بانک‌ها رتبه‌بندی شوند. این خواسته روشن حسن روحانی، رئیس‌جمهور در ۲سال متوالی از بانک مرکزی است.

به گزارش همشهري، نهم اسفندماه سال گذشته، رئيس‌جمهور در مجمع سالانه بانك مركزي به صراحت اعلام كرد: بانك‌مركزي بايستي بانك‌ها را رتبه‌بندي و دسته ‌بندي كند و درج عنوان بانك روي هر مجموعه كافي نيست. روحاني تأكيد كرده بود: البته اعلام رتبه‌بندي بانك‌ها از سوي بانك مركزي كار سختي است و قطعاً فشارهاي زيادي وارد مي‌شود، اما بايد اين كار انجام شود چرا كه مردم به بانك مركزي اعتماد دارند و بانك مركزي بايد به مردم اعلام كند كه ريسك آنها براي سرمايه‌گذاري و سپرده‌گذاري در هر بانكي تا چه حد است.

ديروز ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي در حاشيه مراسم آغاز اجراي 2برنامه اشتغال در مورد آخرين وضعيت رتبه‌بندي نظام بانكي گفت: بانك مركزي 2طرح را در رابطه با رتبه‌بندي بانك‌ها دارد كه يك طرح، درون بانك مركزي است كه نتايج آن به بيرون اعلام نمي‌شود و عمق بازرسي و نظارت بانك مركزي بر آن بانك، براساس طرح اعلام شده قبلي است.

وي افزود: همچنين در طرح ديگري كه از سوي شركت رتبه‌بندي ايران در حال انجام است، بانك‌ها با تكيه بر صورت‌هاي مالي و نسبت‌هايي كه از آن برداشت مي‌شود رتبه بندي مي‌شوند كه نتايج آن تا پايان مهرماه اعلام مي‌شود به‌نحوي كه بانك‌ها از نظر نسبت‌هاي دارايي- بدهي، مديريت منابع و ساير ويژگي‌ها تحت بررسي قرار گرفته و در نهايت، تركيب همه اين شاخص‌ها با هم، درآميخته شده و شاخص كلي ايجاد مي‌شود كه به نسبت آن، رتبه بانك‌ها اعلام خواهد شد.

  • زمان دقيق يكسان‌سازي نرخ ارز

رئيس‌كل بانك مركزي با بيان اينكه به‌تدريج در حال حركت به سمت يكسان‌سازي‌ نرخ ارز هستيم، گفت: البته پيش از اين اشاره كردم كه اين اقدام در اوايل دولت دوازدهم صورت مي‌گيرد پس هنوز خيلي فرصت داريم.

وي در مورد اجراي نرخ سود مصوب بانك مركزي از سوي نظام بانكي، گفت: به‌نظر مي‌رسد كه درباره عدم‌رعايت نرخ‌هاي مصوب سود در نظام بانكي، خيلي بزرگ‌نمايي مي‌شود اما تا روز پنجشنبه هفته گذشته، بيش از هزار شعبه بانكي از سوي بانك مركزي مورد بازرسي قرار گرفت و خوشبختانه عملكردها نشان مي‌دهد كه به جز موارد محدود، نرخ‌هاي سود بانكي به‌صورت دقيق در بانك‌ها رعايت مي‌شود.