همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه تهران می‌تواند روزانه ٢٤ میلیارد از پارک‌های حاشیه تهران کسب درآمد کند، گفت: کسی که با خودروی شخصی به شهر وارد می‌شود و هزینه‌ای به جامعه تحمیل می‌کند، باید خودش هم در ساعت پیک ترافیک این هزینه را بپردازد.

به گزارش مهر، محمد علیخانی در پانزدهمین جلسه شوراي شهر تهران در جریان ارائه این گزارش اظهار کرد: ضروری است در بخش هوشمندسازی به سمت ارتقای کیفی ساختاری، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش بهره‌وری از سیستم‌ها حرکت کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به منابع درآمد پایدار در شهر تهران گفت: در این بخش می‌توانیم اقدامات گسترده‌ای انجام دهیم که راهکارهای آن هم مشخص است؛ به همین جهت از شهرداری تهران تقاضا داریم به صورت لوایح منابع درآمدی پایدار را به شورا ارائه کرده و یا اعضای شورا در قالب طرح این منابع درآمدی پایدار را ارایه کنند.

  • دريافت عوارض براي معابر خاص

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: با احتساب وجود یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای در شهر تهران و در نظر گرفتن مبلغ ۲۰۰۰ تومان به ازای هر ساعت پارک خودرو، ما می‌توانیم روزانه ۲۴ میلیارد تومان از پارک حاشیه‌ای درآمد داشته باشیم.

علیخانی گفت: همچنین اخذ عوارض استفاده از زیربناها و حمل و نقل شهری از دیگر منابع درآمدی است که بر این اساس می‌توانیم عوارض خاصی برای معابر خاص پل‌ها و تونل‌ها دریافت کنیم.

وی از عوارض تراکم ترافیک به عنوان دیگر منبع درآمدی در آینده یاد کرد و گفت: کسی که با خودروی شخصی به شهر وارد می‌شود و هزینه‌ای به جامعه تحمیل می‌کند، باید خودش هم در ساعت پیک ترافیک این هزینه را بپردازد.

  • براي درآمد پايدار شهرداري چه كنيم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: در زمینه منابع درآمد پایدار می‌توانیم سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی را پیگیری کنیم؛ این سهم هم اکنون مشخص است اما تاکنون سهم شهرداری دریافت نشده است.

علیخانی با تأکید بر ضرورت پیگیری تعیین و اخذ عوارض از فروش بنزین گفت: روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین در شهر تهران مصرف می‌شود که از این مصرف شهرداری تهران باید سهمی به عنوان آلودگی هوا داشته باشد و در زمینه کاهش آلودگی استفاده شود.

وی بر ضرورت پیگیری اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت نیز تأکید و عنوان کرد: هر طرحی که شهرداری تهران برای گسترش حمل و نقل عمومی اجرا می‌کند، در ازای آن وزارت نفت باید سهمی برای کاهش آلودگی هوا پرداخت کند که تاکنون در این بخش اتفاقی نیفتاده است.

علیخانی گفت: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بخصوص انرژی خورشیدی نیز از مسایل بسیار مهمی است که در این بخش خیلی عقب هستیم؛ با همکاری کمیسیون شهرسازی باید به دنبال آن باشیم که در ساختمان‌های جدید در شهر تهران حتماً استفاده از انرژی خورشیدی را الزامی کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تأکید بر ضرورت گسترش خودروهای برقی و دیوارهای عایق صوتی در کنار افزایش موتورسیکلت‌های برقی، یادآور شد: بسیاری از کشورها اعلام کرده‌اند که برای ۵ سال آینده اجازه تردد خودروهای غیربرقی را نخواهند داد، ما هم می‌خواهیم چالش آلودگی و ترافیک برطرف شود و در مقابل می‌خواهیم تصمیم سختگیرانه‌ای نگیریم؛ این در حالی است که باید عنوان کنیم طی ۱۰ سال آینده دیگر نباید خودروی سوخت فسیلی داشته باشیم.

  • حجت نظری نماینده شورا برای شناسایی خانواده شهدا در محلات

همچنين در جلسه امروز، نماینده شورا برای عضویت در کارگروه تعیین ضریب کا در راسته ها و بورس های تجاری انتخاب شدند در این جلسه زهرا نژاد بهرام و علی عطا از سوی کمیسیون شهرسازی و معماری معرفی شدند که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه معتقد بودند این کمیته وجه مالی و درآمدی دارد و باید نماینده کمیسیون برنامه و بودجه نیز در آن حضور داشته باشد که در نهایت محمود میرلوحی به عنوان نماینده این کمیسیون مشخص شد.

پس از رای گیری علی عطا با ۱۵ رای و محمود میرلوحی با ۱۱ رای انتخاب شدند.

همچنین الهام فخاری با عنوان نماینده کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و خداکرمی به عنوان نماینده کمیسیون سلامت و محیط زیست در نظامنامه مسئولیت پذیری و اجتماعی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی رای آوردند.

در ادامه این جلسه حجت نظری با ۱۹ رای به عنوان نماینده شورا برای شناسایی خانه، خانواده شهدا در محلات برای تبدیل به مسکن فرهنگی با خانه شهدا با ۱۹ رای انتخاب شد.

همچنین محمدحسین بوچانی به عنوان نماینده شورا در کمیته ساماندهی ابزارهای تبلیغاتی صنفی انتخاب شد.