مسجد ۷۲ تن میدان آزادی ۳۱مرداد همزمان با آغاز هفته جهانی مساجد با هدف بهره‌مندی هموطنان مسافر و شهروندان افتتاح می‌شود.

مجتبي عبداللهي معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اعلام اين خبر اظهار داشت: شهرداري تهران در راستاي سياست‌هاي فرهنگي و مذهبي خود در سال 92با كارفرمايي شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران قطعه زميني را به نيت 72شهيد كربلا، اختصاص داد تا در ورودي غربي شهر تهران و در مجاورت پايانه تاكسيراني آن مسجدي ساخته شود.

وي با اشاره به ساخت مسجد 72تن در يكي از مدخل‌هاي ورودي شهر تهران با كاركرد فرامنطقه‌اي افزود: اين مسجد در مجاورت پايانه مترو، اتوبوس، تاكسي و فرودگاه احداث شده كه علاوه بر اقامه نمازهاي يوميه، براي برگزاري مراسم ملي و مذهبي وگردهمايي‌ها نيز به‌دليل موقعيت مكاني اهميت خواهد داشت.

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران خاطرنشان كرد: باتوجه به اهميت پروژه به لحاظ ملي و مذهبي و قرارگيري در مجاورت ميدان آزادي و ورودي غربي شهر تهران به كارگيري فناوري‌هاي روز و مصالح مقاوم و متناسب با برج آزادي براي اجراي نماي ساختمان در دستوركار شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران قرار گرفت. وي بيان كرد: ازجمله مواردي كه در ساخت مسجد 72تن به آنها توجه شده است اين بوده كه اين پروژه در حريم برج آزادي قرار نداشته باشد و ساختمان آن نيز از حيث مصالح و ديگر شاخصه‌ها با اين برج انطباق داشته باشد و سعي شده اين مسجد نماد يك شهر اسلامي باشد.

عبداللهي با بيان اينكه در ساخت مسجد 72تن از فناوري‌هاي روز و مصالح مقاوم استفاده شده است، ادامه داد: اين پروژه داراي 4طبقه، 2طبقه زير زمين و 2طبقه همكف و اول و سطح اشغال حدود 1200مترمربع است. وي ظرفيت پذيرش نمازگزار در مسجد 72تن را بالغ بر 650نفر اعلام و خاطرنشان كرد: ايجاد اين مسجد با توجه به موقعيت جغرافيايي آن براي مسافران در حال گذر، موجب تشويق مردم براي خواندن نماز اول وقت مي‌شود.

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، قابليت ارائه خدمات شبانه‌روزي براي مخاطبان را از ديگر امتيازات پروژه مسجد 72تن برشمرد و خاطرنشان كرد: اين مسجد در ورودي شهر تهران در مجاورت پايانه مترو، اتوبوس، تاكسي و فرودگاه مهرآباد مي‌تواند كاركردي فرامنطقه‌اي در ارائه خدمات به شهروندان و مسافران داشته باشد.

عبداللهي با اشاره به ديگر ويژگي‌هاي مسجد 72تن، تأكيد كرد: اين مسجد براساس معيارهاي اسلامي ـ ايراني ساخته مي‌شود و با توجه به قرار گرفتن آن در مجاورت برج آزادي، معماران اين طرح تمام تلاش خود را براي انطباق اين پروژه با معماري برج آزادي از حيث رنگ، نوع مصالح و ديگر شاخص‌ها داشته‌اند؛ از طرفي كليت فرم معماري اين مسجد بياني مدرن از معماري سنتي ايران است.