کامبیز روشن‌روان: در جهان هنر موسیقی معدود افرادی وجود دارند که بتوانند در عرصه‌های مختلف به یک اندازه توانمند باشند.

ممكن است يك نفر آهنگساز خيلي خوبي باشد اما نتواند به همان اندازه در رهبري اركستر توانمند باشد و يا برعكس. ما در ايران هنرمندي را داريم كه يكي از بهترين و بزرگ‌ترين آهنگسازان و رهبران اركستر جهان است و اين نكته يعني ما يكي از معدود افراد برجسته هنر موسيقي را داريم. اين حرف‌ها نه تعارف است و نه مبالغه. همه مي‌دانند كه لوريس چكناواريان شهرت جهاني دارد و چه در آهنگسازي و چه رهبري اركستر و همچنين ساخت موسيقي فيلم بسيار موفق عمل كرده است.

در كنار اين موارد بايد به ميزان پركاري ايشان اشاره كنم. آنطور كه خودشان براي من گفتند 20هزار صفحه پارتيتور ( نت نويسي‌اي كه نت تمام بخش‌هاي سازي و آوازي يك اركستر بزرگ روي آن ثبت شده باشد) دارند كه دربردارنده آثاري است كه ايشان شخصا نوشته‌اند و اين رقم بسيار حيرت‌انگيزي براي فعاليت‌هاي يك آهنگساز است؛ آن هم درحالي‌كه پركاري ايشان هيچ وقت باعث نشده آثار ضعيفي توليد كنند و تا جايي كه كارهايشان را شنيده‌ايم به قضاوت اهالي فن كارهايشان ارزنده است. وقتي با آهنگساز صاحب سبكي روبه‌رو هستيم كه اين حجم از آثار را خلق كرده است، مسلما اين نكته براي ما روشن خواهد بود كه او هنرمند بزرگي است.

در بررسي آثار لوريس چكناواريان با نكته مهم ديگري هم روبه‌رو هستيم؛ ايشان آثارشان را بر پايه فرهنگ موسيقايي ايران پيش برده‌اند. هر چند فرهنگ جهاني موسيقي در آثارشان لحاظ شده اما هرگز از فرهنگ موسيقي ايران و همچنين ارمنستان غافل نشده‌اند و همواره تحت الهام اين دو فرهنگ نيز بوده‌اند. اركستراسيون آثارشان بيشتر سمفونيك است و كاملا ملهم از فرهنگ موسيقي ايراني و ارمني و هر كسي نمي‌تواند از عهده چنين كاري بربيايد و اين سه ضلع فرهنگي را در آثارش كنار هم داشته باشد و حفظ كند.

ما همواره در آثار ايشان شاهد بوده‌ايم كه به موسيقي ايراني ازجمله موسيقي ايام عزاداري‌ماه محرم نگاه ويژه‌اي داشته‌اند، همچنين از موسيقي زورخانه‌اي هم تأثير گرفته‌اند و بارها هم خودشان بر اين تأثيرپذيري‌شان تأكيد كرده‌اند. جالب است كه در عرصه موسيقي فيلم هم به همين اندازه موفق بوده و آثار خوبي داشته‌اند، هر چند اين سال‌ها كمتر در حوزه موسيقي فيلم كار كرده‌اند، اما همان كارهايي هم كه دارند همگي بسيار خوب است. شايد براي نسلي كه اكنون در سينما فعال هستند از ميان آثار ايشان ساخت موسيقي فيلم سينمايي «بيتا» آشنا باشد و آن را به‌خاطر داشته باشند.

در كنار همه اين موارد بايد به اين نكته هم اشاره كنم كه ايشان شخصيت بسيار دوست داشتني‌اي دارد، مهربان و خوش خلق است، هميشه لبخند بر لب دارد و خيلي راحت با همه ارتباط برقرار مي‌كند و مثل بعضي‌ها خودش را نمي‌گيرد. در عين اينكه بسيار توانمند، با سواد و حرفه‌اي است، بسيار هم افتاده، خوش مشرب و خوش صحبت است. در عين حال نكته‌سنج است و ديدار و صحبت كردن با او بسيار شيرين و لذتبخش است. اميدوارم عمر ايشان دراز باشد و در صحت و سلامت زندگي كنند و از وجود ايشان بهره ببريم.

  • آهنگساز و رهبر اركستر