تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۰

همشهری آنلاین: دادگاه عالی پرو آلبرتو فوجیموری رییس جمهوری سابق این کشور را به اتهام سواستفاده از قدرت به شش سال زندان محکوم کرد.

پدرو گیرمو اوربینا همچنین آلبرتو فوجیموری را به پرداخت مبلغی معادل  134.900 دلار محکوم کرد.

رییس جمهوری سابق پرو متهم بود که در زمان زمامداری خویش یکی از مشاوران نظامی خود را به عنوان دادستان برگزیده بود.

 او همچنین متهم به صدور فرمان بازرسی خانه همسر والدیمیرو مونتسینوس رییس سرویس جاسوسی سابق پرو بدون اخذ مجوز قضایی بود.فوجیموری به هنگام صدور حکم زندان واکنش چندانی از خود نشان نداد و فقط پس از قرائت حکم با وکیل مدافع خویش مشورت کرد.و سپس خطاب به رییس دادگاه گفت که برای بخشی از حکم زندان و جریمه نقدی تقاضای تجدید نظر خواهد کرد. رییس جمهوری سابق پرو درباره جزییات تقاضای فرجام خواهی توضیح خاصی نداد.

کیکو فوجیموری دختر آلبرتو فوجیموری و نماینده کنگره پرو اما به هنگام خروج از سالن دادگاه به شدت نسبت به حکم صادره اعتراض کرد و گفت: این حکم کاملا غیر منصفانه است، پیش از این تنها جنبه تعقیب سیاسی داشت و اکنون جنبه قضایی پیدا کرده است. من نیز مانند 90 درصد از مردم پرو به سیستم قضایی این کشور اعتماد ندارم.

این حکم زندان اولین حکمی است که علیه آلبرتو فوجیموری در پرو صادر می‌شود.فوجیموری 60 ساله از سال 1990 تا 2000 رییس جمهوری پرو بود و پس از یک قیام بدو ن خونریزی به ژاپن سرزمین آبا و اجدایش رفت. او پس از آنکه دادگاه عالی شیلی استرداد وی به پرو را تایید کرد به کشورش بازگشت و پس از ورود به پرو بازداشت شد. [فوجیموری پس از بازگشت به پرو بازداشت شد]

دادگاه در آینده سایر موارد اتهامی فوجیموری نظیر قتل آدم ربایی و فساد مالی را نیز مورد رسیدگی قرار خواهد داد.