شهردار تهران با حضور در جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به تبیین وضعیت موجود شهرداری تهران پرداخت و ضمن تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های موجود برای اداره شهر تهران، به سؤالات نمایندگان مردم در خانه ملت پاسخ گفت.

به گزارش شهرنوشت، محمدعلي نجفي، كميسيون عمران مجلس را اصلي‌ترين مرجع ارتباطي شهرداري‌هاي سراسر كشور با مجلس دانست و گفت: از اينكه فرصتي براي ارائه مسائل و برنامه‌هاي شهر تهران فراهم شد بسيار خوشحال هستم و در آينده نيز برقراري هرچه بيشتر اين ارتباطات مي‌تواند به نفع شهر و شهروندان تهراني و كل كشور باشد. وي در ادامه به تشريح وضعيت كلي شهرداري تهران پرداخت و گفت:

در زمينه منابع انساني، هم‌اكنون در مجموع 68هزار و 136نفر در شهرداري تهران به شكل قراردادي، پيماني و رسمي خدمت مي‌كنند. علاوه بر اين بيش از 50هزار نفر كارمند و كارگران شركت‌هاي پيمانكاري نيز هستند كه فعاليت جاري شهرداري تهران مثل رفت و روب خيابان‌ها را انجام مي‌دهند. شهردار تهران اين تعداد نيروي انساني را به نسبت نمونه‌هاي مشابه بين‌المللي بسيار زياد توصيف كرد و گفت:

اخيرا سفري به سئول داشتم، شهري با جمعيت حدود 10ميليون نفر و مساحتي تقريبا برابر با مساحت شهر تهران اما در آنجا، 40هزار نفر كارمند در شهرداري فعاليت مي‌كنند. شهر شيكاگو با جمعيت و وسعت بيشتر از تهران حدود 38هزار كارمند و شهر لندن با جمعيتي تقريبا برابر با تهران و خدماتي بيشتر از تهران، حدود 15هزار نفر كارمند دارد. نجفي ابراز داشت: فعاليت 68هزار كارمند باعث شده است تا بار سنگيني از نظر نيروي انساني و مالي به شهرداري تهران تحميل شود. در كنار اين در شوراي شهر نيز كارشناسان، مشاوران كميسيون‌ها و...

و تعداد زيادي از افراد مشغول فعاليت هستند. وي بودجه شهرداري را 17هزار و 900ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: 39درصد بودجه شهرداري تهران هزينه‌اي است؛ البته بخشي از بودجه تملك دارايي و سرمايه‌اي نيز از جنس بودجه هزينه‌اي است؛ از اين رو، حدود 40درصد بودجه شهرداري هزينه‌اي است كه اين رقم براي شهرداري‌ها زياد است چرا كه اساس كار شهرداري تهران بايد عمران شهري باشد اما بخشي از بودجه به پرداخت حقوق تعداد زيادي از نيروهاي انساني تخصيص پيدا مي‌كند. هردار تهران ابراز داشت: 17درصد از بودجه شهرداري تملك دارايي مالي و 44درصد از بودجه شهرداري نيز بودجه سرمايه را تشكيل مي‌دهد. نجفي با اشاره به موضوع درآمد‌هاي شهرداري گفت:

از سال1390 تا 1396 بودجه شهرداري به قيمت جاري رشد داشته است؛ اما مقايسه بودجه با قيمت ثابت نشان مي‌دهد كه قدرت خريد شهرداري در سال‌جاري به نسبت سال 90حدود 22درصد كاهش پيدا كرده است؛ به اين معني كه در سال 90بودجه شهرداري 8هزار و 461ميليارد بوده اما در سال‌جاري به قيمت ثابت سال 90بودجه شهرداري 6هزار و 581ميليارد تومان است. اين امر نشان مي‌دهد قدرت خريد شهرداري از نظر بودجه حدود 22درصد پايين‌تر از سال90 است. شهردار تهران عملكرد شش ماهه نخست شهرداري تهران در سال1396 را تشريح كرد و گفت:

72درصد از بودجه‌اي كه پيش‌بيني مي‌شده در 6 ماه محقق شده است كه اين امر نشان مي‌دهد شهرداري از نظر تحقق درآمدها با مشكل جدي مواجه شده است. علاوه بر اين بودجه‌اي كه پيش‌بيني شده بود به‌صورت دقيق نبوده است. وي خاطرنشان ساخت: از نظر نقدي عملكرد بودجه سال‌جاري در شش‌ماهه امسال، 4هزار و 500ميليارد تومان بوده كه بيش از 82درصد از اين رقم به پرداخت حقوق و هزينه‌هاي جاري اختصاص يافته است و مقدار كمي از آن صرف ديگر فعاليت‌هاي شهرداري شده است.

  • استفاده از سرمايه‌گذاري بين‌المللي در 100پروژه بزرگ تهران

دست‌كم 100پروژه بزرگ در تهران وجود دارد كه به گفته شهردار تهران مي‌توان از سرمايه‌گذاري‌ها و فناوري‌هاي بين‌المللي براي پيشبرد آنها استفاده كرد. آنگونه كه محمدعلي نجفي طي مصاحبه‌اي با روزنامه «هرالد كوريا» اعلام كرده، يكي از اهداف سفرش به سئول نيز همين بوده كه شهرداري سئول و شركت‌هاي كره‌اي را به همكاري و حضور در پروژه‌هاي شهر تهران تشويق كند. شهردار تهران در اين مصاحبه درباره شيوه تأمين منابع مالي براي پروژه‌هاي تهران، تصريح كرد:

يكي از مشكلات تهران اين است كه منابع مالي به اندازه كافي براي حل مشكلات وجود ندارد؛ بنابر اين هر قسمتي كه قصد همكاري در زمينه پروژه‌هاي شهري تهران را دارد بايد منابع مالي آن را نيز تأمين كند. البته تهران از ظرفيت‌هاي بسيار مناسبي برخوردار است اما منابع مالي آن هم‌اكنون به‌صورت آماده وجود ندارد.

براساس گفته‌هاي شهردار تهران، اگزيم بانك كره در سقف 8ميليارد دلار آماده فاينانس است كه اين رقم براي همه كشور است؛ براي اين گشايش اعتباري نيز محدوديت زماني تعيين نشده است از اين‌رو اگر بتوان هر چه زودتر پروژه‌هاي مورد قبول شركت‌هاي كره‌اي را پيشنهاد داد، مي‌توان در مدت زمان كوتاهي اين سقف را پر كرد. وي درباره چشم‌انداز توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان در پايتخت خاطرنشان كرد:

در 4سال گذشته و با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد پشتيباني‌هاي خوبي از شركت‌هاي دانش بنيان و استارت‌آپ‌ها صورت گرفته كه من در برنامه خود نيز به اين مسئله اشاره كرده‌ام و در آينده نيز به حمايت از آنها اميدوار هستيم. به گزارش شهرنوشت، محمدعلي نجفي گفت: ما اصلاح طلبان و اصولگراها مجموعه‌اي از ارزش‌هاي مشترك را داريم درباره اصولي نظير اصل انقلاب اسلامي يا دين اسلام، اما درباره فرعيات و برداشت‌هايي كه از اين اصول داريم تفاوت ديدگاه زيادي وجود دارد.