تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۱

بعد از گذشت ۵۰روز از شروع کار محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران، وی در نشستی باحضور بیش از ۲۰۰نفر از خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به سؤالات آنها در زمینه‌های مختلف پاسخ داد. این در حالی است که آخرین نشست خبری در شهرداری تهران به دوره شهردار پیشین و ۱۲سال قبل بازمی‌گردد.

به گزارش همشهري، شهردار تهران از نياز ‌به ايده‌هاي تازه برگرفته از گفت‌وگو ميان مردم، كارشناسان و مسئولان براي آينده شهر خبر داد. محمدعلي نجفي درپاسخ به نخستين سؤال درباره مطالبه اصلي شهروندان تهراني براي حل معضل ترافيك و كاهش آلودگي هوا گفت كه قرار است در قالب 4كار اساسي نظير توسعه شبكه حمل‌ونقل عمومي، كاستن از سفرهاي شهري با هوشمندسازي، گران‌كردن هزينه استفاده‌كنندگان از وسايل نقليه شخصي به‌ويژه در ساعات پيك و اعمال برخي اصلاحات هندسي به اجرا درآيد.شهردار تهران در پاسخ به سؤالي ‌در مورد ‌ بافت‌هاي فرسوده شهر تهران‌، گفت: بافت فرسوده يكي از بزرگ‌ترين مشكلات كلانشهرهاست. در گذشته سياست‌هاي مختلفي دنبال شده بود كه هيچ كدام به‌صورت كامل موفق نبوده است. وي از تهيه طرح جديدي با كمك وزارت مسكن و شهرسازي خبر داد كه تا آخر هفته تكميل خواهد شد.

  • بخشنامه‌هاي ضد فساد

سؤال ديگر در مورد 2بخشنامه ضد‌فساد شهرداري و انتصاب و ابقاي برخي مديران شهرداري نزديك به حلقه‌هاي فكري شهرداران سابق نظيراحمدي‌نژاد و قاليباف بود كه نجفي در پاسخ به اين سؤالات گفت:
2 بخشنامه اخير من مهم‌ترين ريشه‌هاي فساد را نشانه گرفته. در همين مدت آثار مثبتي در هر دو بخشنامه قابل مشاهده است البته برخي رسانه‌ها كه از نظر سياسي با ما اختلاف نظر دارند، هيچ جا اشاره‌اي به اين دو اقدام ضد‌فساد شهرداري نكردند.

وي ربط سياسي و فكري مديران انتخابي‌اش به قاليباف و احمدي‌نژاد را نيز منكر شد و گفت: من 6 معاون انتخاب كرده‌ام و امروز و يا فردا هم معاون فني و عمراني شهرداري تهران را جايگزين خواهم كرد كه از اين تعداد4 نفرشان معروف به اصلاح‌طلبي و 3 نفر معتدل متمايل به اصلاح‌طلبي هستند. در سطوح ديگر نيز انتخاب سياسي ندارم. افرادي را انتخاب مي‌كنم كه برنامه من را قبول داشته باشند و قاعدتا چون تفاوت اساسي بين برنامه من و برنامه يك اصولگرا وجود دارد، طبيعي است افرادي كه اصلاح‌طلب و يا متمايل به اصلاحات هستند، انتخاب مي‌شوند. نجفي ادامه داد: در شهرداري تهران براساس آخرين آمارحدود 68هزار و 400كارمند رسمي، قراردادي و پيماني وجود دارد كه هر‌ماه از شهرداري حقوق مي‌گيرند. آيا بايد فكر كرد كه همه اين افراد طرفداران سياسي قاليباف و يا احمدي‌نژادند؟ موارد متعددي از مديران شهرداري هستند كه در انتخابات به قاليباف رأي ندادند بنابراين نمي‌شود گفت همه مديران شهرداري طرفداران سياسي قاليباف و يا احمدي‌نژاد بوده‌اند. با توجه به حساسيت‌هاي زيادي كه در مورد نحوه انتصاب مديران جديد شهرداري در افكار عمومي وجود دارد پاسخ نجفي به ابهامات مربوط به اين موضوع طولاني شد. وي در ادامه توضيحاتش گفت: از 9معاون 6 نفر را عوض كردم. در سطوح پايين‌تر يعني از ميان 800مديركل، شهردار منطقه و معاونان شهرداران مناطق افراد زيادي هستند‌ كه از نظر صلاحيت سياسي و مديريتي و... كاملا مورد تأييد هستند ضمن اينكه يكي از ملاك‌ها و سياست‌هاي من براي انتخاب مديران اين است كه حتي‌الامكان از بدنه خود شهرداري باشند، الان هم تعداد مدير اصلاح‌طلب و مديران زن و جوان كه تا‌كنون انتخاب كرده‌ام، از همه دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي بيشتر بوده است. بنابراين اصل انتقادي كه وارد مي‌شود را قبول ندارم. كلا بايد ترازوي صرفا سياسي را درباره كار شهرداري تهران كنار بگذاريم و با نگاه جديد‌تر، بينش وسيع‌تر و صعه‌صدر بيشتري به مسئله نگاه كنيم.

  • نگفته‌ام دولت به شهرداري بدهي ندارد

در ادامه جلسه ديروز خبرنگاري‌ درباره بدهي دولت به شهرداري پرسيد كه نجفي گفت:‌ من نگفتم دولت بدهي به شهرداري ندارد بلكه گفتم بايد ببينيم شهرداري چقدر از دولت و دولت چقدر از شهرداري طلب دارد، هفته پيش با آقايان نوبخت و كرباسيان جلسه داشتيم و از آنها قول گرفتيم رديف‌هاي بودجه‌اي سهم شهرداري تهران براي سال96 را به‌طور كامل پرداخت كنند.

‌شهردار تهران از تشكيل كميته مشتركي بين شهرداري، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد خبرداد تا درباره بدهي‌هاي متقابل شهرداري و دولت يك جمع‌بندي نهايي صورت گيرد. وي با اين همه بعيد دانست كه دولت امسال با توجه به منابع مالي بتواند پرداختي داشته باشد.

سؤال بعدي از شهردار تهران درمورد صحت و سقم اين شايعه بود كه آيا براي ايشان شرطي تعيين شده كه وارد مباحث مالي شهرداران قبلي نشود و اصطلاحا آن دوران را شخم نزند؟ در پاسخ نجفي گفت: در سال 86 كه به عضويت شوراي شهرتهران درآمدم، مسئله عملكرد آقاي احمدي‌نژاد را مورد بررسي قرار داديم. به مواردي از تخلفات جدي برخورد كرديم كه از آن به‌عنوان هزينه فاقد ياد مي‌شود. در سال 82 تا 84 ما حداقل 32ميليارد تومان به قيمت سال هزينه فاقد كشف كرديم كه گزارش حسابرسي را به چمران رئيس وقت شورا داديم ولي ايشان تا پايان دوره سوم شوراي شهر كه 6سال طول كشيد، اجازه طرح موضوع در شوراي شهر را به ما نداد. وي ادامه داد: درمورد خودم نيز من به صراحت عرض مي‌كنم نه‌تنها از طرف شهرداري بلكه از طرف هيچ مرجعي اعم از شوراي شهر، وزارت كشور، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و... هيچ شرطي براي من تعيين نشده ضمن اينكه به صراحت مي‌گويم اگر هم شرطي تعيين مي‌كردند، نمي‌پذيرفتم. نجفي درعين حال از وجود اشكالاتي در عملكرد مالي 12ساله قاليباف و تيمش سخن گفت و افزود: بالاخره مديريت 12ساله در شهربزرگي مثل تهران ممكن است اشكالاتي هم داشته باشد كه برخي از آن قابل دفاع نيست و در دست بررسي است البته با برخي مقامات قضايي جلسه داشتيم كه محرمانه است اما تقاضاي ما اين بود كه بخشي از منابع شهر به ناحق به ديگران منتقل شده و بايد برگردد و در اين باره نيز مصالحه‌اي با كسي نخواهيم كرد چون اگر احساس كنيم حقوق مردم پايمال شده و منابع عمومي شهر به ناحق مورد استفاده قرار گرفته، پيگيري خواهيم كرد.

  • تشكيل كميته براي موضوع املاك نجومي

شهردار تهران درباره‌پرونده املاك نجومي نيز گفت: آقاي قاليباف در آن مناظره‌هاي معروف انتخاباتي از بنده به‌عنوان كسي كه در افشاي املاك نقش داشت اسم برد البته وقتي شخصا براي ايشان توضيح دادم، قانع شدند. درهرحال من از كساني بودم كه تأكيد داشتم تا زمان نهايي‌نشدن فهرست دريافت‌كنندگان املاك نجومي از سوي سازمان بازرسي نبايد آن را علني كرد.

شهردار تهران در ادامه موضوع املاك نجومي افزود: حتي معقتد بودم بايد پاسخ شهرداري بيايد و درصورتي كه قانع‌كننده نبود بعد منتشر شود. همچنين وقتي شهردار شدم گزارش املاك نجومي را دنبال كردم و از شخصي كه به‌عنوان مشاور آقاي قاليباف پيگير املاك نجومي و رابط دستگاه قضايي بودند و تمام مسائل مربوط به املاك را تعقيب و اطلاعات را به دستگاه قضايي منتقل مي‌كرد سؤال كردم اما ايشان به من گزارش نداد. ايشان تا 10روز پيش همچنان به‌عنوان نماينده شهردار با دستگاه قضايي ارتباط داشت كه در نامه‌اي به دادستان تأكيد كردم كه ايشان نماينده من نيست.

به همين دليل نجفي خطاب به خبرنگاران تأكيد كرد كه هنوز بحث املاك نجومي براي وي مبهم است، ضمن اينكه معتقد است بخشي از گزارش منتشر شده ممكن است نادرست باشد و بايد از تعدادي از افراد اعاده حيثيت شود.

وي از تشكيل كميته‌اي در كنار سازمان املاك خبر داد كه به موضوع واگذاري‌ها و املاك نجومي بپردازد. تأكيد نجفي اين بود كه املاك نجومي تنها از طريق سازمان املاك شهرداري واگذار نشده است بلكه از طرق ديگري هم بوده است كه بعضي از اين املاك را به اسم شهرداري و يا هزينه شهرداري واگذار كرده‌اند. وي توضيح بيشتر در اين باره را به آينده موكول كرد.

شهردار تهران در ادامه موضوع املاك نجومي افزود: حتي معتقد بودم بايد پاسخ شهرداري بيايد و درصورتي كه قانع‌كننده نبود بعد منتشر شود. همچنين وقتي شهردار شدم گزارش املاك نجومي را دنبال كردم و از شخصي كه به‌عنوان مشاور آقاي قاليباف پيگير املاك نجومي و رابط دستگاه قضايي بود و تمام مسائل مربوط به املاك را تعقيب و اطلاعات را به دستگاه قضايي منتقل مي‌كرد سؤال كردم اما ايشان به من گزارش نداد. ايشان تا 10روز پيش همچنان به‌عنوان نماينده شهردار با دستگاه قضايي ارتباط داشت كه در نامه‌اي به دادستان تأكيد كردم كه ايشان نماينده من نيست.

به همين دليل نجفي خطاب به خبرنگاران تأكيد كرد كه هنوز بحث املاك نجومي براي وي مبهم است، ضمن اينكه معتقد است بخشي از گزارش منتشر شده ممكن است نادرست باشد و بايد از تعدادي از افراد اعاده حيثيت شود.

وي از تشكيل كميته‌اي در كنار سازمان املاك خبر داد كه به موضوع واگذاري‌ها و املاك نجومي بپردازد. تأكيد نجفي اين بود كه املاك نجومي تنها از طريق سازمان املاك شهرداري واگذار نشده است بلكه از طرق ديگري هم بوده است كه بعضي از اين املاك را به اسم شهرداري و يا هزينه شهرداري واگذار كرده‌اند. نجفي توضيح بيشتر در اين باره را به آينده موكول كرد.

  • آينده شهر فروخته شده است

نجفي در بخش ديگري از نشست خبري خود درباره فروش دارايي‌هاي شهر اظهار داشت: هم‌اكنون آماري از دارايي‌هاي فروخته‌شده نداريم. يكسري تراكم‌هايي به شكل هولوگرام و... فروخته شده اما هنوز تبديل به ساخت‌وساز نشده است كه اشكال داشته و تعبير آينده‌فروشي براي آن درست است؛ يعني در ماه‌هاي آينده هر چه در تهران ساخت‌وساز انجام شود، عوارضي به ما تعلق نمي‌گيرد چون از قبل پولش را داده‌اند و شهرداري درست يا نادرست هزينه كرده است. وي گفت: شوراي شهر20روز پيش مصوبه‌اي داشت تا ظرف 100روز گزارش وضعيت شهر تهران را به شكلي كه تحويل گرفتيم، ارائه دهيم كه اميدواريم طي 75روز آينده ارائه شود.

  • زندگي در شهر لذتبخش نيست

يكي از خبرنگاران روشندل هم از شهردار تهران درباره بدقوارگي شهر تهران و فراهم‌نبودن زيرساخت‌هاي شهري براي استفاده كم‌توانان پرسيد. نجفي در پاسخ ضمن تأييد اينكه شهر تهران براي استفاده عموم شهروندان تهراني طراحي نشده است، گفت: عموم شهروندان از زندگي در شهر لذت نمي‌برند و آرامش و آسايش كافي در شهر ندارند. وي از بي‌توجهي در طراحي شهر تهران نسبت به معلولان انتقاد كرد.

به گفته نجفي، درعين حالي‌كه شهري مثل تهران را نمي‌توان بدون پروژه عمراني پيش برد، بايد براي نيازهاي آينده شهر ساختارهاي فيزيكي را نيز فراهم كرد. بنابراين نجفي تأكيد كرد كه از اين پس قطعا حجم منابعي كه شهر تهران در پروژه‌هاي عمراني هزينه خواهد كرد، به ميزان قبل نخواهد بود بلكه يك نگاه فرهنگي متناسب با ساخت شهر اجرا خواهد شد. ضمن اينكه با توجه به محدوديت منابع مالي پروژه‌هاي كوچك به‌منظور تكميل به بخش خصوصي واگذار خواهد شد. به گفته نجفي، از بهمن‌ماه سال گذشته تا‌كنون هيچ منبع مالي جديدي به پروژه‌ها تزريق نشده و بعضي از آنها مثل زيرگذر آرش اسفنديار متوقف مانده‌اند.

  • قصد تعديل و اخراج نيرو نداريم

نجفي در ادامه نشست خبري دوساعته خود با خبرنگاران در مورد آمار نيروي انساني شاغل در شهرداري گفت: براساس آخرين گزارش 68هزارو 400نفر نيروي قراردادي، پيماني و رسمي داريم. تعدادي هم كارگر و كارمند پيمانكاران خدماتي داريم كه با احتساب آنها جمعا 125هزار نفر مي‌شود اما واقعا اين افراد پرسنل شهرداري نيستند. تأكيد نجفي اين بود كه به هيچ عنوان قصد تعديل و اخراج نيرو نداريم. وي گفت: البته اگر كساني اهل كار نباشند و يا معلوم شود با زد و بند وارد سيستم شده يا در محل كار نبوده و حقوق مي‌گرفتند، حساب آنها جداست.

شهردار تهران ضمن اشاره به بدهي‌هاي شهرداري تهران در مورد واگذاري شركت شهروند و نمايشگاه شهرآفتاب به بانك شهر هم گفت: 30هزار ميليارد تومان بدهي شهرداري عددي است كه ممكن است بيشتر شود. بنياد تعاون ناجا مدعي است 2هزار و 400ميليارد تومان از ما طلب دارد و صورتجلسه‌اي به امضاي شهردار وقت آورده كه ما اين را در بدهي‌ها حساب نكرده بوديم. بدهي‌اي كه الان مي‌توانيم روي آن قسم بخوريم همان حدود 30هزار ميليارد تومان است. در مورد واگذاري نمايشگاه شهر آفتاب و شهروند به بانك شهر نيز قرار بود بابت بخشي از بدهي‌ها انجام شود اما روي قيمت توافق نكردند و اين واگذاري انجام نشد. ما براي هر دو مجموعه طرح‌هاي جديدي داريم و اگرهم بخواهيم به بانك شهر واگذار كنيم، بخشي از سهام اين دو مجموعه خواهد بود نه كل مجموعه‌ها.

شهردار تهران در مورد جمع‌آوري معتادان متجاهر، انتقال آنان به مراكز بهاران شهرداري و بازگشت معتادان به اعتياد بعد از ترك هم گفت: وقتي مي‌گويند تنها 7درصد از معتادان متجاهر از اعتياد دست مي‌كشند، معلوم است يك جاي كار اشكال دارد.

نجفي درباره لزوم افزايش درآمدهاي ناپايدار و بودجه‌هاي كلان حوزه فرهنگي شهر تهران هم گفت: 70درصد درآمدهاي شهرداري ناپايدارند و ما بايد فكر جديدي براي تأمين منابع پايدار كنيم. اين كاري نيست كه در كوتاه‌مدت جواب دهد. وي در اين‌باره به شيوه غيرعادلانه پرداخت عوارض منازل در شمال شهر و نيز عوارض خودروهاي چندصدميليوني اشاره كرد كه بايد عدالت‌محور شود حتي اگر برخي ناراضي شوند.

  • تراكم‌فروشي نداشتيم

شهردار تهران ضمن اشاره به اينكه در اين 50روز كه از عمر مديريت جديد شهري مي‌گذرد هيچ تراكمي خلاف طرح تفصيلي فروخته نشده است، گفت: امسال سال آخر عمر طرح تفصيلي است. كميته‌اي زيرنظر معاونت شهرسازي و معماري با هماهنگي وزارت راه و شهرسازي تشكيل داده‌ايم تا طرح تفصيلي فعلي را مورد تجديد نظر قرار دهد تا از اول سال آينده براساس طرح تفصيلي جديد عمل كنيم. وي درباره تصويب ضوابط بلندمرتبه‌سازي هم گفت: اميدواريم تا پايان سال اين ضوابط و مناطقي كه در آن بلندمرتبه‌سازي به معني ساخت‌وساز بالاي 12طبقه انجام خواهد شد، مشخص شود.

شهردار تهران با تأكيد بر اينكه در بخش فرهنگي معتقدم 3سيستم مديريتي بايد اعمال كنيم، گفت: يكي مديريت منابع و استفاده از منابع پايدار است، در كنار آن مديريت هزينه است كه به‌نظرم وجود نداشته است و هزينه‌هاي زياد غيرقابل دفاع در فعاليت شهرداري به چشم مي‌خورد. مديريت كنترل در بخش هزينه و منابع نيز بايد وجود داشته باشد.

نجفي در پاسخ به خبرنگار ديگري قبول كرد كه در بخش فرهنگي شهرداري تهران هزينه‌هايي انجام مي‌شود كه هيچ فايده‌اي براي شهر نداشته است. شهردار تهران با تأكيد بر اينكه در مسئوليت شهرداري دنبال هيچ هدفي جز خدمت به تهران و نجات تهران از اين وضعيت نا‌بسامان نيست، گفت: يكي از انتقادات و توصيه‌هايي كه به من مي‌شود اين است كه يك جاهايي شما كوتاه بياييد اما تا‌كنون زير بار نرفتم و اميدواريم در آينده هم نروم. حتما قصد برخورد با تخلف دارم، مثلا از اول فروردين96 تا زماني كه بنده شهردار شدم 6 هزار نفر از پرسنل پيمانكاران شهرداري داخل سيستم شهرداري آمده‌اند و به نوعي رسمي شده‌اند. به‌نظر من اين يك تخلف است.

آخرين سؤال نشست خبري ديروز شهردار تهران از سوي خبرنگار همشهري مطرح شد. خبرنگار همشهري از نجفي درباره تأثير برجام در پروژه‌هاي شهري سؤال كرد و شهردار تهران در پاسخ گفت: برجام نه فقط به شهرداري كه به كل كشور كمك كرده است. البته شهرداري تهران از ايام بعد از تصويب برجام استفاده‌اي از آن نكرده اما ما به جد دنبال جذب سرمايه‌گذاري خارجي به شكل‌هاي مختلف هستيم. قطعا برجام يك عرصه‌اي را ايجاد مي‌كند تا راحت‌تر در مذاكرات با طرف‌هاي خارجي آنها را قانع كنيم كه سرمايه‌گذاري در شهر تهران براي آنها داراي منافع است.

  • نكاتي از جلسه شهردار

در اين 50روز يك مورد هم تراكم‌فروشي نداشتيم.
تا‌كنون از طرف هيچ مرجعي در كشور هيچ شرطي پيش پاي من گذاشته نشده است.
درمورد عملكرد مالي آقاي قاليباف و تيم ايشان اشكالاتي هست كه برخي از ‌آنها قابل دفاع نيست كه بررسي مي‌شود.
در پرونده املاك نجومي واگذاري‌ها فقط ازطريق سازمان املاك شهرداري تهران صورت نگرفته بلكه از طرق ديگر به اسم و هزينه شهرداري واگذاري‌هايي صورت گرفته كه هنوز اطلاعات آن محرمانه است.
75روز ديگر به شوراي شهر گزارشي خواهيم داد و مشخص مي‌كنيم كه شهرداري تهران را درچه شرايطي تحويل گرفتيم.
درگذشته نگاه به شهرتهران انساني نبود نمونه آن ساخت پل دوطبقه صدر است كه هنگام عبور از آن احساس مثبت رواني به انسان دست نمي‌دهد مانند هيولايي است كه شما را به مبارزه مي‌طلبد.
در شهر نگاه فرهنگي حاكم خواهد شد و حجم پروژه‌هاي عمراني در شهر ديگر مانند گذشته نخواهد بود.
دراجراي پروژه‌هاي عمران شهري با قرارگاه خاتم الانبياء همچنان همكاري خواهيم داشت اما با اين تفاوت كه ديگر انحصاري در بين نخواهد بود و پروژه‌ها در مناقصات عمومي و به شكل رقابتي شفاف‌تر به پيمانكاران واگذارخواهدشد.
سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي از محورهاي اصلي تأمين منابع درشهرداري تهران خواهد بود مخصوصا كه برجام كمك خواهد كرد تا در قالب بي‌ او تي، فاينانس دست ما در مذاكرات با طرف‌هاي خارجي باز شود.
دو بخشنامه اخير من با وجود اينكه يكي از مهم‌ترين ريشه‌هاي فساد در شهرداري تهران را نشانه گرفته اما از سوي رسانه‌هاي مخالف هيچ اشاره‌اي به اين دو حركت ضد‌فساد نشد.
در نظر داشتم در جلسه اخير هيأت‌ دولت از آقاي عسگري رئيس رسانه ملي سؤال كنم كه آ‌يا من به‌عنوان شهردار جديد تهران ممنوع التصوير هستم كه هيچ تصويري از من در تلويزيون پخش نمي‌شود؟
طرح جديد نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهر با كمك وزارت راه و شهرسازي تهيه شده است.