوب فاصله زيادي دارد.