لیلا خاکسار: مهلت ارسال آثار شرکت‌کنندگان در سیزدهمین جشنواره مطبوعات تا پایان شهریور تمدید شد.

رضا مقدسی دبیر برگزاری این جشنواره ضمن اعلام این مطلب در نشست مطبوعاتی گفت: در این جشنواره مجموعه آثاری که از ابتدا تا پایان سال 84 در نشریات دارای مجوز منتشر شده‌اند مورد داوری قرار خواهند گرفت و شرکت‌کنندگان می‌توانند تنها در یک بخش از دو بخش سراسری و استانی و محلی شرکت کنند.

وی افزود: شرکت‌کنندگان در کلیه رشته‌ها می‌توانند 3 اثر ارسال کرده و اگر تعداد آثار بیشتر باشد از طریق دبیرخانه به صورت تصادفی حذف خواهد شد، در بخش آثار تصویری هم شرکت‌کنندگان می‌توانند 5 اثر ارسال کنند.

 فرم‌های شرکت‌کنندگان نیز قبلاً به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها ارسال شده است و چنانچه افرادی به این فرم‌ها دسترسی پیدا نکرده‌اند می‌توانند از طریق دبیرخانه جشنواره نسبت به تهیه آنها اقدام کنند.

مقدسی همچنین گفت: اصل یا رونوشت آثار چاپ شده برای جشنواره ملاک است و در مورد عکس و کاریکاتور علاوه بر کپی اثر، اصل آن هم باید ارسال شود، دررشته تیتر هم فقط تیترهایی که حاصل کار فردی باشد بررسی خواهد شد و در بخش سرمقاله یا یادداشت فقط روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها می‌توانند شرکت کنند و نشریات ادواری و خبرگزاری‌ها در بخش مقالات ارزیابی می‌شوند.

وی در مورد اصلاحات فراخوان اولیه گفت: در بخش گزارش، گزارش توصیفی از قلم افتاده است که شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را در این زمینه ارسال کنند و دربخش آثار کودکان و نوجوانان هم فقط به شعر و داستان در زمینه کودکان اشاره شده که سایر آثار هم در زمینه کودکان مورد داوری قرار خواهند گرفت.

دبیر جشنواره مطبوعات همچنین گفت: در این جشنواره برای نخستین بار خبرگزاری‌های دارای مجوز رسمی هم می‌توانند شرکت کنند و آثار خود را ارسال کنند و وجه دیگری که امسال قدری پررنگ‌تر از سال‌های گذشته است حضور نشریات سراسری و محلی در این جشنواره است، با توجه به این که این نشریات رشد قابل توجهی داشته‌اند به آنها توجه ویژه‌ای شده است.

 مقدسی همچنین تعداد آثار واصله به دبیرخانه جشنواره را تاکنون 3 هزار اثر ذکر کرد و گفت: با توجه به این که خبرگزاری‌ها امسال به این جشنواره پیوسته‌اند، لازم بود که مدت ارسال آثار تمدید شود تا فرصت کافی وجود داشته باشد.

وی در مورد موضوعات مختلف در بخش ویژه امسال گفت: به مناسبت سال پیامبر(ص) آثاری که سال گذشته در ارتباط با شخصیت پیامبر(ص) باشد مورد داوری قرار خواهند گرفت، همچنین دربخش فـناوری هسـته‌ای، عدالـت اجتماعی و مهرورزی، وحدت و وفاق ملی، حمایت از مردم لبنان و فلسطین، انقلاب اسلامی و ارزش‌های اصیل، امر به معروف و نماز موضوعات ویژه‌ای هستند که مورد داوری قرار می‌گیرند.همچنین از مدیران نشریات و روزنامه‌ها خواسته شده که آثار منتخب خود را برای جشنواره ارسال کنند.

 وی در مورد جوایزی که در نظر گرفته شده، گفت: جوایز شامل لوح تقدیر و تندیس جشنواره که متناسب با سال پیامبر طراحی شده است، می‌باشد. همچنین نفرات برتر رشته‌های تخصصی به سفرهای خارجی آموزشی اعزام می‌شوند و برای سایر برگزیدگان سفرهای زیارتی حج عمره و سکه بهار آزادی در نظر گرفته شده است.

همچنین صدور کارت خبرنگاری در دستور کار معاونت مطبوعاتی است که شرکت در جشنواره مطبوعات در صدور کارت خبرنگاری لحاظ خواهد شد.وی افزود: در مدت برگزاری جشنواره نشست‌های تخصصی در خبرگزاری‌ها برگزار می‌شود و کارشناسان در رابطه با موضوعات به بحث خواهند پرداخت. همچنین کتاب و لوح فشرده جشنواره نیز تهیه خواهد شد و با پیش‌بینی به عمل آمده اوایل آذرماه زمان برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره خواهد بود.

وی افزود: هیأت داوران شامل 7 نفرکه  ترکیبی از اساتید دانشگاهی و صاحب‌نظران و کارشناسان بخش مطبوعات هستند،خواهد بود. در کمیته‌های کارشناسی نیز با توجه به حجم آثار بین 3 تا 5 نفر حضور خواهند داشت.

وی افزود: کارشناسانی که آثار را داوری می‌کنند، اکثراً رسانه‌ای و از کارشناسان مطبوعات هستند و اسامی اعضای کمیته‌ها متعاقباً اعلام می‌شود.