همیشه درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کشور حرف و حدیث زیاد بوده است.

 گروهي شبكه‌هاي اجتماعي را از بيخ و بن نفي مي‌كنند و خواستار بسته‌شدن آنها هستند و از سوي ديگر گروهي از لزوم استفاده از ابزارهاي جديد در دنياي مدرن حرف مي‌زنند. جمعه‌شب پس از سخنراني ترامپ اما شبكه‌هاي اجتماعي نمونه بارز اتحاد مردم ايران در مقابل صحبت‌هاي رئيس‌جمهور آمريكا بود. هر چند حسن روحاني، رئيس‌جمهوري اسلامي ايران مدت كوتاهي پس از سخنراني ترامپ در كاخ سفيد سخنراني خوبي در مقابل مواضع ضد‌ايراني ترامپ داشت اما كاربران ايراني هم در شبكه‌هاي اجتماعي تبديل به سرخط اول خبرهاي جهان شدند. ساعتي پس از سخنراني ترامپ در توييتر چند هشتگ و عبارت وارد ترند جهاني شد. ايران، IRGC (سپاه پاسداران)، روحاني و JCPOA (برجام) و NeverTrustUSA هشتگ‌ها و عباراتي بودند كه به‌دليل استفاده زياد، در ترندهاي جهاني توييتر جاي گرفتند.

تبديل شدن به ترند جهاني در توييتر در حالي صورت گرفته كه كاربران به سختي وارد اين شبكه اجتماعي مي‌شوند و دسترسي آنها به اين شبكه بسته است. محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات چندي پيش از تلاش براي رفع فيلترينگ توييتر خبر داده بود. اينستاگرام كه دسترسي مردم به آن آزاد است با هشتگ Persian_gulf# تبديل به كلاس جغرافي براي دونالد ترامپ شد.

پس از آنكه ترامپ از واژه‌ مجعول خليج عربي به‌جاي خليج‌فارس استفاده كرد، بسياري از هنرمندان و چهره‌هاي مشهور در كنار كاربران شبكه‌هاي اجتماعي با انتشار تصاويري از خليج‌فارس و همچنين هشتگ Persian_gulf# به اين اقدام رئيس‌جمهور آمريكا واكنش نشان دادند. پست آخر حساب دونالد ترامپ در اينستاگرام كه مربوط به تصاوير سخنراني او درباره ايران بود هم بيش از يك ميليون و ۳۰۰هزار كامنت داشت كه بخش مهم آن به هشتگ Persian_gulf# اختصاص پيدا كرد.

  • تبديل شدن به سوژه رسانه‌ها

ترند شدن اين هشتگ‌ها باعث جلب توجه رسانه‌هاي مختلف جهان شد. درباره خليج‌فارس پيش از همه توييت محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران مورد توجه قرار گرفته كه در واكنش به استفاده از اين عبارت توسط رئيس‌جمهور آمريكا نوشت: همه مي‌دانستند دوستي ترامپ به بالاترين قيمت فروشي است. حالا مي‌دانيم كه جغرافي‌اش هم فروشي است.
الجزيره در گزارشي براساس اين توييت‌ها افكار عمومي مردم كشور را از صحبت‌هاي ترامپ عصباني اعلام كرد و اين گزارش تبديل به تيتر يك سايت انگليسي اين شبكه شد. شبكه تلويزيوني پي‌بي‌اس آمريكا هم گزارشي مفصل از توييت‌هاي كاربران ايراني منتشر كرد و به تحليل واكنش افكار عمومي ايران براساس شبكه‌هاي اجتماعي پرداخت.
سي‌ان‌ان هم در گزارشي به واكنش مردم ايران براساس شبكه‌هاي اجتماعي پرداخت و به‌صورت خاص به ترند شدن هشتگ NeverTrustUSA پرداخت.