همشهری آنلاین: نشست فوق العاده وزیران نفت سازمان اوپک چهارشنبه 14 آذر در ابوظبی برگزار می‌شود.

جواد یارجانی نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز دوشنبه 12 آذر در مصاحبه با واحدمرکزی خبر، درباره این نشست یکروزه که صدوچهل وششمین نشست وزرای نفت اوپک است، گفت: اعضای اوپک پس از بررسی دقیق مولفه‌های مختلف از جمله میزان عرضه نفت خام، آخرین وضع ذخایر نفتی و فرآورده‌های نفتی کشورهای اصلی مصرف‌کننده و پیش‌بینی تقاضای نفت خام در بازار، ‌درباره میزان تولید اویک تصمیم‌گیری خواهند کرد.

رئیس اداره امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت با بیان اینکه در نشست‌های وزرای نفت اوپک، تصمیم‌گیری‌ها براساس اجماع صورت می‌گیرد افزود: هیچ کدام از اعضای اوپک معتقد نیستند که در بازار کمبود نفت وجود دارد، اما باید با بررسی دقیق، برای یک تا دو ماه آینده، پیش‌بینی‌هایی شود.

وی در تبیین مولفه‌های فراوان و پیچیده تاثیرگذار بر تصمیم‌گیری اوپک گفت: با فرا رسیدن فصل سرما، تقاضای نفت خام در بازار افزایش می‌یابد و از طرف دیگر شاخص‌ها حاکی از کاهش رشد اقتصادی در بازارهای بزرگ مصرف نفت دنیاست که این امر موجب کاهش تقاضا می‌شود.

یارجانی گفت: برخی از اعضای اوپک پیشنهاد افزایش تولید روزانه 500 هزار بشکه نفت خام را پیشنهاد می دهند ودر مقابل برخی از اعضا هم با این افزایش مخالفند و افزایش تولید 500 هزار بشکه ای دهم آبان ماه گذشته را کافی می دانند.
هم اکنون با احتساب اکوادور که عضویت اصلی آن در نشست چهارشنبه وزیران نفت اوپک قطعی می شود، سازمان کشورهای صادرکننده نفت ( اوپک) 13 عضو دارد.
از این 13 کشور فقط 10 عضو مشمول تعهد تولید هستند و تعهد تولید شامل سه کشور عراق، آنگولا و اکوادور نیست.