تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷

در میان تمام فیلم‌هایی که در سینمای جهان با موضوع آزار و قتل یک دختر خردسال ساخته شده، شاید «استخوان‌های دوست‌داشتنی» پیتر جکسن کمی بیش از همه به ماجرای دردناک آتنا اصلانی شباهت داشته و دست‌کم قابل پخش از تلویزیون خودمان باشد.

به گزارش همشهري، فيلمساز سرشناس نيوزيلندي پس از ساختن سه‌گانه بسيار موفق «ارباب حلقه‌ها» و روايتي تازه از «كينگ كنگ» در 2009 سراغ رمان پرفروش آليس سيبالد آمريكايي رفت و حق اقتباسي سينمايي از آن را با هزينه شخصي خود خريد. استخوان‌هاي دوست‌داشتني سال 2002 منتشر شده و به توفيقي خيره‌كننده رسيده بود؛ فروش بيش از 20هزار نسخه در مدتي محدود و قرار گرفتن در فهرست پرفروش‌هاي نيويورك‌تايمز به‌مدت يك سال.

شايد همين دلايل بود كه جكسن را ترغيب كرد دست از پروژه‌هاي بزرگ و پرهزينه بردارد و توليد فيلمي 65ميليون دلاري را آغاز كند. داستان درباره دختركي است كه پس از ربوده شدن، مورد تجاوز قرار گرفته و كشته شده است. روح سوزي سالمون (با نقش‌آفريني تكان‌دهنده و اثرگذار سيرشا رونن) وقتي با مرگ دردناك خود كنار مي‌آيد، مي‌كوشد از همان آسمان يا بهشت مراقب بچه‌ها باشد و درباره جنايتكاري كه اين بلا را سرش آورده، به ديگران هشدار بدهد.

نگاه‌هاي نگران سوزي وقتي مي‌خواهد پدر و مادرش را به محل پنهان شدن جسد رهنمون شود، از لحظه‌هايي است كه هرگز از خاطر تماشاگران استخوان‌هاي دوست‌داشتني نمي‌رود. او سرانجام به هدف خود مي‌رسد و وقتي خيالش از بابت به دام افتادن همسايه جنايتكار آسوده مي‌شود، با خيال راحت از برزخ بيرون مي‌آيد و پا به بهشت مي‌گذارد؛ جايي كه قربانيان كودك و نوجوان منتظرش نشسته‌اند و با روي گشاده به استقبال سوزي مي‌روند.

نكته مهم استخوان‌هاي دوست‌داشتني علاوه بر داستان اثرگذار و نقش‌آفريني‌هايي خيره‌كننده، قابل نمايش بودن با كمترين مميزي در تلويزيون جمهوري اسلامي ايران است. فيلم در آمريكا درجه PG-13 گرفت كه به معناي همراهي يكي از والدين با بچه‌هاي زير 13سال است. ضمن اينكه استنلي توچي براي بازي در نقش مرد متجاوز و قاتل نامزد كسب جوايز اسكار و گلدن‌گلوب بهترين بازيگر مرد مكمل شد. 10نامزدي و 45جايزه ديگر در پرونده فيلم ديده مي‌شود.

  • يك فيلم آموزشي

در اين روزهاي داغ تابستان كه داغ مرگ دردناك آتنا همچنان تازه است و رسانه‌ها بر لزوم اطلاع‌رساني براي پرهيز از رخ دادن موارد مشابه تأكيد مي‌كنند، ديدن «استخوان‌هاي دوست‌داشتني» مي‌تواند يك كلاس درس آموزشي براي كودكان، خانواده‌ها و نيروهاي تأمين‌كننده امنيت و آرامش جامعه باشد. اين فيلم كوچك و دوست‌داشتني پرونده پربار پيتر جكسن گرچه به اندازه فيلم‌هاي بزرگ او نفروخت و در گيشه موفق نبود اما جايگاهي خاص در كارنامه فيلمساز نيوزيلندي دارد. مارك والبرگ، ريچل ويتس و سوزان ساراندون در كنار سيرشا رونن و استنلي توچي بازيگران اصلي استخوان‌هاي دوست‌داشتني هستند كه در اكران جهاني كمي كمتر از 100ميليون دلار فروخت.