به دنبال تلاش دولت برای بهبود بازار مسکن، روند اجرایی اعطای زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله هم‌اکنون آغاز شده است.

 این درحالی است که بنا به نظر کارشناسان با اجرایی شدن این طرح، بهای مسکن نسبت به چند ماه گذشته تعدیل شده است و با روند جهشی روبه‌رو نبوده است.با محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی گفت وگو کرده‌ایم.

  • با وجود تبلیغات گسترده درباره طرح زمین‌های اجاره‌ای 99ساله، هنوز بسیاری از مردم از جزئیات این طرح خبر ندارند. درباره نحوه پرداخت وام مسکن برای ساخت واحدهای مسکونی اجاره‌ای 99 ساله توضیح می‌دهید؟

در قالب این طرح، یک میلیون تومان بابت آماده‌‌سازی زمین و 14 میلیون تومان بابت ساخت مسکن پرداخت خواهد شد. قرار است تا پس از اتمام پی‌سازی 30 درصد از 14 میلیون تومان به صورت وام پرداخت شود.

هم‌اکنون افرادی در وزارت تعاون ثبت نام کرده‌اند که باید مراحل بررسی پرونده‌ آنها ادامه داشته باشد و به برخی هم در قالب تعاونی‌ها زمین تحویل شده است. وام یک میلیون تومانی نیز به صاحبان تعاونی‌های مسکن از سوی شعب بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، رفاه و مسکن اعطا می‌شود.

 تاکنون پی‌سازی 50 هزار واحد مسکونی اجاره‌ای در قالب زمین‌های 99 ساله با اعطای وام آغاز شده است. بیش از 5/2 میلیون نفر نیز برای زمین‌های 99 ساله ثبت نام و تاکنون به 700 هزار نفر زمین در قالب تعاونی‌های مسکن واگذار شده است.

پرداخت تسهیلات 14 میلیون تومانی نیز در 3 قسط خواهد بود که در قسط اول معادل 30درصد تسهیلات بعد از اتمام مرحله پی ساختمان، قسط دوم معادل 30درصد تسهیلات بعد از تکمیل سقف آخر و قسط سوم معادل 40درصد تسهیلات بعد از پایان سفت‌کاری اعطا خواهد شد.

  • با توجه به اینکه طرح واگذاری زمین‌های 99 ساله یک طرح بلندمدت محسوب می‌شود، آیا این طرح می‌تواند بر قیمت مسکن اثرگذار باشد؟

خوشبختانه دولت در مورد این زمین‌ها توانسته است بستر مناسبی را فراهم کند که همین امر توانسته جلوی افزایش قیمت مسکن در کشور را بگیرد. البته با توجه به این که ضریب تراکم خانوار در تهران 04/1 درصد است، پس حداکثر 2 سال زمان برای اجرای این طرح نیاز است تا به این ترتیب تعادل در بازار مسکن تهران به وجود آید.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری 25 هزار هکتار زمین 99 ساله به متقاضیان واگذار می‌شود که این میزان جوابگوی ساخت 5/1 میلیون واحد مسکونی خواهد بود. امسال به تعداد ساخت 5/1میلیون واحد مسکونی، زمین در اختیار تشکل‌های تعاونی قرار می‌‌گیرد که سهم استان تهران از این تعداد واحد، 230 هزار واحد مسکونی است که به‌تدریج تا پایان سال واگذار خواهد شد. تاکنون حدوداً  به 40 هزار نفر، زمین در قالب طرح 99 ساله در این استان واگذار شده است.

  • طی چه دوره زمانی واحدهای احداث شده به متقاضیان واگذار خواهند شد؟

دولت تنها بسترهای لازم برای تعاونی‌ها را فراهم می‌کند تا اعضا صاحب مسکن شوند ، از این رو می‌توان دریافت که دولت خود راساً متولی کار نیست ، به همین دلیل هم نمی‌توان زمان دقیق واگذاری این واحدها را اعلام کرد.