فریبا خانی: در بیمارستان‌ها گاهی به کودکانی برمی‌خوریم که بخش زیادی از زندگی‌خود را به‌خاطر بیماری‌های خاص در بیمارستان می‌گذرانند. آن‌ها مدام باید آزمایش بدهند، دارو بگیرند و رنج بیماری را با تن‌های کوچکشان به دوش بکشند.

حالا از كودكاني كه تجربه‌ي بستري‌شدن در بيمارستان را داشته‌اند، خواسته شده كه زندگي در بيمارستان را به تصوير بكشند و آرزوهايشان و غم‌ها و نگراني‌هاشان را نقاشي كنند.

اين سومين سال متوالي است كه گروه سلامت و هنر (يك گروه مردم نهاد) جشنواره‌ي بين‌المللي نقاشي براي کودکان بيمار را برگزار مي‌كند.

«بهاره جهاندوست»، دبير اجرايي گروه سلامت و هنر مي‌گويد: «در اين جشنواره از كودكان و نوجوانان زير 18 سال دعوت شد كه اگر تجربه‌ي بستري شدن در بيمارستان را دارند و يا به‌خاطر بيماري ناچارند مدام به بيمارستان مراجعه ‌كنند؛ نقاشي بكشند و حس خود را بيان كنند.»

اين جشنواره به همت دكتر «نيما رضايي»، مدير گروه سلامت  و هنر و شبكه‌ي جهاني «يوسرن» برگزار شده است. يوسرن (USERN) شبكه‌ي جهاني آموزش و پژوهش علمي است و هدف آن گسترش آموزش و پژوهش علميِ اخلاق‌محور و بشر‌دوستانه و در نهايت پيشرفت علم براي اهداف غيرنظامي و مصالح عمومي است.

جهاندوست مي‌گويد: «علاوه بر كودكان و نوجوانان ايراني، از كشورهاي ديگر هم تعداد زيادي كودك و نوجوان نقاشي‌هاي خود را فرستاده‌اند كه 200 اثر براي چاپ كتاب و نمايش در نمايشگاه انتخاب شد. در مجموع 1400 اثر از 20كشور دنيا به دست ما رسيد. اين نقاشي‌ها ما را با فضاي ذهني كودكان بيمار آشنا مي‌كنند و برخورد آن‌ها با مسئله‌ي بيماري و بستري‌شدن را مي‌بينيد.»

اين نمايشگاه در هفته‌ي ملي كودك در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد. اما در روزهاي آينده اين نمايشگاه در ديگر شهرهاي كشور و برخي شهرهاي كشورهاي ديگر نيز برپا مي‌شود. مراسم اختتاميه‌ي اين جشنواره 20 آبان، در كشور اكراين برگزار مي‌شود.