تاكسيها اگرچه در كشور ما وسيلهاي عمومي براي حملونقل درونشهري محسوب ميشوند اما سالها حمايتي از آنها صورت نميگرفت و طي سالهاي اخير تنها امتياز آنها براي تردد راحتتر يعني سهميه بنزين و گاز نيز از آنها گرفته شد تا پشتشان خاليتر از هميشه شود.
براساس مصوبه هيأت دولت، تاكسيهاي با عمر 10سال و بيشتر فرسوده محسوب ميشوند اما اين مصوبه از سال 95 اجرايي شد؛ درحاليكه تاكسيهاي با عمر 15سال در كلانشهرها تردد ميكردند. بدينترتيب پس از 1825روز اين طرح عملياتي شد و هنوز هم به خط پايان نرسيده است.
هفته دوم مهرماه، مرتضي ضامني، سرپرست اتحاديه تاكسيراني كشور در گفتوگو با همشهري از توقف نوسازي تاكسيها در ايستگاه گمرك خبر داده بود. روز گذشته گمرك ايران در اينباره توضيحاتي ارائه و اعلام كرد كه گمرك درخصوص اين تخفيفات هيچ محدوديتي ندارد. ضامني اعلام كرده بود كه روند نوسازي ۱۸۷هزار تاكسي فرسوده كشور طي هفتههاي اخير به واسطه عدمهمكاري گمرك متوقف شده است.
از بهمنماه سال 1394پيرو تفاهمنامهاي كه بين سازمان برنامه و بودجه كشور و وزارت كشور منعقد شد، نوسازي ناوگان تاكسيراني برعهده اتحاديه قرار گرفته بود. براساس تفاهم صورتگرفته، 90هزار تاكسي فرسوده شهري در دستور نوسازي قرار گرفت و در پي آن در سال 95بيش از 45هزار دستگاه نوسازي شد. بدينترتيب تاكنون 70هزار و 779راننده براي نوسازي تاكسي خود ثبتنام كردهاند كه از اين تعداد 59هزار و 539نفر تشكيل پرونده داده و بهخودروسازي براي دريافت خودرو معرفي شدهاند كه از اين تعداد 54هزار و 929نفر فرايند نوسازي را انجام داده و خودروي جايگزين خود را دريافت كردهاند.
براساس طرح مشترك نهادهاي مختلف، براي نوسازي ناوگان تاكسيراني 200ميليون ريال تسهيلات به مالكان تاكسيهاي فرسوده داده ميشود و 50ميليون ريال نيز بابت گواهي اسقاط خودرو دريافت ميكنند و درصورتيكه رانندهاي توانايي پرداخت مابهالتفاوت خودرو را نداشته باشد، 30ميليون ريال نيز تسهيلات قرضالحسنه به اين افراد از طريق پستبانك پرداخت ميشود. از سويي هماكنون گمرك به تعهدات خود درخصوص پرداخت 50ميليون ريال به شركت خودروساز براي نوسازي هر خودروي فرسوده عمل نكرده و حدود يكماه است كه نوسازي ناوگان تاكسيراني متوقف شده است. درصورت حل مشكل گمرك تا پايان سال، 90هزار تاكسي فرسوده ديگر نوسازي خواهند شد.
- گمرك: 430ميليارد ريال تخفيف دادهايم
گمرك ايران در پاسخ به گزارش 17مهر همشهري اعلام كرد: در 5ماه ابتداي امسال بالغ بر ۴۳۰ميليارد ريال از تخفيف درنظر گرفته شده توسط خودروسازان براي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي استفاده شده است و خودروسازان همچنان ميتوانند تا پايان سال در زمان واردات قطعات، از اين تخفيفات استفاده كنند و هيچگونه محدوديتي در اين خصوص از سوي گمرك وجود ندارد. براساس اين آمار، خودروسازان درصورت واردات قطعات، ميتوانند تا پايان سال از مابقي تخفيف درنظر گرفته شده به ميزان ۱۳۰۰ميليارد ريال در اين بخش بهره گيرند و هيچگونه محدوديتي در اين خصوص وجود ندارد.
براساس اعلام گمرك، تعهد اين سازمان درخصوص نوسازي ناوگان عمومي، معطوف به ماده يك و 2قانون توسعه حملونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت است. براساس ماده يك قانون توسعه حملونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت، دولت مكلف است در جهت توسعه حملونقل درونشهري و برونشهري كشور و مديريت بر مصرف سوخت نسبت به بهينهسازي عرضه خدمات حملونقل، بهينهسازي تقاضاي حملونقل، بهينهسازي مصرف انرژي، بهينهسازي توليد خودرو و خروج بنزين و گازوئيل از سبد حمايتي، حداكثر از ابتداي سال۱۳۹۱ اقدام كند.
با توجه به اين قانون، ماده۲ تأكيد ميكند كه دولت براي اجراي احكام ماده يك ميتواند با اعطاي كمكهاي بلاعوض يارانهاي به بخشهاي غيردولتي مرتبط با اهداف اين قانون و همچنين تخفيف در حقـوق ورودي و سود بازرگاني واردات ناوگان حملونقل همگاني، خودروهاي كممصرف، خودروهاي گازسوز، نفت و گاز، برقي و دونيرويي (هيبريدي) و قطعات و تجهيزات مربوطه اقدام كند. بر همين اساس گمرك موظف شده است در بحث واردات قطعات خودرو، تخفيفاتي را براساس ميزان نوسازي هر يك از خودروسازان به آنها اختصاص دهد.
- اختصاص 2هزار ميليارد ريال براي نوسازي ساير تاكسيها
براساس توضيحات رسيده به همشهري درخصوص آخرين وضعيت نوسازي ناوگان خودروهاي فرسوده عمومي، در قانون بودجه سالجاري مبلغ 2هزار ميليارد ريال طي رديف درآمدي ۱۱۰۴۰۸ بابت تخفيف حقوق ورودي براي جايگزيني ناوگان خودروهاي فرسوده عمومي مندرج در ماده۲ قانون مديريت حملونقل سوخت بهصورت جمعي خرجي پيشبيني شده كه براساس حكم سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۱۸۰۰ميليارد ريال از محل رديف ۱۴۷-۵۳۰۰۰ ابلاغ اعتبار شده است.