تقریبا یک‌ماه بعد از رونمایی از سایت و فرم درخواست اطلاعات، یکی دیگر از ابزارهای اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات رونمایی شد؛

محمود واعظي، وزير ارتباطات در آخرين روزهاي حضور خودش در اين پست از سامانه كارپوشه ملي ايرانيان رونمايي كرد. براين اساس از اين به بعد هر شخص ايراني يك صندوق پستي الكترونيك خواهد داشت كه از طريق آن مي‌تواند با نهاد دولتي ارتباط داشته و اسناد و مدارك و اطلاعات مورد نياز خود را از آن نهاد درخواست كند. آدرس اينترنتي اين صندوق پستي الكترونيك هنوز مشخص نيست و به گفته رضا باقري‌اصل، معاون دولت الكترونيك وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات هفته آينده آدرس اينترنتي اين سامانه مشخص مي‌شود. او در گفت‌وگو با همشهري دليل مشخص نشدن آدرس اينترنتي اين سامانه همزمان با روز افتتاح را انجام تعميرات روي سايت عنوان كرد.

براساس قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات هر شخص ايراني مي‌تواند اطلاعات مورد نياز خود را از دستگاه‌هاي مورد نظر درخواست كند؛ پاسخ به اين درخواست نبايد بيشتر از 10روز طول بكشد و درصورت استنكاف از ارائه اطلاعات، متقاضيان مي‌توانند به كميسيوني كه به همين منظور در وزارت ارشاد تشكيل شده است شكايت كنند. شيوه درخواست اطلاعات هم مشخص است. در قانون 4شيوه پيش‌بيني شده است. به‌صورت برخط از طريق درگاه الكترونيك، پيشخوان دولت الكترونيك، پست يا مراجعه حضوري به واحد اطلاع‌رساني مؤسسه درخواست‌شونده. فرم درخواست اطلاعات تقريبا يك‌ماه پيش رونمايي شد.

كارپوشه ملي ايرانيان هم در راستاي اجراي دسترسي آزاد به اطلاعات ايجاد شده است؛ به اين صورت كه هر شخص ايراني در اين سامانه ثبت‌نام كرده و سپس به كارپوشه خود دسترسي پيدا مي‌كند.با ايجاد كارپوشه ملي ايرانيان، بستري فراهم مي‌شود تا در فاز اول، دستگاه‌هاي اجرايي بتوانند در كارپوشه هر فرد ايراني، اسناد و مدارك را در اختيار مردم قرار دهند. همچنين مردم مي‌توانند از كارپوشه خود، نتيجه خدماتي را كه مي‌خواهند از دستگاه‌ها بگيرند، شامل مجوزها، اسناد، مدارك و پيگيري آنها را انجام دهند.

در اين سامانه هر شخصي داراي يك كارپوشه الكترونيكي تحت عنوان ايران‌پوشه بوده و همه اقلام تحويل گرفتني الكترونيكي خود شامل اعلان‌ها و ابلاغيه‌هاي دولتي و مكاتبات از تمام دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي عمومي را به‌صورت يكپارچه و اختصاصي دريافت كرده است و از هرجايي بدان دسترسي خواهند داشت.

از ويژگي‌هاي اين سامانه، كاهش مراجعه حضوري مردم به دستگاه‌هاي اجرايي، نهادهاي عمومي، تسريع در پاسخگويي به ارباب رجوع و تجميع تمام اعلانات و مكاتبات دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي عمومي به اشخاص است.محمود واعظي، وزير ارتباطات كه اين روزها گفته مي‌شود در دولت دوازدهم به‌عنوان معاون اول رئيس‌جمهور فعاليت خواهد كرد درباره كارپوشه ايرانيان نيز توضيح داد: سامانه‌اي طراحي شده است كه اكنون 80ميليون نفر مي‌توانند از آن استفاده كنند. امنيت اين كارپوشه اينطور است كه اطلاعات تنها توسط دستگاه‌هاي دولتي به آن فرستاده مي‌شود.

اين كار همچنين در راستاي حذف كاغذ از بوروكراسي انجام گرفته است.همچنين رضا باقري‌اصل - معاون دولت الكترونيك سازمان فناوري اطلاعات - با اشاره به سامانه دولت همراه و كارپوشه ملي ايرانيان در راستاي يكپارچه‌سازي‌ خدمات دولت، گفت: كارپوشه رابط بين دولت و مردم است و مردم تكيه گاه واحدي براي ارتباط با دولت پيدا كرده‌اند. در فاز اول كارپوشه رابطه يكسويه مردم با دولت فراهم شده و اميدواريم در فاز‌دوم كه رابطه‌اي از طرف مردم به دولت براي ارسال سندهايشان است، به بهره‌برداري برسد.