همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان از آغاز کوچ زمستانه ۳۰۴ گونه پرنده به تالاب‌های استان گلستان خبر داد.

به گزارش مهر، امیر عبدوس اظهار کرد: هر ساله با نفوذ موج سرما به عرض‌های شمالی کوچ زمستانه پرندگان به تالاب‌های استان آغاز شده و حدود ۳۰۴ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی وارد تالاب‌های استان می‌شوند.

وی از ورود نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب‌های استان خبر داد و گفت: از این ۳۰۴ گونه ۱۰۲ گونه بومی استان و ۹۷ گونه زمستان‌گذران و ۱۹ گونه مهاجر عبوری و اتفاقی هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان یادآور شد: تالاب‌های بین‌المللی آلاگل، آلما گل، آجی گل و گمیشان با دارا بودن پوشش گیاهی متنوع همچون عف شور، جارو ترکمنی، سلمه سفید، گز شاهی، خارشتر و یولاف وحشی بستر مناسبی برای تغذیه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی است.

  • چنگر و خوتکا نخستین میهمانان گلستان

وی ادامه داد: چنگر و خوتکا نخستین مهمانان زمستانه تالاب‌های استان گلستان هستند و در روزهای آتی پرندگانی همچون اردک سرسفید، اردک بلوطی،‌ قو، غاز، باکلان، کشیم‌ها،‌ پرستوهای دریایی، سلیم‌ها و کاکائی‌ها وارد استان می‌شوند.

عبدوس متذکر شد: برخی از این پرندگان مانند پلیکان، فلامینگو و قو به لحاظ ارزش‌های حفاظتی، حمایت شده و برخی هم مانند پلیکان پاخاکستری و عقاب دریایی دم سفید از گونه‌های در معرض خطر انقراض به شمار می‌آیند و حفظ و حراست از آن‌ها ضروری است.

وی با یادآوری این که بعضی از این پرندگان با طی کردن هزاران کیلومتر به تالاب‌های گلستان پناه می‌آوردند، تصریح کرد: تالاب‌های استان گلستان و خلیج گرگان به عنوان نخستین ایستگاه این پرندگان است و تعدادی از این پرندگان در این زیستگاه‌ها زمستان‌گذرانی کرده و تعدادی از آن‌ها پس از توقفی کوتاه به نواحی جنوبی کشور ادامه مسیر می‌دهند.