همشهری آنلاین: پرداخت نشدن سهم 70 میلیارد تومانی دولت از بودجه سالانه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران باعث شد حسین بیژنی،‌ مدیر عامل این شرکت امکان توسعه و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی را منتفی بداند.

بر اساس ضوابط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، یک سوم ‌از کل هزینه‌های تمام شده خدمات اتوبوسرانی باید توسط شهرداری، حداکثر یک سوم توسط مردم و نیز حداقل یک سوم توسط دولت تامین شود یعنی اگر مردم کمتر از یک سوم هزینه‌ها را پرداخت کردند دولت باید کسری آنها را جبران کند.

بیژنی گفت: «متأسفانه دولت طی سال‌های اخیر به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است.»

به گفته او شهرداری تهران در حال حاضر سالانه 200 میلیارد تومان یارانه برای خدمات حمل ونقل عمومی اتوبوسرانی پرداخت می‌کند در حالی که طبق مصوبه سهم آن 70 میلیارد تومان است و در واقع شهرداری تهران سهم دولت و بخشی از سهم مردم را نیز می‌پردازد.

او در گفتگو با سامانه مدیریت ارتباطات شهرداری تهران افزود: «بودجه مورد نیاز اتوبوسرانی در شرایط کنونی سالانه حدود 215 میلیارد تومان است و تنها 15 میلیارد تومان از مجموع این بودجه از طریق فروش بلیت تامین می‌شود.»

به گفته او میانگین هزینه جابه‌جایی هر مسافر با وضعیت فعلی در بخش خصوصی بین 100 تا 150 تومان است و در اتوبوس‌های بلیتی حدود 200 تومان است که از این رقم تنها 20 تومان به عنوان بهای بلیت از مسافران دریافت می‌شود.

او افزود: «با روند کنونی طبیعی است که امکان توسعه و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی وجود ندارد.»

هم‌اکنون لایحه‌ای با هدف بهینه شدن ‌خدمات اتوبوسرانی در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران قرار دارد که یک فوریت آن به تصویب رسیده و برای تصویب نهایی در دست بررسی بیشتر کارشناسان حمل ونقل و اتوبوسرانی و نیز کارشناسان شورای اسلامی شهر است.

بیژنی گفت که هدف از اجرای این طرح جبران کسری‌های خدمات اتوبوسرانی به منظور رفاه حال شهروندان در تهران است.

به اعتقاد او برای توسعه و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی و تغییر شرایط کنونی و هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد و دولت سهم خود را از هزینه‌های تمام شده خدمات اتوبوسرانی به موقع پرداخت کند.