تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۷

گروه بین‌الملل: عبدالله گل-رئیس‌جمهور ترکیه- برای دیدار رسمی 2 روزه وارد ترکمنستان شد.

 منابع دولتی ترکیه سفر گل به ترکمنستان را که پیش از این نیز در مقام وزارت خارجه ترکیه از این کشور دیدار کرده بود با هدف باز کردن پای عشق آباد به بازارهای اروپایی اعلام کردند.

آنکارا  که خواستار تبدیل شدن به یک قطب انتقال انرژی در منطقه است همچنین سرمایه‌گذاری مشترکی را درخصوص راه اندازی حوزه‌های فراوان نفت و گاز طبیعی ترکمنستان پیشنهاد خواهد کرد.

در حالی‌که آنکارا و عشق آباد از زمان فروپاشی شوروی همواره روابط نزدیکی داشته‌اند و ترکیه نخستین کشوری بود که سفارتخانه خود را در ترکمنستان دایر کرد این سفر می‌تواند در بهبود روابط تجاری-سیاسی و اقتصادی 2 طرف نقشی بسزا  ایفا نماید.

همچنین روابط فرهنگی و تبادلات دانشگاهی دو طرف نیز طی 10 سال گذشته از سطح قابل قبولی برخوردار بوده است تا جایی که در حال حاضر 659 دانشجوی ترکمن در سطوح عالی دانشگاه‌های ترکیه در حال تحصیل هستند.

پایگاه خبری آسیای میانه گزارش داد: در حال حاضر 85 سند همکاری، مبنای تعامل و همکاری دوجانبه کشورهای ترکیه و ترکمنستان را تشکیل می‌دهد. در این گزارش آمده است روابط تجاری 2 کشور طی سال‌های گذشته رشدی آهسته اما پیوسته داشته است.

بر این اساس میزان مبادلات تجاری دو طرف در سال 2000 بالغ بر 439 میلیون دلار بوده است که این میزان در 10 ماه نخست سال‌جاری میلادی  یک‌ میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش یافته است.

رویترز نیز با اعلام اینکه در این سفر یک پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک گازی به ترکمنستان ارائه خواهد شد به نقل از حلمی گولر وزیر انرژی ترکیه که در این سفر عبد‌الله گل را همراهی می‌کند، نوشت: موقعیت ممتاز ترکیه که به‌عنوان دروازه‌ای برای اتصال خاورو آسیای میانه به اروپا تأثیر گذار خواهد بود، آنکارا را بر آن داشته است تا با هدف تأمین منافع ملی در پی‌گسترش روابط با همسایگان آسیایی خود باشد.

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به قرارداد گازی ایران و ترکیه گزارش داد: ترکیه قرار دادی با هدف تأمین گاز طبیعی با ایران امضا کرده است ولی تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا با تأکید بر تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، درخصوص آینده این قرارداد و تأمین گاز اروپا از مبدا ایران و از طریق ترکیه تردیدهایی را مطرح کرده‌اند.

روزنامه زمان چاپ استانبول نیز با درج این مطلب که ترکیه قصد دارد 5/3میلیارد دلار در حوزه‌های گازی ایران سرمایه‌گذاری کند درباره سفر گل به عشق آباد به نقل از یکی از مقامات وزارت انرژی ترکیه نوشت: آنکارا در حال بررسی انتقال گاز ترکمنستان از طریق یک خط لوله عبوری از دریای خزر یا از طریق ایران است.

گفتنی است ترکیه پیش‌تر توافقنامه‌ای را درخصوص خرید 30 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان امضا کرده ولی در این باره اقدامات ملموسی صورت نگرفته است.