به گزارش تسنیم، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سیزدهمین همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در علوم انسانی به یک برنامهریزی دقیق نیازمند هستیم، گفت: در علوم پزشکی و سایر علوم نیز باید بر اساس پژوهش حرکت کنیم تا بتوانیم به علم نافع یعنی علمی که نیازهای امروز کشور را برطرف کند دست یابیم.
وی افزود: راهبرد اصلی دانشگاه آزاد در حال حاضر توسعه کیفی آموزشی و پژوهشی در همه عرصههاست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مهمترین سرمایه یک مجموعه سرمایه انسانی آن است، گفت: شما اساتید و دانشجویان سرمایه اصلی ما هستید. ما باید به این سرمایه احترام گذاریم و از آن صیانت کنیم.
رهبر، سرمایه دوم دانشگاه آزاد را برنامهریزی مناسب برای محتوای آموزشی این دانشگاه دانست و ادامه داد: دانشگاه آزاد تقریبا 50 درصد آموزش عالی کشور را برعهده دارد لذا در زمینه برنامهریزی منتظر جای دیگری نباشید و برای تحول در این بخش خود باید برنامهریزی کنید.
وی همچنین به معاونان آموزشی این دانشگاه توصیه کرد با اساتید و دانشگاههای معتبر داخلی و خارجی در صورت لزوم همکاری داشته باشند تا در نهایت به ارتقای علمی دانشگاه منجر شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه رعایت نظم، اجرای دقیق تقویم آموزشی و مقررات دانشگاه را از ملزومات مهم این دانشگاه برای رسیدن به تحولی عظیم دانست و یادآور شد: همانطور که خود شما میدانید در حال حاضر با هرج و مرج در ارائه محتوای آموزشی و کلاسهای درسی مواجهیم و معتقدیم این محتوا باید به محتوای مناسبی برای رفع نیازهای جامعه تبدیل شود و پس از فراهم شدن زمینهها برای گنجاندن آن در فصلهای دروس با استاندارد قابل قبول در همه مراکز و واحدها تدریس شود.
رهبر با بیان اینکه برای رسیدن به محتوای مورد نیاز کشور به تغییر ساختارهای آموزی و پژوهشی نیاز داریم، گفت: این زیرساختها با تغییرات لازم در فضای دانشگاه محیا میشود. دانشگاه آزاد باید از شکل ملوکالطوایفی و اداره مجمعی و جزایری رها شود.
وی با انتقاد از نحوه تدریس و دفاع پایاننامه در این دانشگاه ادامه داد: در برخی از واحدها اساتیدی با تراکم دانشجو در دفاع پایاننامه روبرو هستند اما در کنار آن برخی از اساتید ما بدون کار گذران میکنند نباید اینچنین باشد عدهای به این شکل پرمشغله و عدهای دیگر اینچنین بدون کار باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین افزود: متأسفانه بیش از 90 درصد از پایاننامههایی که امروزه در دانشگاه آزاد تأیید میشود کپیکاری است. این روند در شأن دانشگاه آزاد و آموزش عالی کشور نیست. زمانی میتوانیم محتوای آموزشی را در راستای نیازهای کشور تغییر دهیم که این معتوا برآمده از پژوهش باشد و پایاننامههای ما یک برنامه جدی پژوهشی داشته باشند.
رهبر در ادامه ضمن توصیههایی به معاونان آموزشی دانشگاه آزاد تصریح کرد: ما معتقدیم هر گروه موظف است یک مسئله اساسی کشور را به عنوان یک موضوع پژوهشی دنبال کند و فردی در رأس مدیریت این پروژه را برعهده گیرد. در نهایت با حل این موضوع به حل مسائل اساسی کشور کمک کنیم.
وی تأکید کرد: معتقدیم مدیران گروه باید اختیاراتی بگیرند و متناسب با آن مسئولیت داشته باشند. ما در دانشگاه آزاد مدیر گروه تشریفاتی نمیخواهیم. مدیر گروههای ما باید از کارآمدترین، فعالترین و شاخصترین اساتید گروه انتخاب شوند و برنامه پژوهشی داشته باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نیازمند تقسیم کار جدی و دقیق در گروهها هستیم. گزارش داریم که در این امر نظارت دقیقی صورت نمیگیرد که امیدواریم این روندها بهبود یابد.
رهبر همچنین به مسئله پذیرش دانشجویان دکتری اشاره کرد و گفت: جذب، آموزش و پژوهش این قشر نیازمند تغییرات جدی است البته دکتر رهایی دستورالعملی را در این زمینه آماده کردند که در آینده ابلاغ و عملیاتی میشود.
وی با اشاره به اینکه به معاونان آموزشی دانشگاه آزاد فرصتی یک ماهه برای ارائه برنامههای عملیاتی خود در این زمینه داد و اظهار داشت: برنامههای عملیاتی و اجرایی خود را برای تحقق اهداف و برنامههای اعلام شده با برنامه زمانبندی شده در فرصتی یک ماهه به مسئولان دانشگاه ارائه دهیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین رعایت شأن اساتید را از موضوعات مهم دانست و خاطرنشان کرد: شنیده شده برخی از اساتید ما فضای مناسبی برای فعالیت دانشگاه ندارد توصیه میکنیم از فضاهای خالی واحدها محل استقرار مناسب و در شأنی برای اعضای هیئت علمی فراهم شود. تا آنها بتوانند به انجام اموراتشان بپردازند.
رهبر در ادامه با اشاره به هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد تاکید کرد: در هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد و در بین 32 هزار نفر عضو هیئت علمی تعداد قابل توجهی مربی و استادیار هستند که نتوانستند ارتقا پیدا کنند. این هرم در شأن دانشگاه آزاد نیست. مربیان و استادیاران باید ارتقا پیدا کنند نباید اینگونه باشد که استادیاری پس از گذشت 24 سال هنوز ارتقا نیاقته و در جایگاه استادیاری است کیفیت بخشیدن به آموزش و پژوهش از کیفیت بخشیدن به هرم هیئت علمی نشأت میگیرد و امروز به این مسئله بسیار توجه میشود.
وی گفت: نیازمند این هستیم که با آموزش و پژوهش جوانان فارغالتحصیل را از دانشگاه خارج کنیم که برای رفع مشکلی از مشکلات کشور تعلیم دیده باشند. قطعا با داشتن فارغالتحصیلان این چنین شاهد فارغالتحصیل بیکار نخواهیم بود. البته در این بخش نیازمند انجام پژوهشهای متناسب با وضعیت منطقه و نیازهای واحدهای مختلف هستیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد باید بتواند با پرورش نخبگان و فارغالتحصیلان خود به تولید علم نافع که رفع کننده نیازهای کشور است اقدام کند.