به گزارش ایسنا، علی زرافشان با بیان اینکه داوری مطلق نسبت به هر نظام آموزشی درست نیست، گفت: باید بر اساس شاخصهایی این قضاوت صورت گیرد و نمیتوان مطلقاً گفت شرایط آموزش و پرورش نامناسب است.
وی افزود: آموزش و پرورش با توجه به اینکه با یک جامعه دائماً در حال نو شدن در تعامل است باید از ایستایی دور شود. باوجود توفیقاتی که در آموزش و پرورش داشتهایم در بخشهایی که ناظر به کیفیت آموزش و پرورش است نیاز به تحول داریم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم محوری، سواد رسانه ای، تفکر انتقادی، شادابسازی مدارس و توجه به مهارتآموزی از مسائلی است که در برنامه رئیس جمهور درباره مدارس مورد توجه است عنوان کرد: اجرای این سند تحولي ملزوماتی دارد، برای مثال یکی از زیرنظامهای آن زیرنظام فضاست که باید مدرسه را برای دانشآموزان جذاب کنیم و این فضا محیطی برای زندگی کردن دانشآموزان باشد. همچنین شاداب سازی مدارس بدون داشتن فضای مناسب برای ورزش محقق نمیشود. حیاطهای کوچک، شادابی دانشآموزان را کمرنگ میکند، در حالی که شرایط مناسب و اهمیت دادن به حوزه تربیت بدنی و هنر به پیشروی تعلیم و تربیت کمک میکند.
زرافشان تاکید کرد: متاسفانه بودجهها درست هزینه نمیشود و کلاسها به یک اتاق تنزل یافته است که محیط خشک کلاس دانشآموزان را دلزده میکند. بودجهای که به مدارس نیازمند به تخریب و بازسازی اختصاص داده شده مبلغ قابل توجهی است و این اقدامات کمی هم در جهت اصلاح اوضاع آموزش و پرورش بسیار مهم است.
وی با اشاره به راه های جذب و آموزش معلمان در دانشگاه فرهنگیان گفت: در حالت اول دانشجویان در دورهای چهار ساله شرکت می کنند و بر اساس محتوای آموزشی برای تدریس آماده می شوند. در چند سال اخیر برنامه آموزشی این گروه چندان منطبق با سند تحول آموزشی نبوده است اما امروزه در این محتوای درسی تجدید نظرهایی در برنامه درسی آنها اعمال شده است.
معاون آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 16 رشته مرتبط بر اساس سند تحول بنیادین دچار تغییراتی شدهاند اظهار کرد: انتظار داریم دانش آموختگان خروجی مبتنی بر این تغییرات از شایستگی های بیشتری برخوردار باشند.
وی در ادامه به روش آموزش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بر اساس ماده 28 اشاره کرد و افزود: در این حالت متقاضیان بعد از گذراندن دوره ای یکساله جذب آموزش و پرورش می شوند.
وی در ادامه با اشاره بر اینکه بعضی از افرادی که در دانشگاه فرهنگیان مشغول تحصیل هستند از نخبگان محسوب می شوند اضافه کرد: حتی اگر این نخبگان نیز آموزش و کارآموزی درستی دریافت نکنند نمی توانند نقش مطبوعی داشته باشند. برای جذب نخبگان باید حقوق، منزلت و شرایط ادامه تحصیل در بیش از یک مقطع را برای آنان فراهم کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش با تاکید بر کیفیت آموزشی در دوره های یکساله آموزش متقاضیان افزود: مشکل اصلی ما نگاه « کارمندی» به معلمان است. در خواست ما جدایی آزمون استخدامی معلمان از سایر آزمونهای استخدامی دستگاه های کشور بود، چرا که با جدا شدن این آزمون و تغییر زمان برگزاری آن در اردیبهشت ماه، معلم یک سال فرصت آموزش خواهد داشت؛ این در حالی است که در سیستم فعلی به دلیل آغاز سال تحصیلی، معلم فرصت و امکان حضور در ترم یک دانشگاه را نخواهد داشت.
زرافشان با انتقاد از آزمون هایی که در آموزش و پرورش برگزار می شود اظهار کرد: این درست نیست که دانش آموزان را در سنین خاصی با آزمونهای بزرگ رو به رو می کنیم. بسیاری مواقع دانش آموزان بعد از عدم قبولی در این آزمونها با سرزنش های سختی از سوی خانواده رو به رو می شوند.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر حدود 140 هزار دانش آموز استثنایی در کشور وجود دارد که 70 هزار نفر از آنها در کنار دانش آموزان عادی درس می خوانند؛ چرا دانش آموزان استعداد های برتر نباید در کنار دانش آموزان عادی باشند؟ بارها در کمیسیون آموزش عالی مجلس و توسط حداد عادل به این مساله انتقاد وارد شده است و گفته شده که باید مدارس خاص از میان برداشته شوند چرا که از هر 7 نفر یک نفر می تواند جذب این مدارس شوند.
وی با انتقاد از تغییر کارکرد سازمان سنجش گفت: همانطور که از اسم این سازمان مشخص است کارکرد آن باید سنجش آموزش کشور باشد و نه اینکه به دستگاهی برای برگزاری آزمون کنکور تبدیل شود.