حامد فوقانی: درحالی‌که برخی مالکان مجتمع‌های تجاری نسبت به رفع خطرهای موجود بی‌تفاوت هستند، مدتی است که عده دیگری از مالکان، ایمن‌سازی را آغاز کرده‌اند.

در اين ميان به‌نظر مي‌رسد تنها استفاده از قوه‌قهريه است كه مي‌تواند جلوي اقدامات خطرساز مالكان متخلف و بي‌توجه را بگيرد؛ آنچنان كه صبح ديروز، طبقه سوم و ناايمن پاساژي در خيابان امام خميني تهران با دستور قضايي تخريب شد. اين در حالي است كه تعدادي از مجتمع‌هاي تجاري پايتخت با دريافت حكم دادستاني ايمن‌سازي را آغاز كرد‌ه‌اند.

  • تخريب به حكم قانون

روز گذشته تخريب طبقه سوم پاساژ 110در خيابان امام خميني با دستور دادستان تهران و توسط مأموران اجراي احكام صورت گرفت. در اجراي اين حكم كه عوامل شهرداري منطقه ۱۲، نيروي انتظامي و نماينده دادستاني تهران نيز حضور داشتند، شهردار منطقه گفت: شهرداري بارها به مالك آموزش‌ها، اخطارها و تذكرات قانوني را داده و حتي رأي كميسيون ماده 100نيز براي ملك صادر شده اما ايشان هيچ اقدامي انجام ندادند.

عابد ملكي با بيان اينكه مالك همچنين ضمن بي‌توجهي اقدام به ساخت سازه‌اي سنگين در مساحت ۴۰۰ مترمربع كرده بود، افزود: متأسفانه همين مسئله نشست ساختمان را در پي داشت و جان و مال كسبه در خطر قرار گرفته بود. وي اعلام كرد كه همچنان برخورد قاطع با املاك ناايمن منطقه 12در دستور كار قرار دارد.

اگرچه ملكي به برخورد با بناهاي ناايمن در منطقه مركزي تهران اشاره كرده اما نبايد از ياد برد كه دادستاني براي بناي ناايمن بزرگ پايتخت در جاي جاي پايتخت حكم جدي و قطعي صادر كرده است. چنانچه مالكان نسبت به اجراي حكم بي‌توجه باشند، اين مجتمع‌ها پلمب خواهند شد.

  • آغاز ايمن‌سازي

ساختمان آلومينيوم و پاساژ كويتي‌ها نمونه‌اي از بناهاي ناايمن شناسايي شده با اولويت درجه يك هستند كه چند ماهي است اقدامات قابل‌توجهي در آنها از حيث ايمن‌سازي صورت مي‌گيرد. تعويض و بهسازي آسانسورها، برداشتن موانع و شكل‌دهي مناسب راهروها و پله‌هاي اضطراري، استانداردسازي معماري ساختمان و استحكام بنا، نصب سيستم‌هاي اعلام و اطفاي حريق و نصب كپسول‌هاي آتش‌نشاني ازجمله كارهايي است كه در اين دو بناي تجاري مهم صورت مي‌پذيرد. حال اگرچه دادستاني تهران تا پايان تابستان به مالكان و هيأت مديره آنها مهلت داده كه عمليات ايمن‌سازي را انجام دهند اما برخي از اعضاي هيأت مديره اين مهلت را بسيار كوتاه و ناكافي عنوان مي‌كنند.

  • كويتي‌ها استحكام دارد

پاساژ كويتي‌ها درست در همسايگي محل ساختمان پلاسكو قرار دارد. پس از حادثه پلاسكو، هشدارهاي ايمني جدي براي اين مركز فروش لباس و كفش صادر شد. البته پس از 5ماه مطالعه، نقشه‌برداري و انجام آزمايش‌ها روي خاك و ستون‌ها مشخص شد كه كويتي‌ها از نظر استقامت استحكام لازم را دارد. با وجود اين به گفته سارلي يكي از اعضاي هيأت مديره اين پاساژ امورحداقلي مقاوم‌سازي‌ در برابر زلزله احتمالي صورت گرفته است. وي با اشاره به اينكه رفع خطر از پوشش ايرانيتي سقف مشاعات كه بر اثر آتش‌سوزي پلاسكو آسيب‌ديده بود نيز برابر نظر كارشناس نظام مهندسي با جايگزيني سقف فولادي در حال انجام است، افزود: «براي خريد ملكيت ساختمان و بيمه كردن كل بنا به انضمام 308واحد صنفي از نظر سازه، آتش‌سوزي، سيل، صاعقه‌ و حادثه بيش از 4ميليارد تومان هزينه شده است.» وي گفت كه اين اقدامات در راستاي ايمني خودشان و مشتريان پاساژ انجام گرفته و اكنون با وجود آنكه ميلياردها تومان براي اين منظور هزينه شده است، همه كسبه بسيار خوشحال هستند و احساس امنيت دارند.

  • موج دوم اخطاريه‌ها جدي‌تر است، مالكان دست بجنبانند

طبق بررسي‌هاي كميته ايمني و عمران شوراي شهر تهران، پايتخت 4900بناي ناايمن با اولويت درجه يك دارد. از اين ميزان 19بناي تجاري به لحاظ تردد زياد، فرسودگي و نداشتن تجهيزات ايمني از سوي دادستاني مهلت ايمن‌سازي دريافت كرده‌اند. از 19بناي ناايمن 13بنا در 2 منطقه 11و 12و 6بنا در منطقه 6 قرار گرفته‌اند. حال خبر مي‌رسد كه موج دوم اخطاريه‌ها براي تعداد ديگري از بناهاي پرخطر در راه است. جالب اينجاست كه گفته مي‌شود مهلت‌هايي كه در اخطاريه‌هاي سري دوم به‌دست مالكان خواهد رسيد به هيچ وجه قابل تمديد نيست و توصيه مي‌شود آنها با توجه به دستورالعمل‌هاي آتش‌نشاني، نسبت به عقد قرارداد با شركت‌هاي معتبر تحت نظارت نظام مهندسي و مورد تأييد شهرداري منطقه، ايمن‌سازي را شروع كنند.