براساس گزارش CNN، خبر اين همكاري را جف هولدن مسئول ارشد محصولات اوبر در نشست وب در ليزبون پرتغال اعلام كرد. طرح اوليه اين برنامه در ماه آوريل منتشر شد.
هولدن ميگويد اين تاكسيهاي چهارسرنشينه پرنده كه اوبراير نام دارند، به اين زوديها به پرواز درنخواهند آمد اما برنامههايي براي اجراي پروازهاي آزمايشي در لسآنجلس تا سه سال ديگر در دست اجرا هستند. این شرکت پیش از این هم گفته بود چنین طرحی را در دوبی و دالاس هم به آزمایش خواهد گذاشت.
اوبر با ناسا برای طراحی نرمافزاری برای مدیریت مسیرهای تاکسیهای پرنده همکاری خواهد کرد. کارشناسان در باره اجرایی بودن این طرح ابراز تردید کردهاند.
اوبر اپلیکیشنی دارد که به کاربران امکان میدهد به جای استفاده از تاکسی از خدمات خودروهای شخصی بهره بگیرند. این شرکت اخیرا در شهرهای مختلف دنیا بر سر مسایل مختلفی درگیریهای حقوقی داشته است.
با اينهمه اصليترين مشکل اوبر این است که چگونه ميتوان صدها هزار تاكسي پرنده را در سیستم فعلی کنترل ترافیک هوایی مدیریت کرد. از اين رو است كه بسياري از متخصصان از جمله دیوید دان از دانشگاه بیرمنگام معتقدند اجرای چنین طرحی مشکلات فراوانی همراه خواهد داشت.
به گفته دان، چنین پروژهای از نظر فنی عملی و امکانپذیر است اما ایجاد فضاهای پروازی کار چندان آسانی نیست. نظارت بر پرواز و بیمه هم از جمله مشکلات این طرح است.
دان این پروژه را با هواپیمابر شرکت هواپیمایی پنام (پان آمریکن) در دهه 60 میلادی مقایسه کرد که وعده داده بود مشتریانش را تا چند سال به ماه میبرد. او گفته است اوبر، برند خود را با آینده مرتبط میکند و شاید چنین طرحی بیشتر بازاریابی باشد تا محصولی واقعی.
اوبر قصد ساخت هواگرد ندارد و تنها از طريق ساخت نرمافزاری براي مديريت شبکه پرواز در اين پروژه مشاركت خواهد کرد. براي ساخت تاكسيها این شرکت با شرکت اسلوانیایی Pipistrel که در زمینه هواپیماهای فوق سبک فعال است، و چند شرکت دیگر همکاری خواهد کرد.