سيدجمال ساداتيان، عضو هيأت معرفي فيلم ايراني به اسكار درباره پروسه انتخاب نماينده ايران براي حضور در اسكار به همشهري ميگويد: «هر يك از جشنوارههاي جهاني ازجمله برلين و كن براي انتخاب فيلمها در بخشهاي مختلف ضوابط و مقرراتي دارند. اسكار هم بهعنوان مهمترين جشنواره جهاني از اين امر مستثنا نيست و ايران هم بايد براي معرفي فيلم خود را با قواعد جشنواره هماهنگ كند».
وي در ادامه به فيلمهايي كه در يك سال گذشته اكران شدند، اشاره كرد: «فيلمهايي كه در يك سال گذشته اكران شده، ميتوانند براي اسكار انتخاب شوند و البته زمان اكران اين فيلمها بايد حداقل يك هفته بهصورت مستمر باشد. فيلمهايي كه در روزهاي محدود و تك سئانس نمايش داده شدند شامل اين قواعد نميشوند».
ساداتيان همچنين ميگويد:«از ديگر معيارهاي انتخاب، فيلمهايي هستند كه مخاطب عام را جذب ميكنند؛ با توجه به اين معيارها فيلمها توسط هيأت 10نفري انتخاب و مورد ارزيابي قرار گرفتند. ابتدا حدود 105فيلم توسط هيأت ديده شد كه بسياري از اين آثار سينمايي بومي بوده و براي مخاطب ايراني جذاب بهنظر ميرسند و اين فيلمها را كنار گذاشتيم. در نهايت با برگزاري چندين جلسه و ارزيابيهاي صورت گرفته، 10فيلم را انتخاب كرديم. در جلسات بعدي با توجه به معيارهاي مشخص شده در نهايت 4فيلم «مالاريا»، «رگ خواب»، «نفس» و «ويلاييها» انتخاب شد.»
تهيهكننده «چهارشنبه سوري»، درباره انتخاب هر يك از اين 4فيلم توضيحاتي داده است: «از ميان 4فيلم، «مالاريا»ي پرويز شهبازي فيلم شناخته شدهاي است و توانست در اين مدت در جشنوارههاي خارجي حضور داشته و جوايزي را نيز كسب كند، «رگ خواب» سعيد نعمتالله و «نفس» نرگس آبيار هم در مقايسه با ديگر فيلمها موضوعي فراگير داشتند و «ويلاييها» به سبب كارگردان زن و همچنين به تصوير كشيدن جنگ و موضوعي كه دارد جزو كانديداها قرار گرفت. با اين حال 4فيلم منتخب هم ويژگيهاي مثبت و منفي داشته و در نهايت «نفس» بهعنوان نماينده ايران انتخاب شد». تهيهكننده جامهدران درباره چگونگي انتخاب «نفس» نيز تصريح ميكند:
«نفس يك فيلم بومي است اما در مجامع خارجي نيز براي مخاطبان ميتواند جذاب باشد. يك فيلم قصهگو است كه حاشيه جنگ در آن مطرح ميشود و اتفاقات اجتماعي در آن نمود دارد. اين فيلم به جشنوارههاي خارجي رفته و اتفاقات خوبي را هم رقم زده و البته مانند ويلاييها حضور كارگردان زن نيز بيتأثير نبوده و هيأت انتخاب به آن توجه داشتند.»