تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۳

گروه بورس: به‌کارگیری روش جدید ایران‌خودرو برای پرداخت سود، زمینه اعتراض سهامداران را به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار همشهری، به دنبال به‌کارگیری روش جدیدایران‌خودرو  برای توزیع سهام، مشکلات زیادی برای سهامداران این شرکت به وجود آمد.

براساس روش جدید ایران‌خودرو، همه سهامداران این شرکت که بالغ بر 180 هزار نفر هستند باید با مراجعه به اداره امور سهام این شرکت اقدام به دریافت کارت‌های بانکی سامانه شتاب کنند و سود خود را از طریق سامانه بانکی شتاب دریافت کنند.

برهمین اساس سهامداران باید پس ازدریافت کارت مذکور به بانکی که طرف قرارداد با شرکت ایران‌خودرو است مراجعه کنند و کارت مذکور را برای دریافت سود خود فعال کنند.

این در حالی است که در بهترین حالت این بانک پس از 20 روز از مراجعه سهامدار این کارت را فعال خواهد کرد و در حال حاضر بسیاری از کارت‌هایی که در میان سهامداران توزیع شده، حاوی هیچ‌گونه وجه نقدی نیست.

براساس قانون شرکت‌های سهامی عام، 8 ماه فرصت دارند تا پس از برگزاری مجمع، سود سالانه خود را بین سهامداران تقسیم کنند.

در حالی که سازمان بورس طبق قانون مسئول رسیدگی و نظارت بر این  امور است، اما در تماس خبرنگار همشهری با علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، وی حاضر به پاسخگوی در این زمینه نشد.

اقدام سپرده‌گذاری مرکزی

اما علی حاجی نوروز، مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی که با شرکت ایران‌خودرو به عنوان اولین مشتری، قرار داد امضاء کرده است در پاسخ به این پرسش که آیا توزیع سود سهام ایران‌خودرو براساس روش این شرکت بوده است یا خیر؟ گفت: موضوع تقسیم سود شرکت ایران‌خودرو به هیچ عنوان ارتباطی با شرکت سپرده‌گذاری ندارد و این موضوع مستقیماً از طرف خود شرکت ایران‌خودرو انجام می‌شود.

وی افزود: براساس قرارداد ما با شرکت ایران‌خودرو همه امور سهام این شرکت از قبیل گزارش‌گیری و ارتباط با سهامداران به ما محول شده است اما موضوع تقسیم سود این شرکت کماکان برعهده ایران‌خودرو است و توسط خودشان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: شرکت ایران‌خودرو برای توزیع سود سهام خود اقدام به توزیع کارت‌های بانکی کرده است که فاقد وجه سود سهامداران است و این موضوع به مسئله کمبود نقدینگی این شرکت باز می‌گردد.

حاجی نوروز خاطر نشان کرد: زمان و نحوه توزیع سود سهام شرکت ایران‌خودرو موضوعی است که باید از طریق سازمان  بورس پیگیری شود. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکید کرد: شرکت ایران‌خودرو بدون هماهنگی با ما اقدام به توزیع این کارت‌ها کرد.

وی تصریح کرد: اگر قرار بود ما وظیفه توزیع سود سهام شرکت ایران‌خودرو را در دست بگیریم ابتدا این شرکت باید مبلغ کل سود را به ما پرداخت می‌کرد و سپس ما با استفاده از روش‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدام به توزیع سود سهام می‌کردیم.

سهامداران چند کده ایران خودرو

حاجی نوروز در ادامه درباره قرارداد این شرکت با ایران‌خودرو، توضیح داد: براساس این قرارداد همه وظایف امور سهام این شرکت به ما محول شده بنابراین ما در ابتدای کار اقدام به اصلاح کدهای سهامداران کردیم و در پایان مشخص شد که از مجموع کل سهامداران این شرکت بین 18 تا 20‌درصد از سهامداران دارای چند کد هستند.

وی با اشاره به اینکه اصلاح کدهای سهامداران موضوع بسیار مهمی است که هر روز دنبال می‌شود، گفت: هر سهامداری با یک‌بار مراجعه به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و ثبت مشخصاتش دارای یک کد سهامداری خواهد شد که باید براساس آن خرید و فروش سهام را انجام دهد.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خاطر نشان کرد: در سامانه توزیع سود نیز هیچ اجباری برای نوع حساب و بانک وجود ندارد و هر سهامدار تنها با اعلام یک حساب بانکی الکترونیک در هر بانکی می‌تواند سود خود را دریافت کند.

وی تاکید کرد: هیچ اجباری برای سهامداران در کار نیست و مهم نیست که این حساب جاری، قرض‌الحسنه یا کوتاه مدت باشد فقط این حساب باید یک حساب الکترونیک باشد که سهامدار بتواند از این طریق سود خود را دریافت کند.