گروه اقتصادی: به دنبال شناسایی 338 هزار و 85 نفر کارگر واجد شرایط برای دریافت مسکن کارگری، کارگروه مسکن کارگران بی‌مسکن با موافقت وزارتخانه‌های تعاون و کار و امور اجتماعی در کشور راه‌اندازی شد.

معاون وزیر کار با اعلام این خبر به همشهری گفت: کارگروه فوق به منظور تسریع در تامین مسکن کارگران تشکیل شده است تا نسبت به تبادل اطلاعات و شناسایی  سریع کارگران فاقد مسکن، اقدامات لازم را انجام دهد.

سید علی اکبر طاهایی، یکی از وظایف این کارگروه را تشکیل اتحادیه‌های تعاونی مسکن کارگران دانست و اظهار کرد: در این راستا ،کار واگذاری زمین به تعاونی‌ها آغاز شده است و هم‌اکنون عملیات واگذاری بیش از یک هزار و 547 هکتار زمین به تعاونی‌های مسکن ادامه دارد.

در همین زمینه، مدیر کل اموراجتماعی و سهام وزارت کار نیز گفت: وزارت کار مسئول شناسایی کارگران و معرفی آنها برای دریافت زمین و تسهیلات است.

به گفته مسعود کاظم زاده،با توجه به اینکه مهم‌ترین مشکلات کارگران به مقوله تامین مسکن مربوط می‌شود، بنابر این با هدف کاهش قیمت مسکن، تفاهم‌نامه‌ای بین مسئولان وزارتخانه‌های مسکن و کار منعقد شده است که بر اساس آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت برای تامین مسکن کارگران تلاش شود.

وی از 3 برابر شدن میزان تعاونی‌های مسکن کارگری طی 6 ماهه اول سال جاری خبر داد و افزود: همچنین به دنبال تأمین مسکن کارگران شهرک‌های صنعتی در محل نزدیک آن شهرک‌ها هستیم.

واگذاری زمین به 25 هزار کارگر

در این رابطه رئیس سازمان کار استان تهران هم از واگذاری زمین به 25 هزار کارگر فاقد مسکن استان تهران تا 2 ماه آینده خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود شناسایی کارگران واجد شرایط استان تهران به 40 هزار نفر نیز افزایش یابد.

محمد تقی حاج قاسمی، به مهر افزود: تعاونی‌های مسکنی که دارای 100 تا 1000 نفر عضو هستند، بر اساس توافق و نشست سه‌جانبه وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی، تعاون و کار و امور اجتماعی مورد شناسایی مقدماتی، توسط سازمان‌های کار قرار می‌گیرند.