به گزارش ایسنا، اسفندیار چهاربند، انسان سازی را وظیفه اصلی معلم دانست و افزود: تعلیم و تربیت برای معلم ، نقش و رسالتی همسنگ انبیاء قائل است و در اغلب اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین از معلم به عنوان تاثیرگذارترین و اصلی ترین عنصر تعلیم و تربیت یاد شده است.
وی افزود: باتوجه به نقش بی دلیل معلم در فرآیند یاددهی یادگیری وکسب فضائل اخلاقی کودکان و نوجوانان، برخورداری او از شایستگی های دانشی ، حرفه ای و بینش تربیتی امری اجتناب ناپذیر است.
چهاربند تصریح کرد: فقدان برنامه بلندمدت و دگرگونی نیازها در چهاردهه اخیر و فشارهای ناشی از وضعیت اشتغال و نادیده انگاشتن مصالح تربیتی،آشفتگی و نابسامانی، در نظام جذب و تربیت معلم را موجب شده است به طوری که در 15 سال اخیر از مجموع 330 هزار نفر جذب شده، 270 هزار نفر بدون هرگونه آزمون و گذراندن دوره تربیت معلم به ویژه در مقطع ابتدایی به استخدام آموزش و پرورش در آمده اند که افت کیفیت تعلیم و تربیت، تضییع حقوق صدهزار جوان تحصیل کرده و افزایش هزینههای ناشی از عدم تناسب نیروهای جذب شده با نیازهای کمی و کیفی را در پی داشته است.
وی با اشاره به ارائه طرحی با عنوان " الحاق (ماده 17 مکرر) به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی" به مجلس شورای اسلامی، اظهارکرد: در صورت تصویب این طرح در مجلس، آموزش و پرورش علیرغم اینکه مطابق قانون هیچ تعهدی به استخدام این افراد نداشته، ملزم به استخدام و به کارگیری 120 هزار نفر از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی و پیش دبستانی بدون آزمون است.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات با اشاره به آثار زیانبار این نوع جذب نیرو بر اجرای سندتحول بنیادین، خاطرنشان کرد: مراجع قانونی ذی صلاح که شامل؛ شورای عالی آموزش و پرورش، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی، هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان ، سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه می شود به دلیل فقدان پشتوانه کارشناسی، ایرادهای اساسی و تخصصی و مشکلات ناشی از تامین منابع مالی، مخالفت خود را با این طرح اعلام کردهاند.
- استخدامها مغاير سند تحولي
وی خاطرنشان کرد: مغایریت طرح مذکور با سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش به ویژه در موضوع بهسازی و اعتلای منابع انسانی، از طریق دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی، مخالفت صریح مراجع علمی - فرهنگی، حقوقی و پژوهشی با این طرح و مغایرت آن با قانون برنامه پنجساله ششم توسعه در زمینه مهندسی نیروی انسانی و ساقط شدن طرح تحول بنیادین، از جمله ضروریات عدم تصویب طرح مذکور در مجلس شورای اسلامی است.
چهاربند اجرای این طرح را مغایر با اصل 75 قانون اساسی دانست و ادامه داد: در صورت تصویب طرح و استخدام120 هزار نفر، آموزش و پر ورش متکفل هزینه هایی مانند؛ حقوق فوق العاده شغل، حق بیمه، حق سنوات و ... می شود که این امر نه تنها معلم مورد نیاز آموزش و پرورش متناسب با جنسیت، رشته تحصیلی و محل خدمت تامین نمیکند، بلکه ده ها هزار نیروی مازاد بر نیاز همراه با بار مالی سنگین بر آموزش و پرورش تحمیل خواهد کرد که عمدتا باید از منابع مالی مربوط به رتبه بندی، رفاهی و حق التدریس کسب شود بنابراین اجرای این طرح آثار منفی بر معیشت معلمان خواهد داشت.
- دامن زدن به بي عدالتي و تبعيض
وی بی توجهی به عدالت استخدامی را نیز از نتایج دیگر اجرای این طرح دانست و اظهارکرد: با وجود بیش از400 هزار نفر نیروی قراردادی در بدنه دولت و همچنین صدها هزار تحصیل کرده متقاضی استخدام درآموزش و پرورش از طریق آزمون، استخدام افرادی خاص که بدون هرگونه ضابطه در دوه پیش دبستانی و موسسات غیردولتی مجری سواد آموزی جذب شده اند و علیرغم شرکت در آزمون های استخدامی پذیرفته نشده اند، دامن زدن به بی عدالتی و تبعیض در استخدام تلقی میشود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات گفت: ادامه روند مغایر با مصالح تربیتی گذشته درجذب معلم، استحاله جامعه معلمی کشور و شایستگی زدایی را در پی دارد و تبعات تحول سوز آن تا سالیان دراز گریبانگیر آموزش و پرورش خواهد بود .
چهاربند تصریح کرد: قرار است تصمیم کمیسیون آموزش، تحقیقات وفناوری مبنی برمخالفت با این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گزارش شود امید آن می رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر عالمانه کمیسیون تخصصی مبنی بر رد طرح مذکور را ، ارج نهند.