در این ویژهنامه ترنس مالیک مطالب گوناگونی درباره این سینماگر مولف و فیلمهایش آمده استِ، از جلسه پرسش و پاسخی در جشنواره فیلم آستین تگزاس که او وریچارد لینکلیتر (کارگردان امریکایی و ستایشگر مالیک) مایکل فاسبیندرِ بازیگر آخرین فیلمش «آهنگ به آهنگ» در آن حضور داشتند.
سینمای سیاسی، تعریف و مولفههای آن، بخش سینمای ایران این شماره مجله است. میزگرد فریدون جیرانی، فرهاد توحیدی، کمال تبریزی، امید روحانی و جواد طوسی به این موضوع پرداخته است. سهم سینمای ایران از سینمای سیاسی چقدر است و سینمای اجتماعی ایران و سینمای سیاسی چه تفاوتها و شباهتهایی دارند... مطالب عباس بهارلو، محسن خیمه دوز، نیوشا صدر و مهرزاد دانش کامل کننده این بخش است.
ذهنی نویسی امروزه بخش اعظمی از روایت داستانی را به خود اختصاص داده است. بسیاری از آثار بزرگ دنیا به همین سیاق نگاشته شده است. یکی از مطرحترین آثار ادبی دنیا «اولیس» اثر جیمز جویس و بسیاری از داستانهای ویرجینیا وولف در هوای روایت ذهنی نفس میکشند. اما حد و مرز این ذهنی گرایی و پیوند ذهن و عین و چگونگی اجرای روایت ذهنی را در گفتگوی خواندنی منوچهر بدیعی و پویا رفویی و یادداشتهای احمد اخوت، فرخنده آقایی، شاپور بهیان، حسین پاینده، ابوتراب خسروی و... پی بگیرید.
این شماره «سینما و ادبیات» پروندهای درباره مورد دوزبانگی در ادبیات دارد. این پرونده به نویسندههایی میپردازد که زبان مادریشان غیر از زبانی است که به آن مینویسند. این پرونده بر تجربه خاص دوزبانگی نویسندگان ایران و جهان تمرکز شده است. مطلب جومپا لاهیری را در این پرونده از دست ندهید.
بخش هیروگلیف در این شماره به مسئله «بیان» میپردازد. «ادبیات در معنای وسیعش «بیان» است یا «بیانگر»»؟ و تحولات هنرهای بصری چه تاثیری بر خلق ادبی گذاشتهاند؟ در این بخش به این سوال پرداخته شده است.
سینمای خاورمیانه از دیگر بخشهای مجله است که تبعات ترومای جنگ در زمینه استعماری و پسا استعماری را مورد تحلیل قرار داده است.
شماره ۶۳ ماهنامه «سینما و ادبیات» ویژه مهرماه ۱۳۹۶ با بهای ۱۰ هزار تومان منتشر شده و روی دکهها رفته است.