درحاليكه وزارت صنعت از بيتأثيري توقف ثبت سفارش خودروهاي وارداتي بر بازار اين محصولات بهدليل رشد 55درصدي ورود خودروهاي خارجي طي 4ماهه نخست امسال خبر داده و مناقشات اخير را ناشي از فشار واردكنندگان براي باز شدن سامانه ثبت سفارش خودرو تلقي ميكند، واردكنندگان خودرو از رشد قيمت خودروهاي خارجي خبر داده و برپيگيري اين موضوع از طريق مراجع قانوني ذيصلاح تأكيد دارند. از سوي ديگر رئيس شوراي رقابت نيز در گفتوگو با همشهري از احتمال ورود اين شورا به تعيين ضوابط قيمتگذاري خودروهاي خارجي درصورت شكلگيري حاشيه بازار و تشديد تنشهاي قيمتي خبر داد.
تازهترين آمار تجارت خارجي از افزايش 55درصدي تعداد خودروهاي سواري وارداتي طي ۴ ماه نخست امسال حكايت دارد بهنحوي كه در مجموع در 2بخش خودروهاي با حجم سيلندر هزار و 500تا 2هزار سيسي و 2هزار تا 2هزار و 500سيسي به غيراز خودروهاي هيبريدي بيش از 23هزار و 266خودرو وارد كشور شده كه اين رقم در سال 95بالغ بر 15هزار و 11دستگاه خودرو بوده است. با اين روند واردات خودروهاي سواري طي 4ماه نخست امسال به لحاظ تعداد بيش از 55درصد رشد كرده و جمع كل ارزش اين دو رديف تعرفهاي بالغ بر 638ميليون و 991هزار و 554دلار معادل 2396ميليارد و 218ميليون تومان بوده است. بهرغم رشد واردات خودروهاي خارجي در 4ماه نخست امسال، تصميم وزارت صنعت براي تعليق ثبت سفارش خودروهاي وارداتي تا مشخص شدن تكليف طرح مديريت واردات خودرو در هيأت وزيران(طرحي كه در كميسيون زيربنايي دولت تصويب شده و در انتظار تصويب و ابلاغ نهايي هيأت وزيران است) كه واردات خودرو را منوط به سرمايهگذاري شركتهاي خودروسازي به ازاي ساخت داخل اين خودروها كرده و براساس آن واردكنندگان ميتوانند معادل 50درصد ارزش توليدات داخلي خود نسبت به واردات اقدام كنند، كه منجر به واكنش واردكنندگان خودرو و هشدار آنها نسبت به افزايش قيمت خودروهاي خارجي بهدليل كاهش عرضه و تداوم تعليق سايت ثبت سفارش واردات خودرو شده است. واردكنندگان ابلاغيه اخير وزارت صنعت در مورد اسقاط خودروهاي فرسوده را نيز عامل افزايش هزينه تمامشده واردات و رشد قيمت خودروهاي خارجي در بازار ميدانند.
- نبود انحصار در واردات خودرو
اقدامات چند سال اخير وزارت صنعت در زمينه حذف واردكنندگان غيرشركتي از چرخه واردات خودرو، ابلاغيه ارزي معاون اول رئيسجمهور و تعليق ثبت سفارش خودرو موجب برخي هشدارها نسبت به انحصاري شدن واردات خودرو شده است. اما ديروز مديركل دفتر مقررات صادرات در گفتوگو با فارس اعلام كرد كه ثبت سفارش واردات خودرو براي همه واردكنندگان و همه خودروها تا تصويب نهايي طرح پيشنهادي وزارت صنعت در هيأت وزيران متوقف شده وادعاي هرگونه انحصاري در واردات خودرو را رد ميكنم. علي عليآبادي با تأكيد بر اينكه هيچ انحصاري در مورد ثبت سفارش واردات خودرو وجود ندارد و شرايط براي همه يكسان است، افزود: هيچ ثبت سفارشي براي خودروهاي خارجي حتي تويوتا از زمان بستهشدن سايت ثبتسفارش تاكنون انجام نشده و اگر قرار باشد كه سايت ثبت سفارش خودرو باز شود، براي همه واردكنندگان خواهد بود. به گفته وي درصورت تصويب دستورالعمل پيشنهادي واردات خودرو، واردات خودرو با ضوابط جديد انجام خواهد شد و باز شدن سايت ثبت سفارش واردات خودرو در انتظار سرنوشت دستورالعمل جديد است.
- پرهيز از تمركز و انحصار در واردات خودرو
رئيس شوراي رقابت با اشاره به برخي محدوديتها در واردات خودروهاي خارجي طي چند سال اخير به خبرنگار ما گفت: براساس آمارهايي كه شوراي رقابت دريافت كرده، قيمت برخي خودروهاي وارداتي بين 10تا 20درصد افزايش يافته است اما اين موضوع ارتباطي با شوراي رقابت ندارد و سازمان حمايت متولي رسيدگي به آن است. رضا شيوا با بيان اينكه شوراي رقابت بررسي وضعيت واردات و عرضه خودروهاي خارجي را از اين نظر كه با برخي محدوديتهاي اعمال شده، آيا واردات خودروهاي خارجي به سمت انحصاري شدن پيش ميرود يا خير را در دستور كار قرار داده و اكنون كارشناسان مركز ملي رقابت در حال كار روي اين موضوع هستند. به گفته وي اگر با اتمام بررسي كارشناسان مركز ملي رقابت مشخص شود كه برخي واردكنندگان خودرو سهم بالايي از واردات و بازار خودروهاي خارجي داشته و اين امر منجر به شكلگيري تمركز و انحصار در بازار اين خودروها توسط برخي واردكنندگان شده است، شوراي رقابت براي خودروهاي وارداتي نيز همانند خودروهاي داخلي دستورالعمل تنظيم قيمت ارائه و بر بازار اينگونه خودروها نظارت خواهد كرد. چرا كه قانونگذار به شوراي رقابت اين اختيار را داده است تا در هر بازاري كه انحصار وجود داشته باشد، دستورالعمل قيمتگذاري ارائه كند.