همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: دفاع از حقوق ملت ایران، انجام تکالیف در چارچوب ان‏پی‎تی و آژانس و همکاری و گفتگو در زمینه‌های مربوط به مسائل هسته‏ای سه اصل اساسی جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید جلیلی دقایقی قبل در بازگشت از مذاکرات لندن در فرودگاه امام خمینی در جمع خبرنگاران افزود: در مذاکرات انجام شده با سولانا ایده همکاری مشترک و جامع در موضوعات مختلف، حل پارادایم مشترک در چهار مؤلفه دموکراسی، امنیت، انرژی و مسائل اقتصادی مطرح شد.

وی در ادامه اضافه کرد: در مباحث هسته‌ای نیز ایده همکاری مشترک برای خلع سلاح، مقابله با اشاعه و همچنین استفاده صلح‎آمیز از انرژی هسته‌ای مطرح شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره گزارش های صورت گرفته درباره مسائل هسته‌ای ایران گفت: ما رفتار منطقی ملت ایران و دفاع از حقوق خود را بر مبنای گزارش دیگران نمی‎دانیم بلکه این دیگران هستند که باید گزارش‎های خود را بر مبنای رفتار منطقی ملت ایران و به صورت منطقی ارائه دهند.

جلیلی اضافه کرد: امروز ما در فضایی هستیم که گزارش‌های رسمی آژانس اعلام کرده است که دو موضوع پی یک و پی دو و همچنین موضوع اورانیوم فلزی خاتمه یافته‌است و این امر فضای مثبتی را در جامعه جهانی ایجاد کرده و انتظار جامعه جهانی نیز یک پاسخ مثبت به این رفتار است.

وی درخصوص کارشکنی برخی قدرت‎ها درباره موضوع هسته‎ای ایران گفت: رفتار یک ماه گذشته برخی قدرت‌ها نشان داد که آنها دچار پیش‎داوری شده‌اند اما پس از گزارش آژانس نیز آنچه را که خود می‎خواستند دوباره مطرح کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: پیشنهاد همکاری ایران در چارچوب مدالیته از سوی سولانا در اجلاس لیسبون مطرح شده است و گزارش اخیر البرادعی درباره مسائل هسته‎ای ایران نیز باید بیشتر از همه برای سولانا امیدوارکننده باشد.

جلیلی درباره دیدارهای آینده خود گفت: به پیشنهاد سولانا اواسط دسامبر یک مذاکره تلفنی و در اواخر دسامبر نیز یک دیدار حضوری با وی انجام خواهد شد.

وی همچنین از سفر قریب‌الوقوع خود به مسکو خبر داد.