فهیمه پناه‌آذر: پنج روز دیگر هجدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش‌های مختلف و به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی از پیشکسوتان این حوزه درمحوطه باز تئاترشهر و تالار انتظار تماشاخانه سنگلج و محراب برگزار می‌شود.

در اين دوره از جشنواره علاوه بر بخش‌هاي اجراهاي صحنه‌اي و آيين‌ها، بازي‌هاي نمايشي و مجالس شبيه‌خواني بخشي با عنوان «جوانه‌هاي نمايش ايراني، نقالي و خيمه‌شب‌بازي» نيز برگزار مي‌شود كه فتحعلي‌بيگي هدف از برگزاري اين بخش را آموزش نسل جوان با نمايش‌هاي آييني وسنتي خوانده و به همشهري مي‌گويد: «در چند دوره گذشته كودكان و نوجوانان علاقه‌مند در بخش‌هاي نقالي شركت مي‌كردند و امسال با توجه به درخواستي كه وجود داشت اين بخش به‌صورت مستقل طراحي شد و شركت‌كنندگان در اين بخش كودكان و نوجوانان هستند و به اجراي نمايش‌هاي آييني و سنتي ازجمله نقالي، خيمه‌شب‌بازي و اجراي نمايش مي‌پردازند كه اين آثار در محوطه باز تئاترشهر و تالار انتظار تماشاخانه سنگلج و محراب اجرا مي‌شود».

  • جاي خالي آموزش نمايش‌هاي آييني

فتحعلي‌بيگي در ادامه به آموزش نمايش‌هاي آييني و سنتي نيز اشاره كرده و يادآور مي‌شود: «بيشترين آموزش در حوزه نقالي وجود دارد و اين در حالي است كه در اين حوزه بخش‌هاي مختلفي است كه بايد در كنار تئاترهاي وارداتي و غربي به نسل امروز آموزش داده شود. اين بخش مي‌تواند بارقه اميد را براي نسل امروز ايجاد كند. متأسفانه هيچ مركز آموزشي براي اين كار پيشقدم نشده و حتي‌ سال‌ها تلاش كرديم كه يك رشته دانشگاهي در اين زمينه ايجاد شود اما تاكنون كسي اقدامي نكرده و كودكان و نوجواناني كه آشنايي دارند، آموزش را ديد‌ه‌اند. به بركت برگزاري جشنواره‌ نمايش‌هاي آييني و سنتي در اين سال‌هاست كه بخش‌هاي مختلف هنوز زنده‌اند و اجراهايي در اين زمينه صورت مي‌گيرد». اين هنرمند پيشكسوت كه سال‌هاست در حوزه نمايش‌هاي آييني و سنتي و تعزيه فعاليت دارد، به ديگر بخش‌هاي جشنواره اشاره كرده و عنوان مي‌كند:«در نخستين دوره برگزاري جشنواره تنها 12نفر متقاضي شركت در جشنواره وجود داشت و در اين دوره از جشنواره تعداد به 550نفر رسيده است و اين رشد نشان از علاقه هنرمندان به اين حوزه دارد. در اين جشنواره از كودك 5ساله تا هنرمند 80ساله حضور دارند».

  • حمايت از اجراي عمومي

داوود فتحعلي‌بيگي انتخاب آثار در هر بخش را براساس اولويت كارهاي رسيده، ‌كيفيت آثار و ظرفيت پذيرش خوانده و با اشاره به عدم‌رقابتي بودن آثار در جشنواره تصريح مي‌كند: «براي نمايش‌هايي كه در جشنواره اجرا دارند، يك الگوي خاص را درنظر گرفتيم. با توجه به طيف گسترده و تنوع آثار، رقابتي شدن و داوري ميان آثار سخت و زمان‌بر است. بسياري از هنرمندان با رقابتي بودن موافق و بسياري نيز مخالف هستند. با اين حال با توجه به اجراها برگزيده‌هايي را در جشنواره خواهيم داشت». فتحعلي‌بيگي همچنين مي‌گويد: «آثاري كه انتخاب مي‌شوند براي اجراي عمومي از سوي جشنواره حمايت مي‌شوند و تمام تلاشمان اين است كه نمايش‌ها اجراي عمومي در طول سال داشته باشند». در كنار اجراهاي صحنه‌اي و ميداني سمينار دوروزه‌اي نيز در طول جشنواره برگزار مي‌شود كه دبير جشنواره مي‌گويد: «روزهاي هشتم و نهم شهريورماه، سمينار بين‌المللي برگزار مي‌شود كه اين سمينار در 5دوره اخير راه‌انداز‌ي شده كه ابتدا به‌صورت ملي و حالا بين‌المللي شده و مقالات در اين دوروز ارائه خواهد شد. اجراها از دهم شهريور آغاز مي‌شود.» به‌گفته فتحعلي‌بيگي، تمام تالارهاي نمايش تئاترشهر جز تالار اصلي، 2سالن تئاتر محراب، تماشاخانه سنگلج و تالار حافظ ميزبان نمايش‌هاي صحنه‌اي هستند».