به گفته محمدعلي نجفي، از همان روز اول افتتاح اين خط بحث ضعف ايمني آن مطرح بود اما به هرحال تصميم مديريت قبلي راهاندازي خط 7بود. البته گزارشهايي كه از سوي وزارت كشور ارسال شده بود به همراه بررسيهاي كميسيون عمران شوراي شهر و كارشناسان شهرداري، همه بر ناامني خط7مترو اذعان داشت،
مثلا اين خط از نظر سيگنالينگ، علائم الكترونيكي، تجهيزات، ريل و بعضي از مسائل مربوط به كشندهها و خود واگنها امنيت كافي را نداشت. نجفي در اينباره گفت: عليرغم ميلمان، چون ميدانستيم كه مردم بالاخره برنامه زندگي خود را با استفاده از اين خط تنظيم كردهاند ناچاربه اين جمع بندي رسيديم كه ادامه فعاليت اين خط در شرايط فعلي ريسك بالايي دارد بنابراين از فردا(چهارشنبه) اين خط تعطيل خواهد شد. وي گفت: پيشنهاد مسئولان مترو تعطيلي 6ماهه مترو بود اما من اصرار كردم كه حداكثر تا شب عيد اقدامات ايمني صورت گيرد تا مردم بتوانند ازاين خط استفاده كنند.
- بودجه 300ميلياردي براي ايمنسازي
معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران هم از نياز 300ميليارد توماني براي ايمنسازي خط7خبر داد. محسن پورسيدآقايي درخصوص ايمني خط 7گفت: ما در خط 7مشكل ايمني، نبود هواكش و احتمال حريق در داخل ايستگاهها را داشتيم كه قابليت بيرونكشيدن دود نيز وجود نداشت و همين مسائل و همچنين نبود سيگنالينگ سبب شد كه نسبت به تعطيلي اين خط اقدام كنيم.
وي با بيان اينكه هر 55دقيقه يك قطار در اين خط حركت ميكرد، گفت: مترو بايد هر 4تا 5دقيقه حركت داشته باشد و اين مسائل سبب تعطيلي خط 7شد. وي در مورد روند ايمنسازي خط 7افزود: ايمنسازي اين خط 6ماه به طول ميانجامد و بهنظر ميرسد بيش از 300ميليارد تومان هزينه لازم است كه منابع بايد به اين خط تزريق شود.
برخي شهروندان هنگام ورود به خط 7با تعجب وارد ايستگاهها شدند. پرهام ساعدي جوان 21ساله دانشجو يكي از آنهاست كه بهقول خودش يكشنبه شب شنيده خط 7تعطيل شده اما هنوز اين خط كار ميكند. به او ميگويم كه اين خط از سهشنبه قرار است تعطيل شود. وي ميپرسد: حالا كه مشخص شده اين خط براي مردم خطر دارد چرا زودتر تعطيلش نميكنند؟ مگر ما موش آزمايشگاهي هستيم. بعد از اين جمله وارد قطار ميشود و به سمت دانشگاه ميرود.
خانم انصاري كه هفتهاي 2روز مسير ايستگاه بسيج تا كميل را طي ميكند، مسافر ديگر خط 7است. وي به خبرنگار همشهري ميگويد: تا حالا كه همهچيز خوب بوده و كمبودي در ترددها احساس نكرديم. وي وقتي ميشنود كه قرار است اين خط تا پايان سال تعطيل باشد، نگران ميپرسد: اتفاقي افتاده؟ چرا بايد اين خط تعطيل شود؟
- ايمني خط قبلا مورد تأييد بود
يكي از مسائلي كه در ماههاي پاياني شوراي شهر چهارم بهصورت جدي دنبال ميشد، پيگيري ايمني خط 7بود. اقبال شاكري، عضو سابق شوراي شهر تهران كه در همان روزها بازديدي از امكانات خط 7داشت، به همشهري ميگويد: 2ديدگاه درباره خط وجود دارد. اول اينكه با رعايت استانداردها و تمام جوانب مانند حفاظت از جان و مال مردم از ظرفيت مترو استفاده كنيم. ديدگاه دوم هم اين است كه تمام اجزا كامل شوند و بعد بهرهبرداري صورت گيرد.
ديدگاه نخست موجب ميشود مترو پيش از كامل شدن براي ارائه سريعتر خدمت به شهروندان افتتاح و وارد چرخه حملونقل عمومي شود. وي ميافزايد: پيش از اين و سالها پيش هم ايستگاهها بدون آسانسور و پله برقي افتتاح ميشد اما زماني كه احساس شد مردم به زحمت ميافتند، ايستگاهها تاتكميل نهايي افتتاح نميشدند. به گفته وي، از لحاظ مديريتي بايد پذيرفت كه بدنه تخصصي كه همان مشاور تخصصي متروست، وقتي اعلام كرده هر 55دقيقه يك رام قطار با وجود نبود سيگنال اتوماتيك و هواكش قابليت استفاده دارد، تحت اين شرايط ايمني برقرار است.
اين يعني هيچ قطاري تصادف نميكند اما اگر سرفاصله حركت 33دقيقه و بيشتر از يك رام شد، ديگر داراي شرايط لازم نيست. شاكري همچنين ميافزايد: ما 3جلسه تخصصي برگزار كرديم و تا مشاور فني تأييد نكرد، مراسم افتتاح برگزار نشد. شاكري افزود: حال كه دولت و شهرداري همسو هستند، بهتر است همه كمك كنند تا اين خط زودتر كار خود را از سر بگيرد.
- 7 نقص خط 7
شركت بهرهبرداري متروي تهران درخصوص توقف فعاليتهاي بهرهبرداري از خط 7توضيحاتي را ارائه كرد. بنابراعلام اين شركت، نواقص متعدد در جنبههاي عمراني، تجهيزاتي و سامانههاي ايمني و كنترلي باعث تعطيلي اين خط بوده است. بنابر دستور معاون حمل ونقل شهردار تهران، نواقص خط7 متروي تهران بايد ظرف مدت 6ماه برطرف و خط 7مجددا آماده انتقال مسافر شود. براساس اعلام بازرسان فني موارد مهم ايراد خط 7شامل نبود سامانه علامتدهي، نبود سامانه كنترل حفاظت خودكار، نصب نشدن حتي يك هواكش در تونلها، راهاندازي نشدن سيستم كنترلي برق، سرفاصله 55دقيقهاي حركت قطارها، افتتاح تنها 7 ايستگاه از 22 ايستگاه اين خط و عدم مهندسي در توزيع ايستگاههاي بهرهبرداري شده موجب تعطيلي اينخطشده است.