به گزارش ایسنا، حجه الاسلام محي الدين بهرام محمديان كه نزديك به يك دهه بر مسند رياست سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي نشسته است، در اين باره گفت: کتاب درسی یکبار برای همیشه تدوین نمیشود. هر کتاب درسی را برای مدت پنج سال تدوین می کنیم که مورد بازنگری هم قرار می گیرد. وقتی کتاب تدوین میشود در طول پنج سال اجرای آزمایشی ارزیابی شده و اگر لازم بود مشمول اصلاح و تغییر میشود.
وي تاكيد كرد:اگر تاریخ مصرف کتابی هم تمام شود از نو تالیف میشود. آموزش و پرورش زمانی گرفتار یک تاخیر تاریخی شده بود. کتب ریاضیات ما سال 89 تغییر کرد، اما 30 سال قبل از آن تغییر نکرده بود. همان زمان همه گفتند کتاب مشکل است و علت این بود که اولیاء و معلمان با همان کتاب قدیمی درس خوانده بودند.
محمدیان با تاکید بر اینکه کتب درسی باید منطبق با سند تحول بنیادین باشند گفت: تدوین برنامه درسی مبتنی بر نیازهاست و این نیازها سلیقهای نیست و در مراجع قانونی تعیین می شود که از جمله آنها می توان به مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیات دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. مواردی چون وحدت ملی و کمبود آب نمونه این سیاست هاست که وارد کتب درسی شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: منبع دوم نظر کارشناسان و منبع سوم علائق و نیازهای دانش آموزان و منبع چهارم نیازسنجی از بازار کار و اقتصاد است. باید این نیازها را طبقه بندی و به زبان برنامه درسی ترجمه کنیم.
- دو مورد بياخلاقي درمورد امام زمان و كتاب لك لكها
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره اخباری مبنی بر درج تعداد و محل زندگی اصحاب امام زمان در کتاب درسی دینی گفت: می دانیم که بر اساس روایات، اصحاب امام زمان 313 نفر هستند و در برخی روایات هم آمده است که از کجا بر می خیزند، اما این موارد مربوط به کتب درسی نیست.
حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در نشست خبري افزود: متاسفانه عدهای بیاخلاق و بیانصاف هستند که نمیخواهند آنچه واقعیت است منعکس شود. آنچه در بیرون منتشر شده متعلق به ما نیست و بیرون بایدپاسخگو باشد. اخباری درباره کتاب «لک لکی در کار نیست» هم چند ماه پیش مطرح شد که مربوط به ما نبود. ما مسوولیت مواردی را میپذیریم که خودمان آن را تولید کرده باشیم.
- کتاب درسی صفحه نیازمندی روزنامه نیست
محمدیان با بیان اینکه روزانه دهها درخواست داریم برای آنکه مفاهیمی وارد کتب درسی شوند اما باید همه اینها را متناسب سازی کرد و طبق برنامه درسی در کتب گنجاند اظهار کرد: نمی توانیم به همه درخواست ها جواب بدهیم. کتاب درسی محل درج آگهی و صفحه نیازمندی روزنامه نیست. هر مفهومی که قرار است وارد کتب درسی شود باید جزو نیاز ملی باشد، سواد عمومی را بالا ببرد و به هنجار سازی ها کمک کند.
وی با اشاره به اینکه کتب درسی یک نسخه برای کل کشور است که ممکن است پاسخگوی همه نیازها و سلایق نباشد عنوان کرد: نقدهای خوب را با خضوع کامل قبول می کنیم اما عیب ها و نواقص را رندانه، ماست مالی کردن، حماقت است. از آن سو عیب ها را هم رندانه تشدید کردن خیانت است. رسالت این است که عیب ها را مشفقانه و دلسوزانه مطرح کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به سیاست چندتالیفی کتب درسی گفت:11عنوان حوزه یادگیری داریم. لازمه چندتالیفی در حوزه علوم انسانی این است که به چند قاعده چون نقشه علمی و مهندسی کشور و سند تحول پایبند باشیم. نوشتن کتاب درسی کار سهل و ساده ای نیست. برای پیاده سازی سیاست چند تالیفی باید مولف به اندازه کافی داشته باشیم تا بتوانیم زمینههای لازم را ایجاد کنیم.
- گام برداشتن به سوی سیاست چند تالیفی با جمع کردن بساط کنکور
وی ادامه داد: از سوی دیگر تا زمانی که کنکور را داریم باید کتاب واحد داشته باشیم. اگر روزی بساط کنکور را جمع کردیم یک گام به سمت سیاست چندتالیفی نزدیک شده ایم.