مازیار یزدانی، معاون فنی و امور زیربنایی راه آهن در گفتوگو با ایلنا با بیان این که پس از پروژه برقی کردن راه آهن تهران-مشهد، پروژه برقی کردن راه آهن اینچه برون در اولویت قرار دارد، گفت: با شرکت روسی در حال مذاکره برای تامین مالی اجرای این پروژه هستیم.
وی ادامه داد: با طرف روسی برای فاینانس 1.7 میلیارد یورویی پروژه برقی کردن راه آهن گرمسار- گرگان- اینچه برون در حال مذاکره هستیم.
معاون فنی و امور زیربنایی راه آهن با بیان اینکه برای تامین این فاینانس بین روسای جمهور دو کشور تفاهمنامهای به امضا رسیده است، گفت: برای نهایی شدن قرارداد فاینانس 1.7 میلیارد یورویی بین ایران و روسیه باید پیوست فنی قرارداد قطعی شود که پیش بینی می شود تا سه ماه آینده این پیوست تکمیل شود.
یزدانی افزود: پس از کامل شدن پیوست فنی قرارداد تامین فاینانس برقی کردن راه آهن اینچه برون، باید پروسه اخذ مجوزها طی شود که این موضوع فراسازمانی است و بستگی به سرعت عمل طرف روسی دارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه تا پایان سال میلادی، تکلیف فاینانس روسی برای این پروژه ریلی مشخص میشود، گفت: اجرای این پروژه از مطالبات طرف ایرانی و روسی است و یکی از مهم ترین پروژههای ریلی محسوب می شود.
وی همچنین با اشاره به پروژه راه آهن خواف- هرات و اتصال ریلی اریان به افغانستان، اظهار داشت: تلاش ما این است که تا پایان سال جاری این پروژه به افتتاح برسد و دسترسی ریلی با کشور افغانستان بتوانیم ایجاد کنیم.
یزدانی با بیان اینکه در حال حاضر قطعه سوم راه اهن خواف- هرات حد فاصل شمتیغ تا غوریان به طول 20 کیلومتر در مراحل پایانی است، گفت: بهره برداری از این پروژه تا پایان سال جاری منوط به مساعد بودن شرایط جوی آن منطقه است.