همشهری آنلاین: معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه نیازمند چابک‌سازی است، گفت: استخدام در دانشگاه‌ها مگر در مواردی که نیروها در رشته‌های مناسب و دانشگاه‌های مطلوب کشور بازنشسته شده باشند، متوقف شده است.

به گزارش ایرنا، حسین عسکریان ابیانه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهرکرد گفت: در گذشته برخی نیروهای غیرمتخصص در دانشگاه‌ها بکارگیری شده که اکنون اخراج و یا تعدیل شده‌اند.

معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین تغییر در سیاست دانشگاه‌ها مبنی بر ارتقای رتبه و رنکینگ‌های ملی و جهانی از طریق تولیدات علمی بدون کاربرد را ضروری دانست و تصریح کرد: تولید مقالات کاربردی و اثرگذار مراکز آموزش عالی در حل مشکل جامعه از مهمترین اولویت‌های کنونی این وزارتخانه است.

عسکریان ابیانه تاکید کرد: عصر تربیت دانشجو با هدف افزایش تعداد مدرک‌بگیران و ارائه مقالات بدون کاربرد به پایان رسیده و دانشگاه‌های کشور باید با تاثیرگذار بودن در جامعه وارد نسل سوم خود شوند.

وی همچنین گفت: در صورت موافقت مجلس و دولت، بخش مربوط به این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه اصلاح و بازنگری می‌شود.

عسکریان، اصلاح و بازنگری برنامه ششم را در راستای پررنگ تر شدن نقش آموزش عالی در این برنامه دانست و در ادامه افزود: این وزارتخانه در صدد است بازنگری در قوانین و آیین‌نامه‌های مرتبط با این وزارتخانه را در برنامه ششم توسعه عملیاتی کند.

وی افزود: در صورت بازنگری، همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی نظیر وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور خارجه در موضوعات مرتبط با وزارت علوم افزایش یافته و در تخصیص بودجه و تبصره‌های سالانه، نقش آموزش عالی پررنگ‌تر از گذشته دیده می‌شود.

عسکریان ادامه داد: رایزنی‌های گسترده‌ای با سازمان برنامه و بودجه در این خصوص انجام شده که در صورت استفاده بهینه دانشگاه‌ها از این منابع مالی و امکانات، شاهد تحول در مراکز آموزش عالی خواهیم بود.

وی همچنین از همکاری بانک ملی برای ارائه تسهیلات ارزانقیمت به دانشگاهیان و تامین و حل مشکل مسکن این قشر با همکاری بانک مسکن خبر داد.

معاون اداری مالی وزارت علوم، در ادامه از اجرای سه میلیون متر مربع طرح عمرانی در دانشگاه‌های کشور خبر داد و اظهار کرد: 127 طرح از این تعداد بهره‌برداری شده است.

عسکریان، اعتبار عمرانی امسال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را 14 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت در شش ماه نخست سال جاری 77 درصد از این اعتبار وصول شده که در طول فعالیت این وزارتخانه بی‌سابقه بوده است.