رضا کربلایی: ۴ روز پس از امضای ۶تفاهمنامه بین ۲ شرکت روس‌نفت و گازپروم روسیه با شرکت ملی نفت ایران، بیژن زنگنه، وزیر نفت در پاسخ به سؤال همشهری گفت: تفاهم با ۲ شرکت نفتی روسیه برای مطالعه در میدان‌های نفت و گازی ایران است و هنوز درباره میزان قرارداد نهایی نمی‌توان اظهارنظر کرد.

به گزارش همشهري، هفته گذشته، وزراي نفت ايران و روسيه براي همكاري راهبردي در حوزه انرژي تفاهمنامه امضا كردند و افزون بر آن تفاهمنامه‌هاي جداگانه‌اي بين مديران عامل شركت ملي نفت ايران و روس‌نفت به امضا رسيد كه ارزش آن به گفته يكي از مقامات روسيه 36ميليارد دلار برآورد شده است.

به گفته اميرحسين زماني‌نيا، معاون بين‌الملل وزير نفت ايران تفاهمنامه امضا شده با روس‌نفت يك تفاهم رازداري و محرمانگي است. روس‌نفت يكي از شركت‌هاي بزرگ روسيه است كه ۶۹,۵ درصد سهام آن متعلق به دولت روسيه و ۱۹.۷۵ درصد از سهام آن در اختيار شركت بي‌پي انگليس است. گفت‌وگوي وزير نفت با خبرنگار همشهري را بخوانيد:

  • تفاهمنامه اخير شركت ملي نفت ايران با شركت روس‌نفت روسيه در چه مرحله‌اي قرار دارد؟

اين تفاهمنامه هنوز براي سرمايه‌گذاري نيست، بلكه براي مطالعه است تا شركت روس‌نفت پيشنهادهاي خود را ارائه كند و ما اين پيشنهادها را بررسي كنيم. زمان‌هايي در اين تفاهمنامه تعيين شده كه در هر مرحله به نتيجه مشخصي برسيم.

  • درصورت اجرايي شدن اين تفاهمنامه شركت روس‌نفت روسيه در چه ميدان‌هايي وارد فعاليت مي‌شود؟

در اين تفاهمنامه ميدان‌هايي ازجمله ميدان‌هاي گازي در جنوب فارس، ميدان كيش و لايه نفتي پارس‌جنوبي را براي مطالعه پيشنهاد داده‌ايم.

  • مبناي اين تفاهمنامه براساس الگوي جديد قراردادهاي نفتي خواهد بود؟

بله. براساس الگوي IPC خواهد بود و يك دوره شش‌ماهه براي مطالعه درنظر گرفته‌ايم و شش‌ماه هم براي نهايي شدن مذاكرات در تفاهمنامه پيش‌بيني شده است.

  • ‌شركت ملي نفت ايران قبلا هم با شركت گازپروم روسيه‌تفاهمنامه امضا كرده بود. نتيجه آن‌چه شد؟

تفاهمنامه با گازپروم جداي از تفاهم با روس‌نفت است و شركت گازپروم دوباره از ما وقت تمديد خواست كه تمديد كرديم. اين تفاهمنامه براي مطالعه در ميدان‌هاي كيش، فرزاد A و B و پارس شمالي است.

  • آيا در تفاهم‌هاي نفتي با روسيه قرار است شركت‌هاي روسي در تجارت نفت و گاز هم شريك باشند؟

در آينده اگر اين شركت‌ها پروژه‌ها را به مرحله توليد برسانند، مي‌توانند بخشي را به‌صورت كالا يعني نفت تحويل بگيرند.

  • ارزش تفاهم بين شركت ملي نفت با روس‌نفت روسيه چه‌ميزان برآورد شده است؟

هنوز نمي‌توان درباره ارزش سرمايه‌گذاري چيزي گفت.

  • اما گفته شده كه ارزش آن بيش از30ميليارد دلار خواهد بود.

نه اين رقم را آقاي ايگور سچين، مديرعامل روس‌نفت اعلام كرده اما هنوز كاري انجام نشده كه بتوانيم ارزش قرارداد نهايي را اعلام كنيم.

  • قراردادهاي خارجي پابرجاست

زنگنه در حاشيه معارفه قائم‌مقام وزارت نفت در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه ممكن است تفاهمنامه بين ايران و شركت‌هاي روسيه، برسياست‌هاي دولت آمريكا عليه ايران تأثير بگذارد، گفت: آنچه مسلم است اينكه تفاهمنامه‌ها و مراودات بين‌المللي سياست‌هاي يكجانبه‌گرايي دولت آمريكا را تحت‌تأثير قرار خواهد داد.

وي افزود: بعيد است با سياست‌هاي يكجانبه آمريكا اتفاقي در ارتباط با قراردادهاي نفتي شركت‌هاي خارجي با ايران رخ دهد، ‌ازجمله اينكه شركت توتال فرانسه كار خود را در پارس‌جنوبي آغاز كند. زنگنه درباره اينكه شركت فرانسوي توتال براي تقويت روابط با آمريكا دفتري در واشنگتن افتتاح كرده است، تصريح كرد: اين خبر را در رسانه‌ها ديدم و اطلاعي از آن ندارم.

وزير نفت در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه چرا ايران براي اكتشاف و برداشت نفت از درياي خزر اقدام نمي‌كند، اظهار داشت: هيچ كشوري هنوز در قسمت عميق درياي خزر كاري را شروع نكرده است.

در بخشي از آن اختلاف‌نظر وجود دارد، در بخش ديگر هنوز در مرحله اكتشاف فعاليت صورت مي‌گيرد و تاكنون 3يادداشت تفاهم در ماه‌هاي اخير با شركت‌هاي لوك‌اويل و روس نفت روسيه و شركت نروژي org امضا كرده‌ايم.‌ به هر حال فعاليت در ميدان نفتي خزر بسيار گران تمام مي‌شود، زمانبر خواهد بود، تجهيزات هم براي اكتشاف و برداشت از عمق دريا خيلي كم است و اين تجهيزات بايد در خود درياي خزر ساخته شود؛ البته اختلاف نظر بر سر مناطق عملياتي همچنان وجود دارد.

زنگنه در پاسخ به اين سؤال كه آيا در نشست روساي جمهور 3كشور ايران، روسيه و آذربايجان بر سر مناطق اختلافي در درياي خزر مذاكراتي صورت گرفته است، گفت: نه. فكر نمي‌كنم. زنگنه درباره وضع مهار چاه ۱۴۷ رگ سفيد با بيان اينكه تلاش براي خاموش كردن آن در جريان است، تصريح كرد:

خاموش كردن اين چاه به دو روش، نخست از سطح (Top kill) و ديگري از پايين (bottom kill) چاه در حال انجام است و هر دو به‌صورت موازي انجام مي‌شود. وي با بيان اينكه براي خاموش كردن چاه ۱۴۷ رگ سفيد حدود يك‌ماه و نيم زمان نياز است، درباره ضرورت حضور خارجي‌ها براي مهار اين چاه گفت: نياز به حضور شركت‌هاي خارجي نيست و تجربه كافي در اين زمينه وجود دارد. وزير نفت درباره آخرين وضعيت پرونده كرسنت هم اظهار كرد: ديوان بين‌المللي داوري وارد شور مي‌شود اما صدور رأي چند‌ماه طول مي‌كشد.

  • پايان تبعيض استخدامي در صنعت نفت

وزير نفت در مراسم معارفه مرضيه شاهدايي، قائم‌مقام خود و سيدرضا نوروززاده، مديرعامل شركت ملي نفت از پايان تبعيض در استخدام زنان در صنعت نفت خبر داد و گفت: هم‌اكنون تعداد بانوان صنعت نفت نسبت به كل كاركنان، بسيار اندك است، اما پس از اين تلاش مي‌شود در استخدام‌ها بيش از ۴۰ تا ۵۰ درصد بانوان به‌كار گرفته شوند.

وزير نفت با بيان اينكه اكنون ديگر تبعيض‌هاي ناروايي كه عليه خانم‌ها در صنعت نفت وجود داشت كنار گذاشته شده است، تصريح كرد: در آگهي‌هاي استخدامي كه در آينده مي‌دهيم فرقي ميان بانوان و آقايان وجود نخواهد داشت. وزير نفت بر ضرورت جوانگرايي در صنعت نفت تأكيد كرد و ادامه داد: جوانگرايي به اين معنا نيست كه افرادي را كه سنشان بالا رفته است كنار بگذاريم، بلكه به‌معناي آن است كه به جوانان فرصت رشد دهيم.