محسن عباسی: بالاخره سمت و سوی بازار سهام، بعد از مدت‌ها و در سایه رشد نرخ ارز و ارائه گزارش‌های مناسب شش‌ماهه صعودی شد.

با كاهش نرخ سود «اوراق سخاب»، افزايش نرخ دلار، بهبود قيمت‌هاي جهاني و ارائه گزارش‌هاي اميدوار‌كننده از شركت‌ها در 6‌ماه نخست در اكثر گروه‌ها، هم‌اكنون شاخص پس از نزديك به 4سال توانسته وارد كانال 86هزار واحد شود و از منظر تكنيكالي راه را براي صعود به محدوده 90هزار واحدي و سقف و ركورد تاريخي خود هموار كند.

در اين بين نكات قابل توجهي وجود دارد: همواره بعد از هر دوره صعودي دلار، بازار سرمايه نيز با توجه به صادرات محور بودن شركت‌هاي بزرگ در كوتاه‌مدت و ارزش جايگزيني در بلندمدت، نسبت به اين افزايش نرخ واكنش نشان داده است.
ارائه گزارش‌هاي شش‌ماهه احتمالا به تعديلات مثبت و همچنين ارائه گزارش‌هاي مثبت نه‌ماهه نيز منجر خواهد شد. بنابراين مي‌توان گفت در 4-3‌ ماه آينده وضع بنيادين بازار سهام به‌ويژه گروه‌هاي بزرگ، وضع مطلوبي خواهد بود.

در بازارهاي موازي هم با كاهش نرخ اوراق سخاب بايد منتظر كاهش نرخ سود بانكي نيز باشيم تا آخرين سنگرهاي نقدينگي در بازار پول نيز دچار تزلزل شود و راه براي ورود نقدينگي بيشتر به بورس كه بيش از 4سال است در وضعيت ركود قرار دارد، هموار شود.

هرچند بازار ارز همچنان زيرنظر سرمايه‌گذاران قرار دارد اما بازار مسكن و سكه كم‌اقبال هستند. پيش‌بيني مي‌شود رقابت بازار ارز و بورس همچنان تا يكسال آينده ادامه داشته باشد. اين دو بازار هم‌اكنون جذابيت‌هاي بيشتري، نسبت به ساير بازارهاي رقيب، براي سرمايه‌گذاران دارند.

در شرايط كنوني بهتر است وزن سهام شركت‌هاي صادرات‌محور و تك‌سهم‌هاي درخشان را در سبد دارايي‌هاي خود افزايش دهيد و سهم‌هاي مصرف‌كننده ارز را با احتياط بيشتري دنبال كنيد.احتمالا با رونق بيشتر بازار سهام در روزها و هفته‌هاي آينده، شاهد ورود نقدينگي بيشتري از بستر بازارسهام و به‌ويژه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به بورس خواهيم بود و صنايعي كه عنوان شد، در پيشاني بورس قرار خواهند گرفت و احتمالا شركت‌هاي بورس از منظر وضع عملكرد شش‌ماهه و همچنين تأثير افزايش نرخ ارز درصورت‌هاي مالي آنها به 2گروه تقسيم خواهند شد.

رفته‌رفته پيش‌بيني مي‌شود شيب ورود نقدينگي به بورس شتاب بيشتري پيدا كند. بايد ديد نقدينگي لازم براي حركت شاخص به سمت 90هزار واحدي و مهم‌تر از آن عبور از اين مقطع و حركت بلندمدت به سمت شاخص 120هزار واحدي مهيا خواهد شد؟