تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل که به وین سفر کرده بود عصر دیروز در یک نشست خبری اتهامات خود علیه ایران را تکرار کرد.

او مدعي شد گزارش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تنها تا جايي كه به آنها اجازه انجام بازرسي داده شود، معتبر خواهد بود. وي مدعي شد ايران اجازه دسترسي به سايت هاي نظامي خود را نمي‌دهد. مقامات كشورمان مي‌گويند: اظهارات فرستاده ترامپ به وين فشار به آژانس، نقض استقلال اين نهاد بين‌المللي و نيز مغاير با توافق هسته‌اي به شمار مي‌رود. محمد‌جواد ظريف، وزير خارجه كه همزمان با سفر هيلي به وين در نامه‌اي به يوكيا آمانو درباره اين سفر هشدار داده بود، در مصاحبه‌اي با تأكيد بر اينكه «هرگونه اقدامي از سوي ايالات متحده براي اعمال فشار به آژانس نقض برجام و نقض استقلال آژانس است» تصريح كرد: ما اطمينان داريم آژانس با توجه به مفاد برجام و روش‌هايي كه براي نحوه نظارت بر پايبندي ايران در چارچوب برجام و كميسيون مشترك برجام مشخص شده است، حتما اجازه نخواهد داد با اين اقدام سفير آمريكا استقلال و موقعيتش در صحنه بين‌المللي و در رابطه با اجراي برجام زير سؤال برود.

ظريف در نامه خود به آمانو كه متن كامل آن در رسانه‌ها منتشر شده، آورده بود: هرچند مقامات ايالات متحده آزادند كه به وين يا هركجاي ديگر سفر كنند و آژانس هم اين حق را دارد كه افراد مختلف را به حضور بپذيرد، اما هدفي كه به‌صورت عمومي از اين سفر اعلام شده، نگراني‌هايي جدي در مورد نقض بيش از پيش متن و روح برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل ايجاد مي‌كند.

سفر هيلي به وين آنقدر مخرب تشخيص داده شد كه نمايندگي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به اظهارنظرهاي ظريف اكتفا نكند و با صدور يك بيانيه نسبت به اين سفر واكنش نشان دهد. در اين بيانيه ضمن هشدار نسبت به عواقب هرگونه فشار به آژانس در اجراي وظايف خود تأكيد شده است: اهداف و نتايج اعلام شده براي سفر هيلي، با مفاد مختلفي از برجام و قطعنامه 2231شوراي امنيت درخصوص نقش آژانس و ضرورت صيانت از استقلال آن و حفاظت از اطلاعات حساسي كه در معرض اطلاع آژانس قرار مي‌گيرد، در تعارض است. هيلي خواستار آن شده بود كه بازرسان آژانس از مراكز نظامي ايران بازديد كنند، در بيانيه نمايندگي ايران در وين در اين رابطه آمده است كه ايران هرگز اجازه سوءاستفاده از قوانين را براي اغراض سياسي بيمارگونه يك كشور خاص نخواهد داد.

در پايان بيانيه نمايندگي ايران در وين ضمن ابراز خرسندي از گزارش‌هاي آژانس درخصوص اجراي تعهدات ايران در برجام، كه همگي آنها دلالت بر پايبندي كامل ايران به اين توافق دارد، تأكيد شده است كه ايران انتظار دارد مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و بازرسان و متخصصان آن همچنان با امانتداري و حرفه‌اي‌گري كامل به اجراي وظايف و ماموريت‌هاي خود در قبال برجام ادامه دهند. رئيس‌جمهور آمريكا 2‌ماه قبل با تعيين يك تيم از حلقه نزديكانش در كاخ سفيد از آنان خواست مواردي از نقض توافق هسته‌اي توسط ايران را كشف كنند و تحليلگران سفر هيلي به آژانس را در راستاي تصميم و دستور ترامپ ارزيابي كرده‌اند.

براساس اين گزارش،ترامپ رئيس جمهور آمريكا درنظر دارد هزينه بر هم زدن توافق هسته‌اي را از جيب ايران بپردازد، درحالي‌كه مقامات تصميم‌گير ايران ازجمله علي شمخاني دبير شوراي‌عالي امنيت ملي و علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي به همشهري گفته‌اند ايران در دام و بازي آمريكا نخواهد افتاد و اجازه نمي‌دهد هزينه برهم‌زدن برجام به گردن ايران بيفتد.

آمريكا در ادامه اقداماتش براي تحريك ايران به نقض توافق هسته‌اي ديروز يك شركت چيني مستقر در سنگاپور را به بهانه نقض تحريم‌هاي ايران در 10سال قبل، هدف تحريم قرار داد. وزارت خزانه‌داري آمريكا 10روز قبل هم شركت كشتيراني «بلو اسكاي بلو سي» اين كشور را به پرداخت بيش از نيم‌ميليون دلار غرامت بابت 140مورد نقض تحريم‌هاي ايران در سال‌هاي دور، محكوم كرده بود.

  • برجام شق‌القمر نمي‌كند

وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه فكر مي‌كنيد ترامپ در يكي دو‌ماه آينده از برجام خارج خواهد شد؟ گفت: نمي‌توان در اين‌باره پيش‌بيني داشت، چراكه يكي از مباني رفتار سياسي ترامپ غيرقابل پيش‌بيني بودن اوست؛ البته شايد اين رفتارش به عمد باشد و مي‌خواهد غيرقابل پيش‌بيني به‌نظر آيد. محمد جواد ظريف در رابطه با انتظارات از توافق هسته‌اي نيز گفت: به‌خاطر مخالفت‌هاي داخلي، از همان‌ ماه ابتداي اجرايي‌شدن برجام، به‌ويژه منتقدان توقع شق‌القمر از برجام داشتند كه بخشي از اين توقعات سياسي بود، البته در همان زمان با بدعهدي‌هاي آمريكا نيز مواجه بوديم.