تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۹

چهاردهمین نشست کارشناسی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد کار خود را در هاوانا پایتخت کوبا آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر به هاوانا نشست سران این جنبش در روزهای پانزده و شانزدهم ماه جاری میلا‌دی برگزار خواهد شد.

این گروه متخصص در دو روز در کمیته های کارشناسی، سند ارائه شده از طرف کوبا را مورد بررسی قرار داده و اصلا‌حات لا‌زم را در آن منظور خواهند کرد.

در این سند که چند هفته پیش به دفتر هماهنگی جنبش تسلیم شده است مسائل عمده جهانی مورد بررسی قرار گرفته و راه کارهایی‌برای حل این مشکلا‌ت ارائه شده است.

احیا جنبش و بازگرداندن آن به اصول اولیه مورد نظر بنیانگذار آن، از جمله مشارکت نکردن در بلوک های نظامی , دفاع از حق مسلم‌ملل جهان در تعیین سرنوشت خود و تلا‌ش برای خلع سلا‌ح کامل , ازجمله محورهای مورد توجه در این سند است .

همچنین در این سند کوبا به عنوان سخنگوی رسمی جنبش غیر متعهدها خواستار اخذ راهکارهایی برای خنثی کردن سیاست های وحشیانه آمریکا در سطح جهان شده است.

از جمله این مشکلا‌ت ناشی از سیاست های آمریکا می توان به وضع‌حاد و بی ثبات حاکم بر خاورمیانه که در نتیجه اقدامات رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از این رژیم ایجاد شده , تهدید های جدی واشنگتن علیه ایران و ونزوئلا و طرح جدید آمریکا برای تشدید محاصره اقتصادی و سیاسی کوبا اشاره کرد.

در این سند همچنین پیشنهادهای کوبا برای گسترش همکاریهای اقتصادی با کشورهای عضو جنبش مطرح و برنامه های مشخص و راهکارهای این‌همکاریها نیز پیشنهاد شده است.

توسعه بهداشت ,مبارزه با بی سوادی و تلا‌ش برای صرفه جویی درانرژی ازجمله زمینه های مشخص این همکاریها است.

این نشست طی شش روز ادامه داشته و سران یکصد و پانزده کشور شرکت‌کننده در روزهای پانزدهم و شانزدهم سپتامبر در هاوانا در نشست‌سران شرکت خواهند.