همشهری آنلاین: دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جریان حضور سران کشورهای مختلف در کشورمان برای شرکت در آئین تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم، با روسای جمهور عراق و افغانستان، رئیس مجلس کره جنوبی و وزیر امور خارجه قزاقستان دیدار کرد.

 

ديدارهاي رئيس جمهوري با سران خارجي شركت‌كننده در مراسم تحليف رياست جمهوري دوازدهم

چكيده اظهارات رئيس جمهوري

چكيده اظهارات مقام ديداركننده خارجي

ديدار دكتر روحاني با فواد معصوم رییس جمهور عراق

* حفظ امنیت و ثبات در عراق برای ما بسیار حائز اهمیت است چرا که امنیت و ثبات دو کشور را بهم پیوسته و متصل می‌دانیم. ایران اولین کشوری بود که به یاری ملت و دولت عراق در مقابله با حمله تروریست ها و گروهک تروریستی داعش شتافت

* تسهیل هر چه بیشتر و راحت‌تر تعاملات مردم و فعالان اقتصادی دو کشور می‌تواند ارتباطات دیرینه و مستحکم دو کشور را تعمیق بخشیده و گسترش دهد و سهولت در تردد و موضوع روادید به این امر کمک فراوانی خواهد نمود.

* توسعه ارتباطات جاده‌ای و ریلی بین دو کشور نکته حائز اهمیت است. راه‌آهن ایران و عراق در جنوب و غرب می‌تواند بهم متصل شود که این موضوع روابط بین مردم، فعالان اقتصادی و در مجموع تعاملات دو کشور را به نحو قابل توجهی تسهیل کرده و گسترش خواهد داد.

* ما خواهان عراق واحد هستیم و امیدواریم همواره در عراق، شیعه، سنی و کرد در مقابل دشمنان عراق یکصدا باشند.

 

* روابط مستحکم ایران و عراق زمانی خود را نشان داد که عراق گرفتار یک دشواری بزرگ شده بود و گروهک تروریستی داعش تعدادی از شهرهای عراق را اشغال کرده و قصد اشغال تعداد دیگری از شهرها را داشت که در این مقطع کمک‌های جمهوری اسلامی به دولت و ملت عراق برای مقابله با داعش بسیار مؤثر بود.

* گرایش و نگاه در جمهوری اسلامی ایران نسبت به عراق مایه گسترش مستمر روابط و تعاملات تاریخی، فکری و فرهنگی بین دو کشور است.

* زمینه‌های زیادی برای گسترش همکاری بین ایران و عراق در عرصه‌های سرمایه‌گذاری و خدمات فنی و مهندسی وجود دارد و عراق تمایل زیادی به گسترش روابط و تعاملات با ایران در همه عرصه‌ها دارد. همکاری‌های ایران و عراق در رویارویی با تروریسم بسیار مهم و مؤثر بود و این همکاریها باید تقویت شوند.

ديدار دكتر روحاني با چون سون کیون رئيس مجلس كره جنوبي

* امروز در بخش انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی ایران ، 200 میلیارد دلار پروژه آماده برای سرمایه گذاری وجود دارد. سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی کره جنوبی هم می‌توانند در اجرای این پروژه‌ها مشارکت داشته و فعالیت کنند.

* معتقدیم در دنیای امروز همه کشورها باید اختلا‌ف نظرها را از طریق گفتگو و راه حل سیاسی حل و فصل کنند. جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدامی برای توسعه و تقویت امنیت و ثبات در آسیا دریغ نخواهد کرد.

* امروز پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه همکاری‌های بانکی میان مسئولان دو کشور، حاصل شده که باید با تلاش طرفین به نتیجه مطلوب نهایی برسد.

* اسناد امضاء شده و توافقات دو کشور تضمینی برای توسعه همکاری‌ها و روابط مشترک است. مجلس کره جنوبی از بیانیه مشترک روسای جمهور دو کشور و اسناد امضاء شده و گسترش روابط همه جانبه تهران - سئول حمایت می‌کند.

* وی همچنین خواستار حضور بخش خصوصی و شرکت‌های کره‌ای در پروژه‌های سرمایه‌گذاری ایران و توسعه مناسبات دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله فناوری‌های نو، محیط زیست، آی‌تی و روابط بانکی شد.

* معتقدیم صلح و امنیت و حل مناقشات تنها از طریق گفتگو در جهان قابل تأمین است.

ديدار دكتر روحاني با محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان

* جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی برای گسترش و تثبیت امنیت و رفاه مردم افغانستان دریغ نخواهد کرد.

* بندر چابهار با توجه به اتصال به خط ریلی می‌تواند مورد استفاده افغانستان نیز باشد و از این طریق همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و معدنی را گسترش دهد.

* حضور و مداخله کشورهای خارجی از جمله مشکلات جدی منطقه است و تروریسم معضل مشترک همه کشورهای منطقه و جهان است كه همکاری نزدیک‌ و جدی‌تر ایران و افغانستان برای حل معضلاتی همچون تروریسم ضروری است.

* اگر دریاچه‌ها و تالاب‌های موجود در مناطق مرزی ایران و افغانستان احیاء نشوند، گرد و غبار در آینده می‌تواند مشکلات بسیار جدی برای همه مردم ساکن در این مناطق ایجاد کند. این یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت زیست محیطی است.

* ساماندهی موضوع حضور مهاجرین افغانستانی در ایران ضروری است. با توجه به وجود اراده جدی در دولت‌های ایران و افغانستان باید نسبت به حل و فصل این موضوع اقدام شود.

* مسایل داخلی ما در مبارزه با تروریسم سامان مطلوبی یافته، ارتش ما در مقابله با حملات تروریستی توانایی‌های قابل قبولی به دست آورده و حالا باید روی توانایی پلیس برای مقابله با ناامنی‌های داخل شهرها تمرکز کنیم. دولت افغانستان به دنبال آن است تا با همکاری همسایگانی چون ایران امنیت مرزهایش را ارتقاء داده و آنها را تبدیل به مرز دوستی و همکاری نماید.

* تبدیل شدن افغانستان به نقطه اتصال ایران از طریق بندر چابهار به کشورهای شمالی و شرقی افغانستان یک هدف بنیادین برای ماست و در این راستا از گسترش و اتصال خطوط ریلی استقبال می‌کنیم.

* رییس جمهور افغانستان با تأکید بر ضرورت ساماندهی وضعیت مهاجرین افغانستان در خارج از این کشور و بویژه ایران، اظهار داشت: ایجاد تحول اقتصادی در افغانستان می‌تواند باعث جلوگیری از مهاجرت شود.

ديدار دكتر روحاني با غیرت عبدالرحمان‌اف وزیر امور خارجه قزاقستان

* در دولت یازدهم توافقات بسیار خوبی بین ایران و قزاقستان منعقد شده که تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن آنها می‌تواند به نفع منافع دو ملت و منطقه باشد.

* دو کشور همچنین در زمینه انرژی، حمل و نقل ریلی و جابجایی توریسم و کالا از طریق دریای خزر و نیز کشاورزی و کشت فرا سرزمینی می‌توانند همکاری های خود را گسترش دهند.

* پروژه‌های فراوانی در ایران بویژه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد که قزاقستان می‌تواند در این پروژه‌ها مشارکت و سرمایه‌گذاری کند و در مقابل پروژه‌هایی در قزاقستان وجود دارد که شرکت های ایران می‌توانند در آنها فعالیت داشته باشد.

* رییس جمهور قزاقستان با جدیت اجرا و تکمیل توافقات انجام شده با ایران را پیگیری می‌کند و امروز به واسطه تلاش‌های مشترک روسای جمهور دو کشور، روابط تهران - آستانه به سطح مشارکت راهبردی رسیده است.

* قزاقستان مصمم است در پروژه های ایران مشارکت کند و از ایران نیز دعوت می‌کنیم در پروژه‌های موجود در قزاقستان مشارکت فعال داشته باشند.

* همانند جمهوری اسلامی ایران، معتقدیم که دریای خزر باید دریای دوستی، همکاری و توسعه و پیشرفت باشد.