شورای‌عالی اداری با الحاق چند تبصره به دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای، ضمن تسهیل تصدی زنان و جوانان در سطوح مدیریتی، به‌کارگیری نیروهای جدید با ۲۵سال سابقه یا ۵۵سال سن را در سطح مدیریت پایه ممنوع کرد.

حسن روحاني رئيس‌جمهور پيش از اين گفته بود كه تصميم ما بر اين است در دولت دوازدهم در بخش مشاورت‌ها، دستياري‌ها و در وزارتخانه‌هاي مختلف از نسل جوان استفاده كنيم و حتي مصوب كرده‌ايم 2هزار نفر از جوانان نخبه را در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مختلف جذب كنيم. اين وعده رئيس‌جمهور باعث شد تا شوراي‌عالي اداري به جوان‌سازي بدنه دولت رأي بدهد و به گفته اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور سن مديريتي كشور 8سال جوان‌تر خواهد شد.

به گزارش ايرنا، براساس مصوبه شوراي‌عالي اداري با هدف بهره‌گرفتن از ظرفيت زنان و جوانان براي تصدي پست‌هاي مديريتي قرار شده تا ميزان تجربه مورد نياز به‌منظور تصدي هر يك از سطوح مديريت حرفه‌اي (از تجربه خدمت دولتي) در مورد زنان و كارمندان كمتر از 15سال سابقه در مواردي كه ساير شرايط احراز شده باشد، به دوسوم مدت زمان پيش‌بيني‌شده در جدول تصويب‌نامه توسط شوراي راهبري توسعه مديريت دستگاه تقليل ‌يابد. منظور مديران حرفه‌اي است. به اين ترتيب حداقل تجربه خدمت دولتي براي مديريت عملياتي 3سال، مديريت پايه 4سال، مديريت مياني 6سال و مديريت ارشد 10سال خواهد بود و زنان و جوانان شاغل در دستگاه‌هاي اجرايي كشور مي‌توانند با ارائه اقدامات علمي و پژوهشي خود در زمينه موضوعات مديريتي يا در رابطه با حوزه‌هاي تخصصي عملكرد دستگاه متبوع از امتيازات ويژه‌اي براي تصدي پست‌هاي مديريتي برخوردار شوند.

اين بخشنامه در حالي به تصويب رسيده كه قرار است آيين‌نامه اجرايي نحوه برخورداري از اين امتيازات حداكثر طي مدت 3‌ماه آينده به تصويب برسد. شوراي‌عالي اداري همچنين مصوب كرده كه براي تصدي پست‌هاي مديريتي دستگاه‌هاي اجرايي مكلفند در انتخاب و انتصاب مديران حرفه‌اي به‌نحوي برنامه‌ريزي كنند كه تا پايان برنامه ششم توسعه متوسط سابقه خدمت مديران نسبت به وضع موجود 8سال كاهش يابد.

افزون بر اين قرار شده تا پايان برنامه ششم توسعه نسبت مديران زن در پست‌هاي مديريتي به 30درصد افزايش يابد و براي تصدي پست‌هاي مديريتي در شرايط مساوي كسب امتيازات مربوط به شايستگي‌هاي عمومي و شرايط تخصصي اولويت با انتخاب زنان و نيروهاي جوان‌تر خواهد بود.

  • سطوح مديريتي در دولت را بشناسيد

براساس دستور‌العمل اجراي نحوه انتخاب و انتصاب مصوب تيرماه سال 95مديران حرفه‌اي به‌معناي سمت‌هاي مديريتي دستگاه‌هاي اجرايي مشمول قانون مديريت خدمات كشوري، به استثناي سمت‌هاي مديريت سياسي شامل 4گروه مديريتي زير مي‌شود:
مديران ارشد: مديراني كه وظيفه سياستگذاري، خط‌مشي‌گذاري، برنامه‌ريزي كلان، هدايت و نظارت عاليه بر عملكرد دستگاه را در واحدهاي ستادي به‌عهده دارند.
مديران مياني: مديراني كه وظيفه هماهنگي، ايجاد ارتباط بين سطوح عالي (مقامات) و يا مديران ارشد را در واحدهاي ستادي به‌عهده دارند. مانند مديران كل و معاونان آنان، معاونان سازمان‌ها، مؤسسات دولتي و مراكز مستقل و سمت‌هاي مديريتي همسطح آنها.
مديران پايه: به آن دسته از مديراني اطلاق مي‌شود كه وظيفه اجراي سياست‌ها، خط‌مشي‌ها و برنامه‌هاي سازماني را در واحدهاي ستادي بر عهده دارند. مانند رؤساي ادارات، رؤساي گروه‌ها و سمت‌هاي مديريتي همسطح آنها.
مديران عملياتي: شامل مديران آن دسته از واحدهاي عملياتي يا اجرايي دستگاه‌هاي اجرايي نظير مدارس، بيمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها، موزه‌ها، مراكز فني و حرفه‌اي و مراكز نگهداري معلولان هستند كه توليد، تأمين و ارائه خدمات اصلي و نهايي دستگاه را به‌عهده دارند.