تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۸

ترجمه نیلوفر قدیری: روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی آغاز شده و کریستوفر هیل، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی برای نظارت بر این روند در کره شمالی به سر می‌برد اما او حامل پیام دیگری هم هست و آن نامه شخص جورج بوش برای کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی است.

این نامه احتمال عادی‌سازی روابط میان2 کشور آمریکا و کره شمالی را افزایش داده است. بوش که 6 سال پیش کره شمالی را محور شرارت خوانده بود اکنون در ماه‌های پایانی دوره کاری‌اش به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا برای او نامه می‌نویسد.

دانا پرینو، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اما در توجیه این موضوع در گفت‌وگو با رسانه‌ها سعی کرد  این اقدام را تأکیدی بر سیاست‌های آمریکا در قبال کره شمالی تعریف کند و به همین دلیل گفت: هدف از این نامه تنها یادآوری به رهبران کره شمالی است تا بدانند باید تا پایان ماه جاری میلادی روند خلع سلاح را به پایان ببرند.

نشریه تایم دیروز به نقل از یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که نامش را فاش نکرد، نوشت: بوش در این نامه به کیم گفته است، اگر کره شمالی بر اساس توافق انجام شده عمل کند و آنچه را گفته انجام دهد و شبه جزیره کره عاری از سلاح هسته‌ای شود، آن وقت در نهایت این مسیر به عادی‌سازی روابط 2 کشور آمریکا و کره شمالی منجر خواهد شد.

آمریکا علاوه بر خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی به‌دنبال انتشار تمامی تجهیزات و امکانات هسته‌ای این کشور و همچنین اعتراف به کمک‌هایی است که پیونگ یانگ در این مسیر در اختیار دیگر کشورها گذاشته است.

بوش پیش از ارسال این نامه به رهبر کره شمالی با هو جین تائو رئیس‌جمهوری چین به صورت تلفنی گفت‌وگوکرد و همچنین رهبران کشورهای روسیه، چین، ژاپن و کره جنوبی را هم در جریان این موضوع گذاشته است.

آمریکا و کره شمالی هیچ کدام محتویات نامه بوش به کیم را منتشر نکرد‌ه‌اند. اما یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفت که نامه بوش به رهبر کره شمالی حاوی تأکید بر حل 3 موضوع مهم است: روشن شدن مقدار دقیق مواد هسته‌ای تسلیحاتی که کره شمالی تولید کرده، شمار کلاهک‌هایی که ساخته و همچنین نحوه کمک هسته‌ای که این کشور در اختیار دیگر کشورها گذاشته است.

کره شمالی تحت نظارت آمریکا راکتور تولید پلوتونیوم یانگ بیون و 2 تأسیسات دیگر هسته‌ای را تعطیل کرده است. با این حال کریستوفر هیل به خبرنگاران گفته‌است که واشنگتن و پیونگ یانگ بر سر فهرست برنامه‌ها، فعالیت‌های هسته‌ای و تجهیزاتی که کره شمالی باید آن را در اظهارنامه هسته‌ای خود اعلام کند، اختلافاتی دارند.

تحقق خواسته کره شمالی

بعد از انتشار خبر ارسال نامه رئیس جمهوری آمریکا به کیم جونگ ایل در رسانه‌ها، دولت بوش تلاش کرد تا این موضوع را کم اهمیت جلوه دهد و آن را از نظر دیپلماتیک بدون حساسیت توصیف کند.

اما این نامه در حقیقت تحقق خواسته چندین ساله کره شمالی را نشان می‌دهد.

رهبران کره شمالی در مذاکرات چند سال اخیر خود بر مذاکرات دو جانبه با واشنگتن تأکید داشتند و اصرار می‌کردند که روند مذاکرات هسته‌ای میان پیونگ یانگ و واشنگتن دو جانبه شود.

اکنون که رئیس‌جمهوری آمریکا برای رهبر کره شمالی نامه نوشته‌است، این روند به مسیری دوجانبه هدایت شده است.