تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۷

علی شاکری: ایران، بهترین لحظه تاریخ بسکتبال خود را در مسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن جشن گرفت.

سایت فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارش ویژه‌ای از ایران نوشت: ایرانی‌ها ملتی هستند که بسکتبال در حال رشد خود را در منطقه‌ای بازی می‌کنند که در دهه‌های متمادی در تسلط بسکتبال چین بوده است. این مقاله اولین بخش از نگاهی دقیق به چگونگی پیشرفت بسکتبال ایران و رسیدن به قهرمانی آسیاست.

 زمانی که در فینال مسابقات قهرمانی آسیا، بازی ایران برابر لبنان، حامد حدادی لحظاتی قبل از پایان نیمه مسابقه توپ را دریافت کرد، حرکتی انجام داد که همه به‌جز 2 مردی که روی نیمکت ایران نشسته بودند را شگفت‌زده کرد. سنتر 2 متر و 18 سانتی‌متری در جریان مسابقه‌ای که بعداً توسط مربی لبنان بهترین مسابقه دوران ورزشی حامد نامیده شد، از وسط زمین به بالا نگاه کرد و حرکتی تاریخی انجام داد.

 شوت قوس‌دار او که دقیقاً در زمان بوق پایان مسابقه از دستانش جدا شده بود، در هوا پرواز کرده و وارد سبد شد تا 6 امتیاز اختلاف بین ایران و لبنان ایجاد کند. این اختلاف امتیاز هرگز جبران نشد. ایران که در المپیک 1948 در رده چهاردهم قرار گرفته بود، برای اولین بار قهرمان آسیا شد و یک‌سال زودتر به مسابقات المپیک راه یافت.

در این مسیر و در بین سایرین، چین که 14 بار سابقه قهرمانی را دارد نیز قرار داشت اما در نظر آنان هدفی بزرگتر وجود داشت و آن مسابقات المپیک بود که به تازگی به این رقابت‌ها صعود کردند.

موفقیت در این صحنه باعث غافلگیری بیشتر شد که قبلا با صعود ناگهانی و برجسته ایران در جهان بسکتبال به وجود آمده بود، محمود مشحون رئیس فدراسیون و سرمربی تیم رایکو ترومن را شگفت زده نکرد.

به همین ترتیب زمانی که برای اولین بار در سال گذشته با کسب مدال برنز در مسابقات المپیک آسیایی، قدرت‌های آسیایی این رشته را تهدید کردند، نقطه عطف دیگری در برنامه 5 ساله محمود مشحون برای معرفی ایران به عنوان یک تیم قدرتمند در جهان بسکتبال به‌وجود آمد.

مشحون توضیح می‌دهد: ما باید در مسابقات المپیک 2008 حضوری بسیار قوی داشته باشیم و باید سعی کنیم حریف ساده‌ای برای تیم‌های طراز اول بسکتبال در جهان نباشیم. عملکرد قابل قبول ما در بازی‌های المپیک به پیشرفت بیشتر بسکتبال ایران در آینده کمک خواهد کرد.

 صعود به مسابقات قهرمانی جهان که در سال 2010 در کشور ترکیه برگزار می‌شود، هدف دیگر ماست. ضمن اینکه در سال 2008 در تهران میزبان مسابقات قهرمانی جوانان آسیا خواهیم بود و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در این مسابقات قهرمان شویم و به مسابقات جهانی صعود کنیم.

 این عبارتی بلندپروازانه است که شاید چند سال قبل غیرقابل تصور به‌نظر می‌رسید اما چرخ‌های به حرکت در آمده برای ایران که از رده چهل‌وهفتم به سی‌ودوم صعود کرده است، تضمین کننده تداوم دستیابی به اهداف‌شان است.

به کارگیری مهارت خارجی‌ها مانند استخدام مربی نامدار (ترومن) به همراه ورود بازیکنان خارجی که در سال 2005 حدوداً 20 بازیکن در تیم‌های مختلف باشگاهی بازی می‌کرده‌اند، از اجزای کلیدی پیشرفت آنان است. تغییر اولویت‌ها نیز موضوعی مهم بوده است. مشحون می‌افزاید: توجهات خاص سازمان به‌ بسکتبال به ترویج در بین نسل جوان کمک بسیاری کرده است.

 تکذیب مشحون

 دو اظهارنظر تند و صریح از سوی محمود مشحون، یکی از قدیمی‌ترین رؤسای فدراسیون‌های ورزشی روی خروجی دو خبرگزاری به فاصله زمانی کمتر از دو هفته، این تصور را به‌وجود آورد که رئیس فدراسیون بسکتبال از نوع نگاه سازمان ورزش به این فدراسیون چندان راضی نیست، خصوصاً با صحبت‌های رئیس فدراسیون بسکتبال در جلسه رؤسای فدراسیون‌های ورزشی که به طور مجزا صبح روز جمعه گذشته روی خروجی یکی از خبرگزاری‌ها قرار گرفته بود. هنگامی‌که نظر مشحون را راجع به این‌ موضوع جویا شدیم، دیدگاهش کاملا متفاوت با حرف‌هایی بود که به نقل از او در رسانه‌های مکتوب به چاپ رسیده است.

رئیس فدراسیون بسکتبال به کلی بخش اول صحبت‌هایش را تحریف از سوی یک خبرگزاری عنوان کرده است.

 حمله به کارشناسان مرکز توسعه قهرمانی

 مشحون اگرچه بخش اول صحبت‌هایش را با دخل و تصرفی که در آن شده بود تحریف شده خواند، اما کارشناسان کمیته ارزیابی مرکز توسعه قهرمانی را با سخنانش در پشت تریبون جلسه روسای فدراسیون‌ها در محل آکادمی ملی المپیک به چالش کشید و خطاب به آنان گفت: نمی‌دانم این ارزیابی‌ها بر اساس کدام شاخص‌ها صورت گرفت که فدراسیون بسکتبال با 3 مدال طلا و قهرمانی در آسیا جایی در جمع برترین‌‌ها ندارد؟

وی افزود: حتی پس از واکنش طبیعی من به عملکرد کمیته ارزشیابی مرکز توسعه قهرمانی در قرار گرفتن نام بسکتبال در ردیف هشتم فدراسیون‌های برتر در جلسه روسای فدراسیون‌های ورزشی، سخت شرمنده آقای علی‌آبادی شدم که با تمجید از کار نشدنی که بسکتبال با قهرمانی در آسیا و راهیابی به بازی‌های المپیک انجام داد، خستگی را از تن من و همکارانم بیرون کرد.

 پایان اعزام تیم‌ها به تورنمنت‌ها

 رئیس فدراسیون بسکتبال پیرامون نامنظم شدن لیگ‌برتر و حضور نمایندگان ایران در تورنمنت‌های مختلف هم برخلاف منتقدان، معتقد است در حال حاضر بسکتبال ایران در بورس قرار گرفته و دعوت‌نامه پشت دعوت‌نامه به ایران می‌رسد، نباید این فرصت را از دست داد. وی البته می‌گوید: تا دیروز ما التماس می‌کردیم، ولی آنها جواب مثبت به درخواست‌های ما نمی‌دادند. حالا نوبت ماست که با این موضوع با تدبیر برخورد کنیم.

 البته چاره‌‌ای جز تعویق بازی‌های ذوب‌آهن در نیم فصل نداشتیم، ولی مطمئن باشید با بازگشت پردیس دیگر هیچ تیمی در حین برگزاری لیگ به تورنمنت اعزام نخواهد شد. دو تیم مهرام و صباباتری هم در فصل استراحت لیگ به جام شیخ راشد خواهند رفت.

رئیس کمیته آموزش فدراسیون جهانی در تهران

 هنگامی‌که بحث به ترومن و برنامه‌های فدراسیون برای آ‌ماده‌سازی تیم‌ملی برای بازی‌های المپیک پکن رسید، مشحون خبرهای جالبی در این‌باره داشت: نه‌تنها هیچ مشکلی نداریم، بلکه بابت حمایت‌های‌شان از آنها بسیار سپاسگزاریم که همواره به ما کمک کرده‌اند.

 به زودی با آمدن زوران، رئیس کمیته آموزش فدراسیون جهانی بسکتبال و در نشست‌هایی که او با رایکو ترومن، اعضای هیات‌رئیسه و سازمان تیم‌های ملی خواهد داشت، برنامه‌ریزی برای حضور در بازی‌های المپیک پکن آغاز می‌شود. از سوی دیگر ترومن که این روزها حسابی سرش با برگزاری کلاس‌های مختلف در شهرستان‌ها گرم است و آخر هفته هم تماشاگر بازی‌های لیگ دسته یک است، شاید بتواند بازیکنان جدیدی به تیم‌ملی دعوت کند.

 مشحون در مورد تعداد دعوت‌شدگان به اردوی تیم‌ملی که دی‌ماه برپا خواهد شد، از دعوت نفرات بیشتری نسبت به اعلام مدیر تیم‌های ملی خبر می‌دهد: در اردوی اول، 25 تا 30 بازیکن حاضر خواهند بود. جدا از 12 بازیکن حاضر در جام ملت‌های آسیا، بقیه نفرات جدیدی هستند که بخشی از آنها سابقه همراهی تیم‌ملی را دارند.