به گزارش ايسنا؛ عبدالحسین قاسمینژاد - مسوول غرفه نقاشی کودک در بیستوششمین نمایشگاه فرش - اظهار کرد: امسال، سومین سال است که غرفهای برای آشنایی کودکان با فرش ایرانی در معاونت تحقیقات آموزش مرکز ملی فرش در این نمایشگاه برگزار میشود. هدف ما از انجام این کار، آشنایی کودکان با فرش دستباف است.
او درباره برگزاری این غرفه در دورههای گذشته نمایشگاه، یادآوری کرد: ما در گام اول سعی کردیم، کودکان فقط غرفه فرش برتر را ببینند و با ذهنیتی که از دیدههایشان پیدا میکنند، فرش را فرانمایی کنند. در سال دوم، یک گام جلوتر رفتیم و از فرآیند تولید استفاده کردیم تا کودکان با فرآیند تولید آشنا شوند و بدانند که تولید یک فرش دستبافت شامل چه فرآیندی است و بعد از آشنایی با بخشهای مهم، براساس الگوهایی که در فرش برتر میبینند، نقاشی کنند.
مسوول غرفه نقاشی کودک در بیستوششمین نمایشگاه فرش با بیان اینکه در سومین سال، بازیهایی که شاخصهای فرش در آنها نقش داشته باشد، به این کار اضافه شد، گفت: به همین دلیل، امسال از نقاشی گروهی با موضوع هدیه بچههای ایرانی به بچههای جهان که نقاشی یک فرش است و همچنین پازلها و بافت با یک دار بزرگ استفاده کردیم.
قاسمینژاد درباره اینکه تا کنون چه بازخوردهایی از کودکان گرفتهاید و آنها چقدر با فرش ایرانی آشنا شدهاند؟ اظهار کرد: دو سال زحمت دوستان به کتابی با عنوان «نقش خیال» شامل روایتی کودکانه از قالی ایرانی تبدیل شد که در آن، ۷۲ نقاشی کودکان از سن ۳ تا ۱۳ سال گردآوری و با توضیح چاپ شده است. توضیحات چاپشده ذهنیت کودک نسبت به فرش است. ما با چاپ این کتاب، گام اول را برای فرهنگسازی در این زمینه برداشتیم.
او ادامه داد: کودکان در نقاشیهای خود، عین به عین فرش را بازنمایی میکنند که می تواند دریافتشان از زندگی شخصی یا برداشتی باشد که ما در نمایشگاه فرش به آنها دادهایم. نقاشی کودکان بهلحاظ روانشناسی وجوه مشخصی دارد.
مسوول غرفه نقاشی کودک در بیستوششمین نمایشگاه فرش، بیان کرد: وقتی میخواهیم یک کار فرهنگی را در الگوی بزرگتر انجام دهیم، باید چند نهاد از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان هم همکاری کنند.
قاسمینژاد در پاسخ به اینکه آیا شما تلاشی برای ارتباط با این نهادها کردهاید؟ گفت: متاسفانه کانون پرورش فکری، مجموعههای خود را برای همکاری با ما منع کرده، زیرا در سالهای گذشته با پرداخت بودجهای به آنها، برگزاری غرفه کودک را به آن مجموعه واگذار میکردیم، اما چون امسال خواستیم خودمان این برنامه را برگزار کنیم، آنها حاضر به همکاری با ما نشدند. رسانه ها از جمله صداوسیما نیز می توانند به معرفی فرش دستباف بهعنوان یک شاخص فرهنگی ایران به کودکان کمک کنند، زیرا وقتی به فرش نگاه می کنیم، آرزوها، آئینها و فرهنگ عامه در آن دیده میشود و زمانی که بتوانیم آن را به درستی به کودکان معرفی کنیم، یعنی گام بزرگی را برای بخشی از فرهنگ کشور برداشتهایم.
بیستوششمین دوره نمایشگاه فرش دستباف از اول تا هفتم شهریورماه در محل برگزاری نمایشگاههای بینالمللی تهران برپاست.