به گزارش همشهري، ليلا نظري، سخنگوي شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اينباره گفت: هواي تهران از روز 3آبان تا 18آبان بهصورت متوالي آلوده بود تا طي 16روز، هزاران تن آلودگي هوا در اتمسفر تهران انباشته شود اما اين دوره طولانيمدت پس از تعطيليهاي ايام اربعين خاتمه يافت و روز جمعه هواي تهران به شاخص 92و هواي سالم رسيد.
همچنين حسين شهبازي، مدير واحد پيشبيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران درخصوص شرايط هوايي روز شنبه گفت: در پي افزايش تدريجي ميزان ناپايداري جوي طي روز شنبه و وزش باد مؤثر، ميزان ناپايداري جوي در روز يكشنبه، موجب بارش باران و وزش باد شديد با بزرگي بين 8تا 11متر برثانيه ميشود. بر اين اساس وضعيت كيفي هواي بيشتر مناطق پايتخت طي روز شنبه در شرايط سالم است. البته كاهش تردد خودروها در شهر ميتواند به حفظ كيفيت هوا كمك كند.
- مبارزه با آلودگي هوا در گرو منابع مالي
به سرانجام رسيدن طرحهاي مبارزه با آلودگي هواي تهران در گرو تأمين منابع مالي است. آرش ميلاني، عضو كميسيون سلامت شوراي اسلامي تهران هم بر اين اعتقاد است كه مشكل اصلي با خودروهاي فرسودهاي است كه ظرف ساليان گذشته در شهر تهران تردد داشتند اما سرعت خروج اين خودروها مطلوب نيست.
ميلاني همچنين به نصب فيلترهاي دوده روي اتوبوسهاي شهري تهران اشاره كرد و افزود: خوشبختانه در سياستهاي بودجهاي سال آينده شهرداري تهران نيز آلودگي هوا جزو بندهاي اول قرار گرفته است.
- با بودجه 500ميلياردي آلودگي هوا حل نميشود
معاون محيطزيست انساني سازمان محيطزيست درباره برخي انتقادات در زمينه برنامه كاهش آلودگي هواي تهران گفت: سازمان محيطزيست مسئوليتي براي ارائه برنامه كوتاهمدت كاهش آلودگي هوا ندارد، چون اين سازمان يك دستگاه نظارتي است و وظيفه هماهنگي بين بخشهاي مختلف را برعهده دارد.
مسعود تجريشي، معاون محيطزيست انساني سازمان محيطزيست گفت: 16دستگاه اجرايي در مورد آلودگي هوا و ترافيك مسئوليت دارند و سازمان محيطزيست مكلف است هماهنگي بين اين دستگاهها را فراهم كند. تجريشي در پايان گفت: كل بودجه سازمان محيطزيست 500ميليارد تومان است. آيا با اين شرايط ميتوان از دستگاهي مثل سازمان محيطزيست توقع داشت كه مشكل آلودگي هوا را حل كند؟