به گزارش ایسنا، محمد بطحایی در همایش ملی سوادآموزی در دنیای دیجیتال که به مناسبت هشتم سپتامبر روز جهانی سوادآموزی، با اشاره به ضرورت و اهمیت سوادآموزی در دنیای امروز و نقش آن بر توسعه جوامع گفت: بیش از نیم قرن از نامگذاری روز جهانی سوادآموزی گذشته اما متاسفانه میلیونها نفر در دنیا از نعمت سواد محرومند.
وی افزود: هرچند تعریف سوادآموزی با خواندن و نوشتن صرف تفاوت پیدا کرده و امروز به عنوان قابلیتی برای انتقال مفاهیم و تفکر انتقادی شناخته میشود. علی رغم گسترش مفهوم سوادآموزی هنوز در دنیا افراد بسیاری از این فرصت ارزشمند بی بهرهاند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ایران علی رغم همه تلاش ها بویژه پس از انقلاب اسلامی هنوز با تعداد زیادی از آحاد جامعه مواجهیم که از نعمت سواد بیبهرهاند گفت: نرخ بیسوادی از 50 درصد در اوایل انقلاب به حدود 10 درصد کاهش یافته و دستاورد خوبی است، اما حتی یک نفر بیسواد هم برای جامعه زیاد است.
بطحایی ادامه داد: در دین ما علم و علم آموزی به عنوان فضیلت برتر شناخته شده و در جامعه ما وجود 10 درصد بیسواد عدد بزرگی است و جای شرمندگی برای ما دارد که در کشوری با تمدن غنی اسلامی با افرادی مواجهیم که از خواندن و نوشتن محرومند.
وی با تاکید بر اینکه باید به عقب برگردیم و بررسی کنیم چه موانعی باعث حرکت کند ریشه کنی بیسوادی شده است عنوان کرد: چه قدر خوب بود امروز به جای آمار 10 درصدی بیسوادی آمار یک درصد و دو درصد را اعلام میکردم. البته دستیابی به این هدف دور نیست. اگر بخواهیم شتاب بیشتری به سوی کاهش بیسوادی داشته باشیم چارهای جز تحول نداریم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید برنامه ریزی متمرکز و ملی خود را به برنامه ریزی محلی و عملیاتی چرخش دهیم. تا زمانی که نوع و روش برنامه ریزی ما از روش متمرکز به سمت برنامهریزی محلی تغییر نکند شاهد شتاب بیشتری نخواهیم بود. شرط دوم برای افزایش شتاب رفع بیسوادی کاهش تصدی گری است. تا زمانی که سیطره دولت از روی این امور برداشته نشود مشکلات حل نخواهد شد.
وی افزود: ظرفیتهای عظیم مردمی در این زمینه را نباید نادیده گرفت. از سازمان نهضت سواد آموزی می خواهم کاهش تصدی گری دولتی و واگذاری امور به بخش غیردولتی را طی چندماه آینده با عدد و ارقام به بنده گزارش دهند.
بطحایی ضرورت تغییر از روشهای سنتی به روشهای نوین را مورد تاکید قرار داد و گفت: چرخش از مقررات و دستورالعملهای رسمی و خشک برای ایجاد حداکثر انعطاف در سوادآموزی را باید در نظر گرفت. باید این مقررات خشک زدوده شده و کاهش یابد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مدیریت رفتار، عامل ایجاد حرکت، انگیزه است و مهمترین عامل برای ایجاد انگیزه، احساس نیاز است. باید در برنامه ریزی سواد آموزی به این مولفه توجه کنیم. به کمک سایر دستگاههای دولتی در این زمینه به شدت نیاز داریم. افراد باید برای سوادآموزی احساس نیاز کرده و تمایل پیدا کنند.
بطحایی تاکید کرد : نیازمند عزم ملی هستیم تا با تقویت انگیزه در بیسوادان گام های جدی تری در حوزه سوادآموزی برداریم.