از روزهاي ابتدايي مرداد ماه، ثبتنام طرح ترافيك موتورسيكلتهاي پايتخت در سامانه شهرداري تهران آغاز شده و نتايج بررسيهاي شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان ميدهد كنترل آلايندگي اين وسايل نقليه ميتواند تغييرات مهم و محسوسي در كيفيت هواي پايتخت داشته باشد. وحيد حسيني، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اينباره گفت: موتورسيكلتهاي كاربراتوري در حال تردد در شهر تهران، ازجمله مهمترين عوامل در آلودگي هواي اين شهر هستند.
اين وسايل براساس اندازهگيريهاي به عمل آمده در هر كيلومتر 15گرم آلودگي هوا توليد ميكنند كه عددي بسيار زياد به نسبت حجم آنها در مقايسه با ساير وسايل نقليه محسوب ميشود. به گفته اين استاد دانشگاه صنعتي شريف، نتايج تحقيقات به عمل آمده نشان ميدهد درصورت جايگزيني اين ناوگان با موتورسيكلت برقي، ميتوان انتظار داشت ميانگين غلظت ذرات معلق بهطور محسوسي كاهش پيدا كند.
اين نتايج با بهرهگيري از سامانه جامع مدلسازي و پيشبيني آلودگي هواي شهر تهران بهدست آمده كه مهمترين ابزار دقيق و علمي موجود در زمينه مديريت و تصميمسازي آلودگي هواي شهر است. آنگونه كه حسيني گفته است، يكي از بحرانيترين دورههاي آلودگي هواي تهران طي سالهاي اخير، از 21آذر تا 10ديماه سال 94رخ داده كه شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اينباره به بررسي نقش موتورسيكلتها پرداخته است.
براساس نتايج بهدست آمده، موتورسيكلتهاي در حال تردد در محدوده طرح كاهش(زوج و فرد) تا 20درصد در غلظت ذرات معلق تأثير داشتهاند. براساس پژوهش بهعمل آمده در واحد مدلسازي و پيشبيني اين بحران دورهاي آلودگي مورد بررسي قرار گرفته و مهمترين عوامل تأثيرگذار در آن بازه آلوده، شناسايي شده تا سهم هر يك در ايجاد بحران مشخص شود. براساس نتايج بهدست آمده مشخص شد موتورسيكلتهاي كاربراتوري در حال تردد در محدوده طرح كاهش تا 20درصد در غلظت ذرات معلق در اين محدوده نقش داشتهاند. بيشترين توليد آلودگي هواي موتورسيكلتها در محدودههاي مركزي و پرترافيك شهر است.